recenze - ARKHAM HORROR: LOVECRAFTŮV DOPIS

29.06.2025

Karetní klasika Milostný dopis by se mohla klidně přejmenovat na Nesmrtelný dopis. Minimálně přes deset let se neustále oživuje v nějakém pozměněném tematickém kabátu. Už tu byla verze z universa Batmana, Hobita, Star Wars, prostě snad všeho, na co si jen dokážete vzpomenout. Dneska si "přečteme" dopisy z velmi známého, oblíbeného, a tak trochu hororového tématu.

Není potřeba mít ani dva pokusy k uhádnutí co může vzniknout spojením dvou značek Milostné dopisy a Arkham horror. Ne, opravdu to není Twilight. Správná odpověď je Lovercraft, potažmo jeho asi nejznámější povídka o jednom z bájných Prastarých - Cthulhu. Jen tak mimochodem kdysi dávno již jedna verze na toto téma vyšla. Každopádně tu už pohltila hlubina času a nebudeme se k ní nostalgicky vracet. Vydavatel Z-Man Games dojí veleúspěšnou značku Milostné dopisy jako vesnická selka, která se zásobuje na zimu. Bylo tedy pouze otázkou času, kdy vyjde další varianta.

Seznamovat čtenáře na Deskologu s hrou Milostný dopis je asi jako vysvětlovat Italovi co je pizza. Že se jedná o malou a velmi rychlou karetní hru, kde ve svém tahu zahrajete jednu ze dvou karet v ruce a snažíte se eliminovat soupeře kolem sebe, zná snad opravdu každý náš čtenář. Já se proto budu raději soustředit na verzi Arkham Horror a její pravidlové novoty, rozdíly a samozřejmě nevynechám ani grafický vizuál. Nakonec zhodnotím, jestli samotný H.P. Lovercraft může nadále v klidu spát ve svém hrobě na Rhode Islandu.

Tematicky nás hra zavede do temného města Arkham plného nadpřirozených jevů a poodkryje tajemství mýtů Cthulhu. Zhostíte se role vyšetřovatelů sledující stopy ve snaze vyšetřit prastarou záhadu. Tyto stopy ve hře představují samotné karty. Jejich sbíráním (vykládáním před sebe) můžete získat žeton Mýtu a být blíže vyřešení prastaré záhady - jinak řečeno vítězství. Samozřejmě příběhově zaobaleno. Prakticky je potřeba pomocí efektů jednotlivých karet vyřadit soupeře ze hry. Karet je 27 a jsou rozděleny na Arkhamské karty a karty z Jiného světa. Ty Arkhamské jsou očíslované od 0 do 7 a každá z nich má jednoduchý efekt. Například pomocí karty číslo 1 hádáte kartu v ruce protihráče, když uhodnete, hráč je vyřazen - přesně jak jsme zvyklí. Všechny "odrůdy" Milostných dopisů nemají jenom odlišný vizuál, ale i nějakou tu herně-mechanickou změnu. Tady se dostáváme k aspektu "příčetnosti".

Karty z Jiného světa disponují kromě obyčejného efektu - tomu se zde říká příčetný efekt i takzvaným nepříčetným efektem. Ty jsou obecně silnější, ale za cenu mentálního zhroucení. Co to ve skutečnosti znamená? Po vyložení karty z Jiného světa bude každý váš další tah kontrolovat příčetnost, a to jednoduchým leč možná fatálním testem. Při selhání pro vás totiž kolo končí. Čím více karet máte z Jiného světa vyložených před sebou, tím těžší je zkouškou uspět. Mimo klasického vyřazení protihráčem je tak toto další možnost, jak vypadnout z kola. Pro posledního "přeživšího" čeká jeden bod v podobě žetonu Mýtu. Kdo získá dva žetony, respektive tři, vyhrává hru.

Původní Milostné dopisy jsou svou jednoduchostí téměř až relaxační záležitost. I proto se autoři každou novou variantou snaží vdechnout hratelnosti trochu víc života – přidáním drobné mechaniky či další strategické vrstvy. Tentokrát padla volba na ony nepříčetné efekty, které do už tak náhodných tahů vnášejí další dávku nepředvídatelnosti a zmatku – což ale ke světu Cthulhu vlastně docela sedí. Chaotičnost není chybou, ale záměrem – a v tomhle tematickém hávu působí skoro až poeticky.

Nejlépe hra fungovala ve čtyřech hráčích, kde už se začíná dít něco zajímavého. Ve dvou se bohužel hra dostává na hranici totální nudy. Na druhou stranu musím pochválit povedené velkoformátové karty s detailními ilustracemi ze světa Arkham Horroru – oko hráče si tu rozhodně přijde na své. Celé je to zabalené v elegantní malé krabičce ve tvaru knihy, jak bývá u Milostných dopisů zvykem, a nechybí ani plátěný pytlík či plastové žetony na bodování.

Číselně hodnotit prakticky stejnou hru po osmé už zavání recenzentským déja vu. Jestli se častěji dostane na stůl například Jabbův palác nebo Arkham Horror, to ukáže až bezcitná ruka času – nebo aktuální nálada herní skupiny.

Yarek, prastarý párek


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.