recenze - VĚC
Přes sto tisíc let čekala Věc na
rozmražení, aby mohla konečně skočit na svého nového hostitele. Nakonec se
přece jen dočkala a dočkali jsme se i my hráči, když vyšla deskoherní adaptace dnes
už kultovního filmového snímku z roku 1982. My tedy nebudeme otálet dalších sto
tisíc let a raději hned skočíme na recenzování.

Mnoho z vás určitě filmovou klasiku vidělo, a mnoho z
vás zase ne. A není se čemu divit, je to přece jen čtyřicet let staré dílo. Proto se
pokusím pouze několika větami nastínit příběh. Skupina Američanů na základně na
Antarktidě čelí "něčemu" mimozemského původu. To něco, Věc, je schopno imitovat
lidské buňky a měnit svou podobu dle volby. Kromě této schopnosti má,
pravděpodobně, také velký zájem vyhubit lidstvo. Samozřejmě, nebyli by to Američané,
kdyby se nepokusili zachránit alespoň celý svět. Proto se Věc nesmí nikdy
dostat ven ze základny. Jak ji rozpoznat mezi ostatními členy skupiny? To ví asi jen Kurt ...

Pokud byste si měli na první dobrou tipnout styl téhle hry,
nejspíše byste uhodli správně. Jedná se o kooperativní hru se skrytým
nepřítelem. Filmový námět se přímo nabízí. Ve hře se vžijete do role
jednotlivých členů skupiny. Díky oficiální licenci si můžete zvolit hlavní
postavy z filmu jako MacReady, Dr. Blair, Clark nebo Garry. Pomocí tahání žetonu se tajně určí hráč s infikovanou postavou. Jednoduše řečeno -
stane se Věcí. Všichni hráči začínají na Antarktidské základně, která je
tvořena několika důležitými místnostmi. Součástí této základny je také pár
dopravními prostředků, jež venku čekají pouze na otočení klíčkem. Tak jednoduché
to, samozřejmě, nebude.

Počasí na Antarktidě je proměnlivé, stejně jako nahodilé
házení kostkou. V jednu chvíli krásně svítí Slunce, a hned v další vám mrznou prsty na
nohách (nebo ještě něco horšího). Počasí hraje důležitou roli i na základně. Je
totiž potřeba topit v kotli a neustále doplňovat palivo do agregátoru. To
nejsou ale jediné povinnosti osádky. Další životně důležitou činností je snaha
zavolat S.O.S., doplnit palivo do vrtulníku nebo rolby, a také k nim najít
klíče. Věřte, že po tmě se hledá špatně, a ještě mnohem hůř, když vám u toho
mrzne zadek a štěkají na vás psi. Na základně opravdu nebudete mít čas na hraní deskovek :P

Rozměrově největší částí hry je samozřejmě rozlehlá herní deska základny. Izometrický
pohled vám poskytne praktický přehled o dění na ní. Například přehled zásoby
paliva, pozice postav v jednotlivých místnostech, stav počasí, poškození
zařízení atd.. I když jsou jednotlivé postavy z kartonového materiálu (což mi
vůbec nevadilo), tak o plast ve hře není rozhodně nouze. Překvapením jsou totiž
plastové figurky psů (kteří mají významnou roli, a to jak ve filmu, tak i zde ve
hře), sudy s palivem, kanystry, bedny s jídlem či figurka záchranářského
vrtulníku. Pokud si nedokážete odpustit namalování vlastních figurek, tak lze dokoupit
i plastové sady hrdinů a příšer. Bohužel, ale každou zvlášť. Dále v krabici najdete dva stylové barevné plátěné pytlíky, které slouží k náhodnému tahání žetonů, a nechybí ani spousta dalších žetonů a karet. Celkový pohled na rozehranou Věc na mě udělal
příjemný dojem. Vlastně se mi tahle deskovka vyloženě líbila. Palec nahoru a gatě dolů!

Zatím jsme se nedostali k podstatě věci. Tedy defacto
Věci. Věc je role skrytého nepřítele, jenž má za úkol sabotovat základnu a
utéct z ní pryč. Je hned několik možností, jak utéci. A to již zmíněným
vrtulníkem, rolbou nebo pomocí S.O.S záchranářského vrtulníku. Poslední ze zmiňovaných možností je pro mě tou nejzábavnější částí. Rozhodování, kdo nastoupí či nenastoupí do
vrtulníku, je jednoduše geniálním finišem hry. Jedno špatné rozhodnutí dělí
výhru od prohry. Věc se totiž může pokusit o kompletní asimilaci celé osádky.
Členové se mohou "nakazit" od vetřelce, nebo od pobíhajících psů, kteří
neustále utíkají z kotce. Tak či onak, k odhalení "zrádců" slouží
laboratorní testovací balíčky. Lze je použít buď na podezřelou osobu, nebo na
sebe jako důkaz "Já jsem vám to říkal!". Jak už to v jiných hrách
se skrytým zrádcem bývá, i zde se může Věc kdykoliv odhalit a veřejně neomezeně
škodit, čímž ztratí anonymitu ale zároveň i jakousi zdrženlivost.

Herní akce jsou naprosto jednoduché. Na výběr jsou jen tři - použít efekt místnosti, opravit poškození a sabotáž. I přesto je ale prvotní vysvětlení pravidel spoluhráčům opravdová nálož. Měl jsem totiž problém vysvětlit všechny podstatné mechaniky a podrobnosti pravidel ještě před prvním hodem kostkou, a ne až v průběhu hry. Přece se jako skrytý nepřítel nezeptáte: "Prosím tě, v jaké fázi se může Věc odhalit?".
Fanoušci filmové
předlohy mohou být se zpracováním tématu a odkazy na něj naprosto spokojeni, a
to ať už se jedná o jednotlivé postavy, předměty, psy, zbraně jako plamenomet
atd. Hlavními pilíři zábavy, na kterých je hra postavena, jsou indikace
podezření jednotlivých postav, testování podezřelých a volná debata mezi hráči "Kdo
je kdo".

Garry: The generator's gone.
MacReady: Any way we can fix it?
Garry: It's GONE, MacReady.

Když opomenu boj s vysvětlováním pravidel, tak se hra velmi povedla. A to nejsem žádný velký fanoušek filmové předlohy.
Hezké
provedení, téma držící se věrně předlohy, jednoduché akce, nevybíravé podezření
všech hráčů okolo, a hlavně kopa zábavy. To je Věc. Už se těším, až se zítra vrátím
zpátky na základnu.
Yarek, the zmrzlý párek
Hodnocení designu: 5/5
Hodnoceí hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku. Stačí se předtím jen otestovat pomocí plamenometu.