recenze - BANG: KOSTKOVÁ HRA

Harmonika: (Vystoupil z vlaku a vidí tři zabijáky z bandy Franka.) "A Frank?"
zabiják: "Poslal nás."
Harmonika: "Máte pro mě koně?"
zabiják: (Zasměje se.) "Tak se zdá, že nám jeden schází."
Harmonika: (Nesouhlasně pokyne hlavou.) "Vzali jste dva navíc."
(Následuje přestřelka.)

Jestli se italský herní designér Emiliano Sciarra inspiroval legendárním filmem Tenkrát na západě se můžeme jen dohadovat. Každopádně před osmnácti lety se zrodila v jeho hlavě neméně legendární karetní hra.

Veleznámou deskoherní značku Bang! asi netřeba představovat. Pro ty, co přesto trochu tápou, doporučuju přečíst velký tématický článek zabývající se tímto (nejen českým) fenoménem. . Mimo spousty jiného se v něm také věnuji právě kostkovému Bangu, o kterém si dneska budeme malinko povídat. Rovnou koukneme i na dvě rozšíření Old Saloon a Nemrtví nebo živí s celkem deseti přídavnými moduly. Všechny moduly lze hrát samostatně nebo kombinovaně. Co se ale nedoporučuje je, aby se míchaly moduly z jednoho rozšíření s druhým rozšířením.

Nejzásadnější rozdíly oproti původní karetní verzi je pět kostek zcela nahrazujících akční karty, a absence možnosti uhnutí neboli "vedle". Kostky se šesti symboly zjednodušují a urychlují hru. Nemožnost se vyhnout kulce zase zkracuje životnost hráčů ve hře. Role a postavy zůstaly beze změny - odpadlík vrtkavě pomáhá šerifovi dokud nezůstanou sami na scéně a banditi se snaží nepostřílet navzájem. Přepracována je také vzdálenost mezi hráči a zrušení zbraní. Kostková verze je mnohem svižnější, jednodušší a taky více o náhodě.

Živí nebo mrtví je rozšíření přidávající pět různých malých modulů. Potěší hlavně hráče, kteří pokaždé vypadnou mezi prvními, jelikož se budou moct vrátit do hry jako zombíci! Vyřazení hráči ožijí ze záhrobí a společně se pokusí porazit všechny "živé". I přes tento zombie apokalyptický modul je zajímavější modul "Dívej se mi do očí" přidávající dvě černé kostky, nahrazující ty základní. Nový kostkový symbol duelu má podobnost tomu karetnímu. Hráč vyzve jiného pistolníka na souboj a střídavě pokouší štěstěnu. Nakonec vypíchnu karty zuřivosti, které si hráč vezme při ztrátě dvou a více životů, a tím získá větší možnosti v příštím tahu.

Starší rozšíření Old Saloon je velmi podobné předchozímu. Taktéž nabízí pět různých modulů, které lze jednoduše kombinovat a implementovat do hry. Jeden z nich jsou dvě nové kostky umožňující například zbavit se indiánského šípu nebo ztratit rovnou jeden život. Jestli vás na kostkové variantě baví právě tyhle nebezpečné šípy, můžete si zde přidat jeden speciální náčelnický počítající se za dva šípy. Další modul s duchem umožňuje prvnímu vyřazenému hráči vrátit se zpátky do hry a stále vyhrát. Obě rozšíření samozřejmě přidávají i nové postavy, které většinou mají schopnosti spojené s novými moduly.

Konečné sumárum rozdělím na změny k lepšímu a změny k horšímu vůči původní karetní variantě. K pozitivům určitě patří již zmiňovaná jednoduchost, přímočarost a rychlost jedné partie. Indiánské šípy je zábavný prvek, díky kterému můžete odstranit protivníka i bez jediného výstřelu. Nevýhodou je, že utajené role už nejsou tolik utajené. Většinou během dvou kol poznáte, kdo je kdo. Samozřejmě v závislosti na počtu hráčů. Pro Bang všeobecně (včetně kostkové hry) platí, že maximální zábavnosti dosáhnete až od pěti hráčů.
Bang Kostková hra je určena pro hráče, kteří nejsou příliš nakloněni úmorné přestřelce a neustálému kontrolování vzdálenosti a všech možných efektů karet na stole. Milovníci karetní klasiky nejspíš zůstanou schovaní za svými barely.

Frank: "Kdo je mrtvý, ten už nezlobí."