recenze - VELKÁ ČÍNSKÁ ZEĎ

20.07.2023

Jedna z nejznámějších staveb světa je obestřena mnoha pověstmi a samozřejmě se na ni často zaměřují i filmaři. Naposledy třeba ve velkofilmu s Mattem Damonem. Tento biják naštěstí nemá nic společného s dnes recenzovanou deskovkou, která se na český trh dostala díky vydavatelství Albi.

Krabice se hrou je opravdu macatá a hned musím pochválit poměrně minimalistické nakládání s ilustracemi a logy. Bílý podklad je zdoben opravdu vkusně a Velká čínská zeď tak vybízí k tomu, abyste si ji někde vystavili. Nechám na vás, jak s krabicí naložíte, my už se ale rychle přesuneme pod víko, kde se nachází opravdu štědrá porce obsahu. Hned dva pořadače plné pěkně zpracovaných plastových figurek jsou asi hlavním lákadlem, ale určitě vás zaujmou i jednotlivé části (úrovně) zdi, které si budete muset složit. Jen je tedy velká škoda, že se složené nevejdou zpět do krabice, pokud se tedy nechcete zbavit spodní části insertu, což je asi nejlepší, ale ne úplně ideální řešení. A to už jsme ve spodní části, kde se právě nachází praktické úložiště pro tu hromadu karet různých typů a velikostí. Nesmím zapomenout ani na pořadač na jednotlivé suroviny, který vytáhnete a použijete ho přímo při hraní.

Produkce Awaken Realms je už jistou zárukou kvality, jen jim to bohužel někdy nevyjde s insertem, který pak nepojme celou hru. Zbytek je ale na té nejvyšší úrovni. Ilustrace na kartách, herním plánu, i zástěnách vypadají velmi profesionálně. Jednotlivé úrovně zdi pak po jejich postavení doslova zdobí herní desku a napomáhají vytvářet epickou atmosféru. Já tedy na konci článku s hodnocením designu zamířím vysoko a už se pojďme podívat, jak se to vlastně celé hraje. Protože máte na výběr ze dvou režimů - kompetitivní (řekněme ten "standardní") a kooperativní. I když zrovna tady to není úplně jednoznačné, v kompetitivním režimu totiž taky budete muset do jisté míry spolupracovat. Do dost vysoké míry.

Před první partií se samozřejmě budete muset prokousat pravidly. Hned na jejich obálce najdete nápis VERZE 2.0, což ve mně osobně většinou nevzbuzuje nijak pozitivní pocity. Hned mě napadnou dvě věci:

1. Autoři původně vydali nedodělanou a neotestovanou hru.
  2. Nemám si raději počkat na 2.1, nebo ještě lépe 3.0?

My budeme brát hru tak, jak nám ji aktuálně naservíroval český distributor. A začneme přípravou partie. Ta má v pravidlech hned 20 bodů, ale ve skutečnosti to není až taková hrůza a při opakovaném hraní už budete dobře vědět, kam na herním plánu patří která karta a zátaras. Suroviny máte připravené v pořadači a tak už zbývá rozdat příslušné komponenty jednotlivým hráčům (karty generálů, rádců, úvodní sadu surovin a sady plastových figurek). Rovnou vám prozradím, že hra nejlépe funguje ve třech a čtyřech hráčích, kdy nemusíte řešit třetí Rákosový klan.

Každé herní kolo se skládá ze čtyř ročních období a já se nejdříve podívám na podzim, který je podle mě stěžejní a to samé uděláte i vy během prvního herního kola. Začínáme tedy podzimem, kdy vykládáme karty velení a následně (v pořadí určeném stupnicí čajového pořadí) pomocí nich pokládáme naše úředníky na příslušná akční pole, díky kterým získáváme suroviny, verbujeme vojenské jednotky a v neposlední řadě stavíme jednotlivé části Zdi. A zkušení deskovkáři už určitě poznali, že stěžejní mechanizmus Velké čínské zdi je worker placement. Velmi zajímavě vymyšlený worker placement. Máme tady větší zelená pole, která pojmou libovolné množství úředníků - to je klasika, ale také akce s omezeným počtem menších červených polí, kde každé pole pojme právě jednu figurku. Vtip je v tom, že hráč na tahu bude aktivovat pouze ty akce, které mají zaplněny všechna červená pole.

Když navíc některou akci obsadíte pouze vašimi úředníky, čeká vás po aktivaci dané akce žeton hanby, což vás také donutí spoléhat se na ostatní spoluhráče. Ale záleží na každém soupeři, jestli vám bude ku pomoci. Výběr karty velení je tedy zásadní, protože každá z vašich karet nabízí trochu jinou kombinaci akcí, některé i pro ostatní hráče. Tohle jsou ty nejzásadnější mechaniky, které odlišují Velkou čínskou zeď od většiny ostatních worker placement deskovek. Velmi atraktivní je samozřejmě i stavba devíti částí zdi, které budou postupně "zdobit" herní plán a zároveň pojmou více lučištníků. Tím se dostávám k využití vojenských jednotek. Útoky na karty hord, se stále drží v ranku euroher a nečekejte žádné hody kostkami. Kopiníky a jezdce pokládáte na čtvercová pole na kartách hord a snažíte se je tak kompletně zaplnit, aby následně kartu získal ten nejúspěšnější útočník.

Všechno do sebe nakonec pěkně zapadá, tedy skoro všechno. Funkce některých generálů, rádců, ale i karet taktiky mi trochu kazí celkový dojem ze hry. Tohle je vlastně do velké míry signifikantní pro Awaken Realms, kteří by asi těžko mohli vyprodukovat klasickou eurohru a vidím tady snahu okořenit hratelnost právě ne úplně vybalancovanými funkcemi jednotlivých karet. A pak tady máme opravdu velké množství administrativních kroků, které vyplňují jednotlivá roční období. Pořád ale nemůžu říct, že by se u mě během těchto pasivnějších částí dostavila nuda. Osobně dávám přednost jednoznačnějšímu, ale stále dost inovativnímu podání, které nabízí například hry od Garphill Games, ale filozofie těchto dvou vydavatelů je prostě diametrálně odlišná.

Ale zpátky ještě ke hře. I ve chvíli kdy hrajete kompetitivně a každý se snažíte nasbírat co nejvíce svých vlastních vítězných bodů, můžete například přispívat do společné zásoby na stavbu zdi. Své tahy tak mnohdy konzultujete se spoluhráči a to je velmi originální koncept. Kdo se obětuje a namísto syslení surovin postaví část zdi? Často budete muset přehodnotit, co se vyplatí vám a co se vyplatí celé herní skupině.

Velká čínská zeď si díky povedenému zpracování v pohodě obhájí i cenovku okolo tří tisíc korun. Spoustou ozvláštněných mechanik a především dvěma herní módy, kdy já osobně dávám přednost tomu kompetitivnímu, si tahle deskovka zaslouží místo v mé sbírce. Recenzování jsem si opravdu užil, ale teď už se nejvíc těším, až se na hru podívám znovu s odstupem. Však to znáte, tohle nebude rozchod, ale jen delší pauza. ;)