recenze - ABYSS
U některých her si zkrátka na lokalizované vydání musíme počkat a platilo to právě i pro dnes recenzovaná Abyss. V době vydání bylo o téhle deskovce hodně slyšet a já jsem si ji dobře zapamatoval především díky Deskofobii. Roky plynuly a my jsme se jí přeci jen nakonec celkem překvapivě dočkali díky novému vydavatelství TTGames, které na ni vsadilo jako na svou prvotinu. To už je ostatně taky nějaký ten pátek nazpět, ale nic nebrání tomu, abychom se na hru zpětně podívali i na našem blogu. Mimochodem, už jsme před pár lety psali o jedné hře, která se odehrává ve stejných oceánských hlubinách. Jednodušší a podstatně menší hra Spiknutí: Království hlubiny nás tenkrát velmi zaujala.

Zpět ale k Abyss. Začneme zase pěkně postupně od krabice, jejíž víko zdobí detailní ilustrace Xaviera Collette. Název hry i loga vydavatelů byste hledali marně, protože tady se autoři rozhodli nechat vyniknout právě jen samotné kresbě jednoho z Lordů. Velmi mě pobavil komentář uživatele databáze BGG, který se skrývá pod přezdívkou LizardCultist a víko okomentoval slovy: "That is a really high testosterone fish." Tohle podle mě přesně sedí a neméně zajímavý je pak i obsah, který se skrývá pod víkem. Najdete tady herní desku rozdělenou na tři oblasti, krásně ilustrované menší karty spojenců, větší karty lordů a podlouhlé kartonové dílky území. To, co vám ale určitě rychle padne do oka, jsou blyštivé perly, které jsou pro Abyss tolik signifikantní. Méně už mě potěšily misky z opravdu tenkého plastu, které nepůsobí příliš bytelně, na druhou stranu se nám ale nepodařilo žádnou misku poškodit ani při opakovaném hraní a přenášení. Však jsou taky všechny komponenty úhledně uloženy v praktickém plastovém insertu. I díky němu je pak příprava partie dílem několika desítek vteřin.

Sešit s pravidly opět zdobí pouze ilustrace a je trochu škoda, že si autoři nevybrali nějakou jinou, než tu samou jako na víku. Možná jsem ale jen zbytečně zmlsaný, protože Abyss vypadá jednoduše skvěle a co se týče grafického designu nemám jí v podstatě co vytknout. Pravidla jsou pak přehledně sepsána na nějakých jedenácti stránkách, a to včetně spousty příkladů. Už jsem zmiňoval svižnou přípravu, takže se můžeme vrhnout rovnou na samotné hraní. Každý z hráčů na začátku partie obdrží průhlednou plastovou misku a právě jednu perlu, zapomeňte tedy na nějaké desky hráčů, tady si vystačíte opravdu s málem. Nemusíte se ale bát, prostor před vámi časem vyplní karty Lordů, Spojenců, ale také například destičky území. Ostatně, to záleží jen na tom, jak moc budete šikovní ve svém počínání.

Herní deska se skládá ze tří částí a každá z nich představuje jednu hlavní akci. V horní oblasti budete prozkoumávat hlubiny. Tady budete postupně z balíku tahat a vykládat karty Spojenců (olihně, měkkýše, kraby, mořské koníky a medúzy). Každou takto vyloženou kartu ve vašem tahu nejdříve nabídnete vašim soupeřům, ti mohou jeden po druhém přistoupit na nabídku zaplacení jedné perly za tuto kartu. Pokud všichni odmítnou, je řada na vás. Líbí se vám tato karta? Můžete ji mít úplně zdarma, a nebo pokračovat, vytáhnout další kartu a nabídnout ji za dvě perly. Tohle je vážně zajímavý a brzy zjistíte, že i chytlavý mechanizmus, který do hry zapojuje i vaše soupeře, což samozřejmě vnímám jako velké plus. Mezi spojenci se nachází i šest karet monster, které můžete porazit a získat tak odměnu, kterou definuje stupnice hrozby. K souboji jako takovému pak vlastně nedojde, úspěch je tady zaručen. Můžete ale opět riskovat, počkat si na další monstrum a tím svou odměnu zvýšit.

V druhé oblasti, která se nachází ve středu herního plánu, pak můžete získat sadu karet, které si během průzkumu hlubiny nikdo nevzal a ty jste následně rozdělili na hromádky podle rasy Spojence. Vypadá to, jako jakási akce "navíc", ale věřte mi, že pro efektivní sbírání karet spojenců je velmi důležitá. A k čemu vám tyto karty poslouží? Ve spodní části herní desky můžete naverbovat jednoho z Lordů, ti vám jednak na konci hry přinesou důležité vítězné body, ale především oplývají nějakou okamžitou, nebo průběžnou schopností. Někteří z lordů disponují i klíčem a právě za tyto klíče, v kombinaci s žetony klíčů, můžete v poslední fázi vašeho tahu ovládnout některé z vyložených, nebo prozatím zakrytých území. Já myslím, že tohle by k nějaké základní představě o tom, jak se Abyss hraje, mohlo stačit. Ještě musím zmínit praktický bloček, který poslouží k zápisu a sečtení finálního skóre. Suma sumárum, nejedná se o nijak složitou deskovku. Právě naopak.

Je to právě výborná přístupnost, která může ke hře dostat i méně zkušené deskohráče. Pravidla se dají novým hráčům vysvětlit opravdu rychle a díky tomu můžete v podstatě od prvních tahů začít taktizovat. Jasně, s tím taktizováním je to takové ošemetné, když vezmu v potaz například push your luck systém u prozkoumávání hlubiny a získávání karet Spojenců. Hře to ale přidává na jisté akčnosti a podle mě i zábavnosti. Soupeřům sice nevidíte do ruky, ale i tak můžete sledovat, jak se jim daří a například, který z Lordů či nezabraných území by se jim aktuálně mohli hodit. A pak jsou tady už několikrát zmiňované perly, velmi stylová záležitost, ale přeci jen bych dal přednost klasickým mincím, se kterými se bude podstatně lépe manipulovat. Ve hře vlastně neustále něco otáčíte, přesouváte, platíte a místy jsem si připadal jako nějaký krupiér.

Náhody tady sice není vůbec málo, ale nemyslím si, že by to bylo ku škodě. Právě naopak, Abyss by se klidně mohl zařadit mezi takové klasiky, jako je například Splendor. Je sice o něco komplexnější a ve finální části hry už to střídání na tazích také není tak dynamické, ale nemám problém si zahrát 2-3 partie za večer, bez toho aby mě hra začala nudit. To platí pro o hraní s jedním, nebo i dvěma soupeři, kdy si v prodlevách mezi tahy prostě jen těžko vydechnete. Záleží pak jen na vás a vašich soupeřích, jestli se bude jednat o závod k získání poslední sedmé karty Lorda, a nebo se vydáte cestou rozvíjení území pomocí destiček. Pořád ale doporučuji dobře sledovat protihráče a jejich herní styl, aby se vám tak jako mně nestávalo, že ve chvíli, kdy se chystám provést svůj velkolepý plán, na který potřebuju ještě minimálně tři tahy, se z ničeho nic ozve: "mám sedmého". Tak za prvé - nesnáším lidi, co machrujou a za druhé - jsem v háji.

Abyss je jedna z těch her, které si rozhodně zasloužily lokalizované vydání a to i s několikaletým odstupem. Pro mě je to vlastně taková forma relaxu, nechci rozhodně říct párty hra, ale velmi přístupná deskovka, která se skvěle vysvětluje novým hráčům a umožňuje rychle vplout do… No přeci do hlubin temného oceánu plného Lordů a Spojenců.
Petr
Hodnocení designu: 4+/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.