recenze - ZIMA MRTVÝCH: CESTY OSUDU

02.09.2018

Zombie filmy, zombie seriály, zombie komiksy, zombie videohry, zombie ponožky a hlavně zombie apokalypsa ve vaší ulici. Bydlíte v přízemí? Smůla! Mrtváci už se k vám valí oknem a určitě je nebude zajímat kuře v mrazáku. Vemte si jen ty nejnutnější věci, mobil vám už bude k ničemu, jedině že byste si naposledy chtěli zahrát Angry Birds. Vaši sousedi už jsou taky pomalu se plížící zmutovaní zabijáci, a tak utíkejte, co vám nohy stačí. Jediná šance na přežití je kolonie a ani tam to nebudete mít jednoduché. No, než nastane ten opravdový zombie masakr, můžete si pár možných scénářů vyzkoušet v Zimě mrtvých.

Už trochu tuším, co najdu pod víkem krabice, a tak mám skoro strach, ji otevírat. O tom, že jsem "fanoušek" kartonových postaviček, jsem se už zmiňoval v recenzi Velbloudích dostihů, tady mě ale čeká doslova armáda papírových figurek. Jdem na to. V krabici najdete vedle pěkně sepsaných pravidel herní desku kolonie, ta má vyznačena různá území, některá pro vás a parťáky a pak spoustu polí pro zombíky. Co je tam dále? Několik sad pěkně ilustrovaných karet, hromada kostek a nakonec spousta kartonu k vyloupání. Vyloupané postavičky pak vložíte do přiložených plastových stojánků. A víte co, nevypadá to vůbec špatně.

Pravidla nejsou nejjednodušší. Takže Zima mrtvých není z těch her, kde pozvete pár známých, netknutých deskovkama a budete hned vesele hrát. Ne, budete vysvětlovat, a to poměrně dlouho. Výhoda je, že hra po rozložení na stůl vypadá fakt skvěle, a tak určitě nalákáte spoustu spoluhráčů, kteří si rádi nechají pravidla vysvětlit. Herní deska, karty postav, desky lokací, figurky zombíků... to všechno k sobě perfektně ladí.

Takže vy i vaši kamarádi už víte co a jak, můžeme začít.

Na začátku je v kolonii docela klid. Každý si zvolil dvě postavy, takže tady máme psychologa, farmáře, učitelku a třeba i psa. Je mi to líto Míšo, ale pes brzo zemře (Míša je spoluhráčka a pes je předurčen k smrti). První odvážlivec se z bezpečí kolonie přesouvá do místního obchodu, na konci kola totiž budeme potřebovat jídlo. Při průzkumu sámošky musí následovat hod kostkou, a co to sakra? Zub? Ještě jsme ani nezačali a z té sympatické učitelky je ohavná živá mrtvola. Následuje pár soubojů se zombíky, většinou úspěšných a já si začínám všímat hlavních kladů téhle deskovky. I když je to hra kooperativní, každý hraje sám za sebe a zároveň ve prospěch kolonie. Ono se totiž špatně radí ostatním, když může být kdokoliv zrádce, nebo jste to dokonce vy sami :) Takže jediná možnost je nápadného spoluhráče označit a společně s ostatními mu ukázat cestu ven. Perfektní!

Asi po půl hodině hraní si už všichni osvojili akce, které můžou provádět a naučili se používat vlastnosti svých postav. Některé akce jsou zdarma, jiné za kostky, tedy za dobře hozené kostky. Pokud vám budou padat nízká čísla na vašich osobních kostkách a jako bonus si při akcích občas hodíte zoubek na kostce desetistěnné, máte smůlu. Ale náhoda/štěstí je tady prostě součástí hratelnosti. Je na vás, jestli si budete škudlit svoje předměty pro sebe, nebo budete přispívat do zásoby kolonie, ale pozor, ať na sebe nestrháváte moc pozornosti. Až na zrádce, máte totiž jeden společný cíl, a bez jeho splnění, je to všechno jen zbytečná snaha.

Pes ještě žije, ale už se jen plazí po předních. Všichni se cítí bezmocně a to nejen kvůli té němé tváři, morálka je proto nebezpečně blízko hodnotě nula. Je jasné, že je mezi námi zrádce a klidně se bez mučení přiznám, že já to nejsem. Posíláme tedy další a další kolonisty do terénu, mezi tím se nám ale snaží do naší skrýše procpat horda zombíků a to není dobré. Teda, vlastně je to skvělé. Celá tahle hra je skvělá. Jediné mínus vidím v čekání na tah, ve čtyřech hráčích si prostě chvilku počkáte, než aktivujete vaše přeživší. Ale to už se blížíme do velkého finále, tedy spíše se do něj brodíme skrze hromadu sraček. Nedaří se vůbec nic, a i když jsme zvolili lehkou obtížnost, nevypadá to dobře. Jak jsme dopadli? A není to nakonec jedno? :)

Zima mrtvých je určitě jedna z nejlepších kooperativních her v české lokalizaci. Mindok si dal s překladem záležet a v textech jsem nenašel žádnou botu. Před hraním se obrňte dávkou trpělivosti, tahle hra prostě není pro nedočkavce. Každý hráč si bude chtít svůj tah sám promyslet a u nás to fungovalo, na rozdíl od Pandemicu, kde hrajou "všichni za jednoho". Za hratelnost dám tedy plný počet, za design jeden uberu díky papírovým figurkám a slabšímu insertu v krabici.

Díky za přečtení a užívejte si svět, tak jak ho máme rádi, bez zombíků a komunistů.