recenze - VĚC

15.05.2022

Přes sto tisíc let čekala Věc na rozmražení, aby mohla konečně skočit na svého nového hostitele. Nakonec se přece jen dočkala a dočkali jsme se i my hráči, když vyšla deskoherní adaptace dnes už kultovního filmového snímku z roku 1982. My tedy nebudeme otálet dalších sto tisíc let a raději hned skočíme na recenzování.

Mnoho z vás určitě filmovou klasiku vidělo, a mnoho z vás zase ne. A není se čemu divit, je to přece jen čtyřicet let staré dílo. Proto se pokusím pouze několika větami nastínit příběh. Skupina Američanů na základně na Antarktidě čelí "něčemu" mimozemského původu. To něco, Věc, je schopno imitovat lidské buňky a měnit svou podobu dle volby. Kromě této schopnosti má, pravděpodobně, také velký zájem vyhubit lidstvo. Samozřejmě, nebyli by to Američané, kdyby se nepokusili zachránit alespoň celý svět. Proto se Věc nesmí nikdy dostat ven ze základny. Jak ji rozpoznat mezi ostatními členy skupiny? To ví asi jen Kurt ...

Pokud byste si měli na první dobrou tipnout styl téhle hry, nejspíše byste uhodli správně. Jedná se o kooperativní hru se skrytým nepřítelem. Filmový námět se přímo nabízí. Ve hře se vžijete do role jednotlivých členů skupiny. Díky oficiální licenci si můžete zvolit hlavní postavy z filmu jako MacReady, Dr. Blair, Clark nebo Garry. Pomocí tahání žetonu se tajně určí hráč s infikovanou postavou. Jednoduše řečeno - stane se Věcí. Všichni hráči začínají na Antarktidské základně, která je tvořena několika důležitými místnostmi. Součástí této základny je také pár dopravními prostředků, jež venku čekají pouze na otočení klíčkem. Tak jednoduché to, samozřejmě, nebude.

Počasí na Antarktidě je proměnlivé, stejně jako nahodilé házení kostkou. V jednu chvíli krásně svítí Slunce, a hned v další vám mrznou prsty na nohách (nebo ještě něco horšího). Počasí hraje důležitou roli i na základně. Je totiž potřeba topit v kotli a neustále doplňovat palivo do agregátoru. To nejsou ale jediné povinnosti osádky. Další životně důležitou činností je snaha zavolat S.O.S., doplnit palivo do vrtulníku nebo rolby, a také k nim najít klíče. Věřte, že po tmě se hledá špatně, a ještě mnohem hůř, když vám u toho mrzne zadek a štěkají na vás psi. Na základně opravdu nebudete mít čas na hraní deskovek  :P

Rozměrově největší částí hry je samozřejmě rozlehlá herní deska základny. Izometrický pohled vám poskytne praktický přehled o dění na ní. Například přehled zásoby paliva, pozice postav v jednotlivých místnostech, stav počasí, poškození zařízení atd.. I když jsou jednotlivé postavy z kartonového materiálu (což mi vůbec nevadilo), tak o plast ve hře není rozhodně nouze. Překvapením jsou totiž plastové figurky psů (kteří mají významnou roli, a to jak ve filmu, tak i zde ve hře), sudy s palivem, kanystry, bedny s jídlem či figurka záchranářského vrtulníku. Pokud si nedokážete odpustit namalování vlastních figurek, tak lze dokoupit i plastové sady hrdinů a příšer. Bohužel, ale každou zvlášť. Dále v krabici najdete dva stylové barevné plátěné pytlíky, které slouží k náhodnému tahání žetonů, a nechybí ani spousta dalších žetonů a karet. Celkový pohled na rozehranou Věc na mě udělal příjemný dojem. Vlastně se mi tahle deskovka vyloženě líbila. Palec nahoru a gatě dolů!

Zatím jsme se nedostali k podstatě věci. Tedy defacto Věci. Věc je role skrytého nepřítele, jenž má za úkol sabotovat základnu a utéct z ní pryč. Je hned několik možností, jak utéci. A to již zmíněným vrtulníkem, rolbou nebo pomocí S.O.S záchranářského vrtulníku. Poslední ze zmiňovaných možností je pro mě tou nejzábavnější částí. Rozhodování, kdo nastoupí či nenastoupí do vrtulníku, je jednoduše geniálním finišem hry. Jedno špatné rozhodnutí dělí výhru od prohry. Věc se totiž může pokusit o kompletní asimilaci celé osádky. Členové se mohou "nakazit" od vetřelce, nebo od pobíhajících psů, kteří neustále utíkají z kotce. Tak či onak, k odhalení "zrádců" slouží laboratorní testovací balíčky. Lze je použít buď na podezřelou osobu, nebo na sebe jako důkaz "Já jsem vám to říkal!". Jak už to v jiných hrách se skrytým zrádcem bývá, i zde se může Věc kdykoliv odhalit a veřejně neomezeně škodit, čímž ztratí anonymitu ale zároveň i jakousi zdrženlivost.

Herní akce jsou naprosto jednoduché. Na výběr jsou jen tři - použít efekt místnosti, opravit poškození a sabotáž. I přesto je ale prvotní vysvětlení pravidel spoluhráčům opravdová nálož. Měl jsem totiž problém vysvětlit všechny podstatné mechaniky a podrobnosti pravidel ještě před prvním hodem kostkou, a ne až v průběhu hry. Přece se jako skrytý nepřítel nezeptáte: "Prosím tě, v jaké fázi se může Věc odhalit?".

Fanoušci filmové předlohy mohou být se zpracováním tématu a odkazy na něj naprosto spokojeni, a to ať už se jedná o jednotlivé postavy, předměty, psy, zbraně jako plamenomet atd. Hlavními pilíři zábavy, na kterých je hra postavena, jsou indikace podezření jednotlivých postav, testování podezřelých a volná debata mezi hráči "Kdo je kdo".

Garry: The generator's gone.

MacReady: Any way we can fix it?

Garry: It's GONE, MacReady.