recenze - VIKINGS ON BOARD

02.08.2020

Zatímco si dnešní mládež fotí selfíčka na instagram a během toho poslouchá nový song Nicki Minaj na YouTube, tak zhruba před tisíci lety vikingská mládež vyplouvala na svých drakkarech drancovat, přepadávat, vraždit a znásilňovat. Taková akce si ovšem žádala poctivé přípravy. O tomhle je i hra Vikings on board. Připravte se na vyplutí.

Starší hra z roku 2016 může mást svým anglickým názvem "Vikings on board", v krabici však najdeme kompletní český návod. Jelikož je samotná hra jazykově nezávislá, můžeme se po přečtení návodu rovnou pustit do hry. Pravidla jsou velmi snadná. Většinu tvoří popis akcí, kterých je celkem jedenáct. Což je pro drsné vikingy ošlehané mořskými vlnami brnkačka.

Design hry doslova za pár stovek mě příjemně překvapil. V krabici najdeme hezky namalovanou herní desku s přístavem, domečky s akcemi a malebnou vodní hladinou. Osm složených kartonových drakkarů rozděleny na trupy, přídě a zádě jsou poskládány v insertu stejně jako plastové figurky vikingů. Nakonec několik druhů žetonů v odlišné barvě pro každého hráče. Moc pěkné.

Pustit se do nakládání drakkarů můžou až čtyři hráči. Cílem hry je nasbírat co nejvíce bodů a konec hry určí vyplutí sedmi lodí z celkových osmi. Body se získávají nakládáním zboží na lodě a následným odplutím z přístavu. Naložené zboží se poté rozdělí hráčům podle počtu štítů na trupech lodí. V tom je taky hlavní princip hry. Každá část trupu má na sobě štíty v jedné určité barvě hráče. Hráči se tedy snaží mít přesilu svých štítů na každé vypluté lodi.

Vše se odehrává pomocí akcí. Většina jich souvisí s přesouváním a posouváním trupů z jedné lodě na druhou nebo řazením trupů na jedné lodi. Kromě těchto akcí si můžeme vybrat akci prvního hráče či sázky (popíšu podrobněji v dalším odstavci). Umístění figurek vikingů na políčka akcí a spuštění jejich efektů navíc určuje i pořadí hráčů v příštím kole. Tato mechanika je mi sympatická, jelikož silnější efekty jsou vykompenzovány pozdějším pořadí na tahu.

Pomocí jedné akce můžete "vsadit" jaká hráčská barva bude mít přesilu na vyplouvající lodi. Tímto způsobem lze získat vítězné body i za loď, na kterou se vám nepodařilo připojit ani jeden trup ve své barvě. Sumárně lze říct, že body získáte jen za zboží a vyhrané "sázky". Na konci hry si spočítá body jedním šmahem i ten nejméně bystrý viking.

Pravidla a akce jsou jednoduché, a proto se může zdát, že i strategie nemá moc co nabídnout. Ovšem opak je pravdou. Do hloubky se dostanete až po několika partiích. Nejenže je výhodou uvažovat a plánovat dva tahy dopředu, ale i jak co nejvíce poškodit soupeře. Vítězem se tedy můžete stát i mařením soupeřových plánů a sázením na soupeřovou barvu. Některé hráče může takový způsob hry iritovat, pokud jim budete kazit každý tah a tím nebudou mít své plány vůbec pod kontrolou.

Nebudu mlžit a rovnou musím přiznat, jak moc se mi Vikingové líbí. Rozehraná hra hýří barvami a složené kartonové lodičky s přídí s dračí hlavou vypadají kouzelně. Během první partie můžete mít pocit, jak se v akcích ztrácíte. Od druhé už budete mít vše v malíku. Vikingové se hrají dobře v jakémkoli možném počtu hráčů (za mě však nejlépe ve dvou). Absence náhody a čistá strategie nedává šanci menším hráčům, i když je na krabici uvedeno 8+.
Vikings on board není žádná skvělá zábava, ale za tu aktuálně nízkou pořizovací cenu určitě stojí.

Yarek, the pølse