recenze - BABYLONIA

13.05.2021

Rozkvět Novobabylonské říše, šest set let před naším letopočtem. To bude určitě sběr surovin, směňování zboží a zajišťování potravy. Tak na to rovnou zapomeňte a věřte, že Babylonia je především abstraktní deskovka, ve které budete sbírat hlavně vítězné body.

Jako vždy začneme zpracováním a grafikou, v případě Babylonie by totiž byla velká škoda vizuální stránku hry opomenout. Krásná ilustrace na víku, které dominuje majestátná Ištařina brána, tenhle motiv se pak v celém balení ještě několikrát opakuje. Pod víkem najdete velký herní plán, který představuje oblast kolem řek Eufrat a Tigris. Pro každého hráče je tady sada dřevěných žetonů klanu a k nim určené stojánky. Všechno vypadá opravdu stylově, líbí se mi zvolená barevná paleta a navíc samozřejmě oceňuji absenci jakýchkoliv plastových komponent. Na insert zapomeňte, v krabici je spousta plastových pytlíků a myslím, že tady ani žádné promyšlené rozčlenění komponent není zapotřebí. Místo toho můžete na dně krabice obdivovat další Ištařinu bránu. :)

Pravidla jsou naprosto banální a už po prvním rychlém přečtení jsem měl jasno, co se bude na stole během partie odehrávat (ano, taky mě teď napadlo pár nepublikovatelných aktivit, ale vraťme se ke hře). K hraní ve čtyřech si raději připravte nějaký větší stůl, herní plán je složený z šesti dílů a společně se všemi zásobami žetonů klanů a nabídkou karet zikkuratů pak celá hra zabere dost prostoru. Každopádně, je to opravdu pěkný pohled a hned máte chuť zvolit prvního hráče a začít na jednotlivá pole herní mapy vykládat stylové dřevěné žetony. A to jsem ještě zapomněl zmínit dílky znázorňující města/pole a dřevěné figurky zikkuratů, které od začátku nejen zdobí herní plán, ale zároveň jsou zásadní pro celou hratelnost.

Mimochodem, stávalo se nám (respektive Yarkovi), že žetony ze stojánků během zápolení občas vypadly, to jsem vyřešil malými nalepovacími podložkami, které je o pár milimetrů vyvýšily.

Žetony klanů se dělí na občany a rolníky a vy se ve svém tahu rozhodujete, jestli vyložíte dva libovolné žetony klanu, nebo tři a více rolníků. Body pak získáváte obklopováním měst, vhodným propojením žetonů v jejich okolí, obsazováním polí, a nebo také za "sousedění" se zikkuraty. Téma je sice atraktivní a krásně zpracované, ale nejvíc jsem si ho užil během vysvětlování pravidel novým hráčům. Při samotné hře pokládám žetony spíše mechanicky a takhle to bohužel vnímala i většina mých spoluhráčů. Přijde mi skoro až škoda, že se na takto pěkně vyprodukovaných základech odehrává v jádru jednoduchá logická abstraktka. - Naštěstí zábavná abstraktka.

Během hraní v podstatě neustále dochází k přísunu vítězných bodů a ukazatele na okraji herního plánu se skoro nezastaví. Je to způsobeno velkou volností v rozhodování, která se ale snižuje s přibývajícím počtem hráčů. Ve dvou jsme většinou měli tendence hrát si takzvaně "na svém písečku" a jen občas pozorovat soupeře, jestli nerozehrál nějakou zajímavější kombinaci. Například některá pole se vyplatí obsadit až v pozdější fázi hry. To samé platí pro města, u kterých se náležité odměny dočkáte až po zahrání většího množství žetonů klanu. A tady je příležitost pro zákeřného soupeře, který vám může jedním vhodně umístěným žetonem zkřížit vaši promyšlenou strategii.

Babylonia na mě působí skoro až zenově. Průběh každé partie je pohodový, ve svém tahu jednoduše umístíte žetony, provedete vyhodnocení, doberete si nové žetony pro další kolo, usrknete trochu horkého čaje a popřejete vašemu soupeři šťastný tah... Ok, to poslední už bylo trochu moc. Od hry nesmíte očekávat podobný mind fuck, jako nabízí třeba Hypergrid, je to spíš dospělejší a komplexnější verze Modré laguny (kterou má také na svědomí Reiner Knizia).

Lehce zapadlá deskovka, která sice nepřináší nic moc originálního, spojení několika prověřených herních prvků tady ale dobře funguje. Pohodová hratelnost je navíc podpořena (na abstraktní hru) překvapivě pěkným vizuálem.