recenze - BANG! VELKÁ VLAKOVÁ LOUPEŽ

31.12.2021

Huhůůůů! Čočočočočo. Hyé Hyé! Bang! Bang! Pjů! Prásk! Bang! Huhůůůů! Čočočočočo. Hyé! Á hop! Bang! Cink! Cvak! Bang! Bang! Uááá! Čočočo čo čo čo ččččč.....

Vůbec nepochybuji, že jste poznali scénu vlakového přepadení. Jakto že ne?! Přepadení vlaků bylo na divokém západě běžné a oblíbené hobby. Co by to bylo za westernovou hru, bez takové velké vlakové loupeže? Proto nesmí vlaky v moderní době chybět ani v nejznámější karetní hře - v Bangu! O Bangu jsme toho již napsali snad kvadrilión. O čem to celé vlastně je, se můžete dočíst v poměrné rozsáhlém tématickém članku. My se dnes budeme věnovat nejnovějšímu rozšíření, klasicky vydanému pod koltem Albi. Rozšíření nese název Bang! Velká vlaková loupež a je novinkou na českém trhu. Obsah rozšíření by se dal imaginárně rozdělit na tři části. "Vlaky", což je prakticky přídavný herní režim, nové "karty postav", a nakonec nové "hrací karty". Každou část si krátce popíšeme, ať víte, jestli to stojí za krádež. Teda koupi!

Nový režim se skládá z karet vagonů, lokomotiv a stanic. Karty stanic, vyložené vedle sebe uprostřed stolu, představují ceny, respektive poplatky. Karta lokomotivy a několik karet vagonů jsou seřazeny taktéž za sebou pod kartami stanic a představují konkrétní efekty. Každé kolo se celý "vlak" posune o jednu stanici dopředu. Vy jako hráči máte možnost si jednou za tah vzít kartu vagonu za daný poplatek, který se během hry logicky mění. Tyto karty, pak fungují ve hře podobně jako karty s modrým okrajem. Modří už vědí. Když dorazí vlak do poslední cílové stanice, vyhodnotí se navíc efekt lokomotivy a celá spanilá jízda pokračuje nanovo.

Nové postavy jsou v každém rozšíření samozřejmostí a zde to není jinak. Čeká na vás osm nových postav, jejíchž schopnosti většinou ovlivňují samotný režim vlaků. Tím pádem je nelze používat v základní variantě, ani v žádné jiné. Například nevinná Manuelita si dobere dvě karty, když vlak dorazí do cílové stanice. Spanilý Zippy Roy zase dokáže extra posunout celý vlak, a tak dále.

Nové herní karty jsou o něco zajímavější. Šestnáct karet s hnědým a modrým okrajem lze, až na výjimky, zamíchat a použít i v ostatních variantách. Můžete se těšit například na Pokladnici s modrým okrajem, díky níž se vám budou plnit ruce kartami. Na konci každého vašeho tahu si totiž doberete kartu navíc. Akční karta Výhybka s hnědým okrajem umožnuje zaměnit dvě karty ve hře, a tím rozhodit nejeden sandál. Za zmínku také stojí můj oblíbený Revolver s nožem. Což je Bang, který se vám s pomocí trochy štěstí vrátí zpátky do ruky.

Zajímavostí, kterou nelze opomenout, je spolupráce českých a slovenských autorů a fanoušků na námětech jednotlivých hracích karet. Pod záštitou Albi mohli hráči poslat své vlastní návrhy, které se v původní či mírně upravené formě reálně dostaly do hry. Další nemalou zajímavostí je, že i já jsem také poslal návrh do redakce Albi. A teď chvíle napětí .......... Ne, neozvali se. Sakra, co se jim nelíbilo na schopnosti ožrat se jako dobytek a na všechny hráče hodit kartu blitky?

Existenční otázka na závěr. Stojí za to mít další rozšíření? Jasně, že ne! Zrovna Velká vlaková loupež neoplývá kdovíjakou zábavností ani revolučním nápadem. Starší herní režimy dokážou nabídnout dle mého názoru o něco více. Na druhou stranu ti, co mají úplně všechny rozšíření, si stejně koupí i to poslední. Ale proč já se vlastně vůbec snažím?

Hezkého Silvestra u partičky Bangu a krásný Nový rok. Snad se tu opět všichni sejdeme bez újmy na zdraví.

Cheers

Yarek the párek