recenze - ZAKÁZANÁ POUŠŤ

24.05.2020

Prastaré město, legendární létající stroj poháněný sluneční energií, pád helikoptéry v poušti během tajné mise... Tak co, upoutal jsem vaši pozornost?

Každou recenzi začínáme nahlédnutím pod víko krabice. V tomto případě se jedná o víko kovové, celá hra je totiž uložená v plechovém boxu, který zaujme na první pohled. Nemá bohužel úplně standardní rozměry, takže do kallaxu mezi ostatní deskovky v klasických papírových krabicích nezapadne. Uvnitř téhle plechové truhly se ukrývá perfektní insert, který vám umožní všechny kartonové a plastové komponenty i karty přehledně rozdělit. Dostat se ke hře je takový malý rituál, při každém otevírání zaboříte nehty pod okraj víka a odloupnete ho (víko, ne nehet:)). Využiju toho, že je hra otevřená a pustím se do pravidel.

Celá pravidla jsou rozepsaná na sedmi stranách, včetně úvodu a mnoha příkladů. Vše je srozumitelné a hru pochopíte na jedno rychlé přečtení. Jediná věc, která mi vrtá hlavou je zasazení celé hry. V poušti jsou rozmístěny dílky bizarního létajícího stroje, spousta prapodivných vynálezů jako Jet Pack nebo Urychlovač času, navíc tady najdete obří tunely a spoustu dalších zvláštností. V pravidlech se píše o Prastarém městě, ale není to nijak víc rozvedeno, takže si myslím, že se jedná spíše o jakýsi prostor pro ilustrátora Tylera Edlina, kterému tenhle styl přesně sedí.

Partie se může účastnit dva až pět trosečníků, s tím, že každý dostane náhodně přidělenou jednu z šesti postav. Tedy můžete jít proti pravidlům a ty postavy si normálně vybrat. :) Zvolíte si obtížnost na rozmezí "začátečník" - "legendární" a můžete začít. Mapa se skládá z 5x5 oboustranných čtvercových dílků, kdy každý představuje část pouště, resp. legendárního města. Na začátku jsou všechny dílky samozřejmě otočeny nahoru stranou pouště a některé z nich jsou ještě zakryté žetonem písku. Na tahu se střídají jednotliví hráči a nelítostná poušť. Trosečník má ve svém tahu čtyři akce a na výběr má ze čtyř různých akcí, to asi aby se to dobře pamatovalo:).

Můžete se pohybovat po nezablokovaných dílcích pouště, odhrabávat z nich písek, provádět vykopávky a tím odhalovat části legendárního města a nakonec, pokud budete úspěšní, můžete vyzvedávat jednotlivé ztracené části létajícího stroje. Tyhle dílky jsou překvapivě zase čtyři. Čtyřka bude asi oblíbené číslo Matta Leacocka. Možná jsem to nezmínil, ale hra je kooperativní, takže všechny ty součástky hledáte společně. Společně se taky snažíte získat vodu, aby někdo neskončil dehydratovaný, smrt jednoho je totiž prohrou všech. - Tu poslední větu bych mohl dát do uvozovek a vytisknout ji na motivační plakát. Zpátky ale ke hře. Předáváte si potřebné předměty, domlouváte se, kdo se kterým směrem vydá a společně se modlíte, aby na vás při otáčení karet pouště dopadlo co nejméně nepříjemností.

Bouře postupně sílí, poryvy větru přesouvají dílky a zasypávají je dalšími vrstvami písku, do toho to nepříjemné slunce, které praží jak v reklamě na Coca-Colu. Líbí se mi, jak se postupně blížíme k cíli, společně se snažíme přesunout na startovací rampu, všichni se usmívají, probíhají i nějaké placáky, abychom pak celou loď složili a odletěli. Myslím opravdu složili, protože tady najdeme plastové a dokonce jeden kovový dílek lodě.

Co mě moc nezaujalo, je celá stylizace hry, tedy ilustrace jsou pěkné, celé zpracování je kvalitní, ale jedná se o všechny ty vynálezy a části prastarého města. Proč prostě nehledáme díly vrtulníku, ve kterém jsme ztroskotali? Nebo bych tam dal nějaký dvouplošník z počátku dvacátého století... No, k vývoji deskovek by mě asi pouštět neměli. :) Celkově se ale jedná o opravdu dobrou hru, která je krátká a jednoduchá na přípravu. To, že má každá z postav jiné schopnosti a možnost si nastavit obtížnost, také napomáhá znovu-hratelnosti a ze hry si můžete udělat pekelnou výzvu.

Zakázaná poušť je díky jednoduchým pravidlům ideální deskovka pro nové hráče. Doslova vás vybízí, abyste tu kovovou bedýnku jen ovázali mašlí a někomu ji věnovali jako dárek. Téma, ilustrace ani zasazení hry mě bohužel za srdce nechytlo, ale i přesto se k ní rád vracím.