recenze - BANANAGRAMS

30.07.2020

Slovní hry jsou specifický žánr, kterému se dá jen těžko vyhnout. Však si vzpomeňte, jak jste ve škole dávali dohromady město, jméno, zvíře a pak pod lavicí luštili křížovky a osmisměrky. Ok, uznávám, pod lavicí se asi dneska díky mobilnímu internetu, dějí jiné věci, ale hry se slovy jsou prostě klasika a to i ve formě deskovek. Tou nejznámější je Scrabble, který se už dlouhá desetiletí těší oblibě po celém světě. Dá se téhle klasice konkurovat? Banánem?

Bananagrams je jedna z těch her, které vám budou ve vaší sbírce vyčnívat, ale z úplně jiného důvodu než třeba Twilight Imperium. V malém plátěném obalu ve tvaru banánu najdete sadu kamenů s písmeny (včetně těch s českou diakritikou) a jeden malý srolovaný papír s návodem. Nic víc k hraní nepotřebujete, celá hra se obejde bez herní desky či jakýchkoliv dalších komponent. Celkově tady, co se týče zpracování, nemám co vytknout, ale ani nevím, co bych pochválil. Snad jen, že je hra opravdu dobře přenosná, kameny jsou zpracovány kvalitně a ani po cca dvaceti partiích se nikde nic neloupe.

Psal jsem o konkurenci Scrabblu, princip je totiž podobný. V Bananagrams si na začátku z velké hromady písmen vezmete určitý počet kamenů (záleží na počtu hráčů) a z těch pak stavíte slova, podobně jako v křížovce, nebo právě ve Scrabble. S tím zásadním rozdílem, že si každý skládá svou vlastní křížovku. Když jsem si přečetl pravidla, právě tohle mě nejvíc zaujalo, protože jestli mě něco na Scrabble nebaví, je to neustálé čekání na soupeře. Tady se nic podobného neděje, každý si skládá svoje slova, nehodící se písmena může měnit se zásobou (jedno za tři). Pokud použije všechna písmena, která má v danou chvíli k dispozici, dobere si další a všichni ostatní soupeři musí taky.

Pravidla jsou vlastně strašně jednoduchá, nejdůležitější pak bude kvalita vaší slovní zásoby a znalost českého jazyka. Hlavní problém vidím v tom, že interakce mezi hráči je veškerá žádná. Bananagrams rozhodně není společenská hra, protože během partie každý civí jen na svůj shluk písmen a ostatní hráči ho moc nezajímají. V pravidlech je i jedna herní varianta, která se jmenuje "Banány v kavárně" a možná se pletu, neznám aktuální trendy, ale když jdu s někým na kávu, tak si chceme pokecat, nebo se navzájem dvořit, což s hlavou svěšenou do křížovky moc nejde.

Tohle je hodně zvláštní hra, vidím tady nevyužitý potenciál hlavně v pravidlech. Čtyři herní varianty a ani jedné se nepodařilo přinést nějakou významnější interakci mezi hráči, nebo alespoň originální nápad. "Tak si vymysli vlastní hru, když seš tak chytrej!" slyším někde v dáli. :) Na druhou stranu musím uznat, že jsem se u skládání slov nikdy nenudil, na chvilku si navíc odpočinete od všech těch ukecaných přátel a rodinných příslušníků. Celkově tuhle hru vnímám jako pohodový relax, po kterém mi ale na patře zůstává nepříjemná pachuť, trpká jako když omylem kousnete do slupky od banánu. Yarek byl například při hraní tak konsternovaný, že ho přirovnal ke mši v kostele.

Nic originálního, nulová interakce mezi hráči, ale i přes to mě tohle pohodové skládání slov docela baví, nebo přesněji, jak jsem napsal výše v recenzi - nenudí. Pokud chtěl Mindok vydat nějaký rodinný hit na prázdniny, neměl podle mě při výběru úplně šťastnou ruku.

Hodnocení hratelnosti: 2+/5