recenze - VÁLKA O PRSTEN (DRUHÁ EDICE)

05.02.2023

Větu "tak jsme se konečně dočkali", jsme si loni mohli říct opravdu mnohokrát. Tuzemská vydavatelství se nás totiž rozhodla potěšit i staršími deskovkami, které na lokalizaci čekaly roky, popřípadě už jejich česká varianta nebyla dlouhodobě dostupná. Jsem rád, že se na náš trh dostala asi nejepičtější hra ze světa, který před skoro sedmdesáti lety přinesl v knižní podobě J.R.R. Tolkien a my tak na čas můžeme dát zapomenout nedávno odvysílanému seriálu... :)

Na první pohled vás zaujme monumentální krabice, kterou zdobí kresba slavného "Tolkienovského" ilustrátora Johna Howeho. Ten se zároveň postaral o všechny ilustrace ve hře a i díky tomu na hráče rychle dýchne silná atmosféra Středozemě. Kromě opravdu velkého herního plánu ve hře najdete více než stovku karet a hlavně pořádnou hromadu plastových figurek, které budou představovat armády Svobodných národů a Stínů. Hned vám bude jasné, že tohle není loňská novinka, ale dvanáct let stará hra, která je předělanou verzí ještě o sedm let staršího předchůdce. Co se týče grafického zpracování a především již zmiňovaných ilustrací, tam si netroufám něco kritizovat, ale kvalita figurek určitě neodpovídá dnešním standardům. Tedy alespoň ne u těch v mojí krabici. Prapory se u většiny vůdců a elitních jednotek netyčí majestátně vzhůru, ale působí dost povadle a například figurka Aragona se naklání jako Neo při jeho slavném uhýbání před kulkami. Jasně, s trochou trpělivosti a horkou vodou se dají figurky docela dobře narovnat, ale v takovém případě bych vám doporučil pořídit i nějaký praktičtější insert. Ten, co je v krabici, sice pojme všechny komponenty bez problémů, ale vůbec vám neusnadní přípravu hry, ani uchovávání figurek v dobré kondici.

Asi by se slušelo hned ze začátku poznamenat, že tohle není žádná rodinná deskovka, ale to je vám už určitě jasné. Než se pustíte do první partie, nabízejí se celkem tři možnosti. Buď se obrátíte na kamaráda, který už Válku o prsten zná, nebo se prokoušete více než čtyřiceti stránkami pravidel, popřípadě můžete vyzkoušet tenhle povedený video-návod, který mi při učení opravdu hodně pomohl. Je tady totiž spousta drobných pravidel, výjimek a protože je hra asymetrická, budete muset se svým soupeřem oba umět vyřešit jednotlivé akce a přesuny vašich armád a zároveň vědět, čím disponuje protistrana. Dalším krokem je příprava hry, umístění karet událostí, žetonů politiky a vítězných bodů na své místo, je otázkou dvou minut, ale rozložení všech armád do příslušných regionů a příprava záloh nám dala před první partií docela zabrat. Tohle se naštěstí s každou další odehranou partií podstatně zlepšilo. Během hraní si totiž lépe zažijete vzhled elitních i běžných figurek jednotlivých armád a naučíte se vizuálně rozeznat vojska Gondoru a Rohanu. I tohle se dá chytře vyřešit pomocí barevných rozlišovacích kroužků, které nabízí i čeští 3D tiskaři.

Proniknutí do téhle deskovky tedy není úplně snadné, ale pojďme se raději podívat, jestli se vám Válka o prsten za všechnu tu trpělivost odvděčí.

Každý z hráčů disponuje jednou ze dvou stran a jejími armádami. V průběhu kola pak budete postupně absolvovat šest herních fází, kdy hlavní je ta pátá, během které se, za pomoci akčních kostek, může přesouvat a rozšiřovat své armády, bojovat a nebo třeba vykládat karty událostí. Zatím co Stíny vládnou silnější armádou, Svobodné národy mají na své straně Společenstvo Prstenu, které se snaží dostat k hoře osudu a zneškodnit Prsten.

Každá ze stran má tedy své cíle, Stíny se pokouší odhalovat pozici Společenstva a zároveň se za pomoci Prstenových přízraků a Sauronovy armády snaží dobývat území a získávat vítězné body. O dobývání soupeřova území se mohou samozřejmě pokusit i Svobodné národy, kterým navíc pro vítězství v partii stačí podstatně méně vítězných bodů. Už od prvních tahů vám bude jasné, že vás Válka o prsten nepovede za ruku a volnost, jakou můžete přistupovat k provádění jednotlivých akcí je obrovská. A zároveň budete potřebovat i pořádnou porci štěstí při hodu kostkami.

Nejen jednotlivé akce, ale i boj totiž probíhá pomocí kostek. Ve chvíli, kdy se vám určitý národ, podaří aktivovat a jeho žeton na ukazateli politiky posunout až na pole "Ve válce", můžete si s jejími jednotkami došlápnout na soupeře. Souboj pak patří mezi banálnější součást celé hry. Za každou vaši jednotku v boji házíte jednou kostkou, v maximálním počtu pěti, to samé platí pro vašeho soupeře. Navíc máte k dispozici opravné hody za každého vůdce ve vaší armádě. Tohle vše je ještě možné ovlivnit kartami, které dle libosti hrajete před každým kolem boje, dokud jedna ze stran neustoupí, nebo se neserve až do posledního muže. Hráče za Svobodné národy určitě nepotěší, že se jeho poražené jednotky nevracejí do záloh, jako je tomu u Stínů, ale opouští rozehranou partii. Osobně mi hody šestistěnnými kostkami úplně nesedly, ale bude to hlavně tím, že jsem jako "hráč za dobro" většinou dostával pořádně naloženo. Náhoda je tady prostě součástí hratelnosti a neplatí to jen pro kostky, ale i karty událostí, které si budete dobírat na začátku každého kola.

Jednotlivé události na kartách jsou tematické, stejně jako karty Společníků a Služebníků a když jsem říkal, že vás hra nevede za ruku, v tomto případě je to spíše naopak. Karta Gimliho má například za cíl dostat jeho figurku do Ereboru, tam "aktivovat" ostatní trpaslíky a dostat je rychleji do války. Jeho dobrý přítel Legolas se pak snaží o něco podobného v Elfí pevnosti. Tím se dostáváme k důležitému a poměrně jasnému aspektu Války o prsten, tahle hra je totiž určena především fanouškům knižní, potažmo filmové trilogie. Skvěle se jí totiž daří vtáhnout hráče do všech těch probíhajících bojů a putování Společenstva, které se v nerovném boji snaží proklestit cestu až do Mordoru. Pokud vám například nesedlo skvělé Putování po Středozemi, protože vytváří vlastní a hodně konkrétní příběhy, nabídne vám Válka o prsten dosti rozdílný herní zážitek. A samozřejmě i diametrálně odlišnou kompetitivní hratelnost.

Na začátku jsem měl několik výtek ke zpracování figurek, ale ve chvíli, kdy jimi zaplníte herní plán vypadá hra doslova impozantně. Zapomeňte na nějaký pomalý úvod, protože i když partie může trvat klidně přes tři hodiny, už od prvních okamžiků se dávají věci do pohybu. Při první hře za Svobodné národy, to byl pro mě spíše pokus-omyl, kdy jsem laboroval nad tím, jestli se snažit dostat jednotlivé národy do války a díky tomu verbovat další jednotky, nebo se zaměřit na postup společenstva. Čtyři kostky vám příliš mnoho manipulace nedovolí, takže se pokouším dostat do hry Gandalfa Bílého a Aragorna a tím získat další dvě kostky k dobru. Strategie hráče za Stíny se zdá být přímočařejší, ale dobývání území a přesouvání armády je také potřeba dobře promyslet, pokud totiž soupeři, který hraje za Svobodné národy, dovolíte dobýt dvě z vašich pevností, prohráli jste.

Každý jednotlivý tah, každý hod kostkami, i přesun armády představuje napínavý a mnohdy i epický herní zážitek. Hráč za Stíny se snaží vyvolat strach svou armádou a nutí vás reagovat a přesunout vaše národy do války. Zároveň je tady ale Frodo se Samem a zbytkem Společenstva, kteří mohou hrdinně proklouznout i skrze to nejnebezpečnější území. Hratelnosti tedy nemám co vytknout, jedná se prostě o hru ze staré školy a tak se herní design dost liší od dnešních trendů, kdy se vývojáři snaží jednotlivé herní postupy co nejvíce optimalizovat a vlastně i zjednodušovat. Což by ale z Války o prsten nejspíše udělalo jen koncentrát toho, co aktuálně nabízí. I tak bych určitě investoval do případné třetí edice, už jen ze zvědavosti, kam se autorům podařilo některé mechaniky posunout. To je samozřejmě čistě hypotetická úvaha a já bych se měl aktuálně spíš zaměřit na to, abych už konečně vyhrál za Svobodné národy. :)

Válka o Prsten je opravdu epická deskovka a pokud se prokoušete tou tvrdou krustou v podobě pravidel, hra se vám za to odmění komplexním a tematickým zážitkem. Zároveň bych ale neřekl, že je to deskovka pro každého a jestli je vám téma Pána prstenů cizí, myslím, že si hru tolik neužijete. Pro fanoušky je to ale splněný sen a zároveň velká výzva.