recenze - ADVENTURE GAMES: ŽALÁŘ

20.08.2020

Jak začít? Žalář. Právě jsem tohle dobrodružství dohrál a cítím především nadšení a spokojenost. Ještě to budu muset nějak nafotit, což bude trochu problém. Podobně jako v únikovkách, v podstatě cokoliv, co vám ukážu, by mohl být spoiler. Ale začněme raději pěkně popořadě

Malá krabička v sobě skrývá pravidla, knihu dobrodružství, hromadu karet, větší karty místností a překvapivě i čtyři figurky pro jednotlivé postavy. Ano, žalář si můžete zahrát sólo, ale i ve dvou, třech, nebo čtyřech. Já zvolil hru pro dva hráče, ale podle všeho zůstává zážitek v různých počtech dobrodruhů stejný. Pravidla jsou naprosto easy a hned po přečtení je jasné, v čem se Adventure Games podstatně liší od všemožných únikovek, kterých je na českém trhu požehnaně. Jak později zjišťuji, nejblíže má asi k T.I.M.E. Stories a to především herním zážitkem.

Úvodní setup máte hotový za 32 vteřin a můžete se pustit do prozkoumávání. Hned vás musím upozornit, že v pozdější fázi hra zabere dost místa na stole, takže se nenechte zmást startovním rozestavěním. Ale zpět k hratelnosti. Podobně jako ve stařičkých point and click adventurách prohledáváte místnosti, nalézáte předměty a dostáváte se do dalších místností. Předměty můžete kombinovat mezi sebou a nebo s vyznačenými body na jednotlivých kartách místností. A tady se taky skrývá jedno obrovské plus téhle hry - všechno dává smysl. Úspěch při použití předmětů si ověříte v knize dobrodružství a číst musíte pěkně nahlas! Aby si příběh užili všichni spoluhráči, i lidé sedící u vedlejšího stolu, pokud si Žalář, stejně jako já, vezmete do hospody. Líbí se mi, že hra zareaguje i na pokusy o bizarní kombinace předmětů a občas nás to při hraní upřímně rozesmálo. Nehledejte zbytečně složité rébusy, neustále se před vámi otevírají nové možnosti a příběh všech tří kapitol plyne kupředu. Tohle není žádné klišé, v Žaláři opravdu všechno funguje a obdivuju autory, kterým se podařilo hru takhle vyladit.

Jasně, příběh je brakoidní, asi jako gamebooky z produkce Fighting fantasy, ale fanoušci dobrodružných her si přijdou na své. To samé platí pro grafické zpracování, nic z čeho bych si sedl na zadek, ale ilustrace dobře navozují atmosféru a hlavně jsou přehledné. Asi vám nebudu vyzrazovat žádné tajemství, když napíšu, že vaším úkolem bude únik z žaláře. S tím si budete muset poradit kooperativně, předávat si předměty, společně vymýšlet, co by mohlo kde zafungovat. Pamatuju si, jak jsem před více než dvaceti lety dostal na Vánoce českou adventuru Polda a pak jsme celá rodina seděli u počítače a společně zjišťovali, jak se posunout v příběhu. Díky tomu jsem si žánr point and click adventur tolik oblíbil, a teď po dlouhé době něco podobného zažil u Žaláře. Všechny tři kapitoly jsme zvládli za necelé tři hodiny a zážitek to byl až překvapivě intenzivní. Herní doba se může protáhnout, pokud budete hledat všechny předměty, i takové, které nejsou důležité pro příběh, ale přidají vám body, které zlepší vaše finální hodnocení.

Perfektní jednohubka u které jsme po dohrání nešetřili superlativy. Všechno tady do sebe pasuje, herní doba je naprosto ideální a malá krabička se vám v pohodě vejde do kufru na dovolenou. Bohužel si Žalář v nejbližší době znovu nezahraju, ale zase mám pěkný dárek pro naši editorku. I když s tou znovuhratelností to není tak špatné, jak by se mohlo zdát. Jednou si hru možná půjčím a pokusím se najít i to, co nám napoprvé uniklo.