recenze - ADVENTURE GAMES: SOPEČNÝ OSTROV

21.12.2021

Už je to zase víc než rok, co jsme hráli první hru ze série Adventure games s názvem Žalář. Tenkrát jsem se nad ní v recenzi rozplýval a dodnes mám spoustu skvělých vzpomínek, jak na hru, tak i skvělý večer, kdy jsme ji zahráli. Dneska vám popíšu svoje zážitky ze Sopečného ostrova, což je další z téhle řady "deskoherních adventur".

Malá krabička je opět nabitá obsahem, však v ní taky najdete hru, která vám v pozdější fázi zabere i větší stůl. Opět tady máme velkou hromadu karet dobrodružství a velkých karet lokalit. Kromě toho vás čeká vyloupávání sady žetonů, ty moje jsou vytištěné krapet šejdrem, ale je to spíš kosmetická vada, které jsem si při hraní vlastně vůbec nevšiml. Jinak je celkově grafika karet, postav i prostředí pěkně zpracovaná a stejně jako u Žaláře, i tady jsem si už u první lokace vzpomněl na staré dobré point and click adventury. Pravidel je opravdu minimum, takže se v podstatě hned pouštím do přípravy hry a několika hodinového dobrodružství.

Pokusil jsem se vám toho co nejméně ukázat na fotkách a pokusím se o to i v textu recenze, abych vás neošidil o nějaké příběhové překvapení. Celá hra se skládá ze čtyř kapitol, z čehož ta první vás během nějaké hodiny a půl seznámí s většinou herních mechanizmů. Vaším úkolem je průzkum jednotlivých lokací, hledání předmětů a jejich používání. Podobně jako ve zmiňovaných klikacích adventurách, i tady neustále kontrolujete váš inventář (získané karty) a vymýšlíte, jakým způsobem jednotlivé předměty využít.

Zasazení na Sopečný ostrov je určitě zajímavé, ale v úvodu mě příběh úplně nevtáhnul. Zhostíte se role teenagerů, kteří se rozhodnou vyřešit záhadu tajemných zločinů spojených s přírodními úkazy. Trochu mi tady ale chybí motivace, protože já v jejich věku bych raději zašel někam zapařit. Nebo klidně zůstal doma, přeci jen jsou to dva kluci a dvě holky, určitě by něco vymysleli. :) Oni ale raději vezmou auto a vyrážejí vstříc tajemné bandě pašeráků. Postupně se před námi ale začala rozvíjet zajímavá zápletka. Použití předmětů a jejich kombinace jsou logické, což je u podobného typu her zásadní. I tak se nemůžu zbavit dojmu, že přede mě hra položí nějaký neobvyklý předmět a pak čeká, jestli si já nebo některý ze spoluhráčů dáme dohromady 1+1, v některých případech 852-671. Zároveň jsou tady slepé uličky a autoři v knize příběhů počítali i s některými absurdními nápady hráčů.

I přes to, že mi trvalo o něco déle, než jsem se do příběhu ponořil, nakonec jsem si celou hru užil. A je vlastně dobře, že mají jednotlivé hry ze série Adventure games tak rozdílnou atmosféru, i když hratelnost zůstává prakticky totožná. Podobně jako třeba u nedávno recenzované deskovky Na vlnách neznáma, i tady se celá zábavnost odvíjí od toho, v jaké sestavě se u stolu sejdete. Musíte přistoupit na to, že vás čeká spousta příběhových textů, které jsou zásadní pro další postup, takže stačí jeden spoluhráč koukající do mobilu a zážitek jde rychle dolů. Tím se dostáváme k sólovému režimu, který tady funguje jako plnohodnotná hra, prostě si vyberete dvě postavy a pustíte se do hraní sami. A zrovna u téhle hry mi to dává smysl.

Žalář zatím nebyl překonán, ale série Adventure games si pořád drží laťku vysoko. Tahle "platforma" prostě funguje a autorům se na ní daří vytvářet různorodé příběhy. Díky minimu pravidel se navíc hra zavděčí i začínajícím hráčům.