recenze - VÁLKA KVĚTŮ DELUXE

28.12.2022

Když se řekne Válka květů, možná si představíte, jak dlouhovlasí lidé v batikovaných pončech ucpávají hlavně zbraní... Já si osobně představila Toma Cruise, jak uniká před mimozemšťany. Tady jsme ale v úplně jiné říši a to říši fantastické, kde se stanete čarodějem, který si chce na zahrádce vypěstovat pěkný záhon čarovných rostlin, aby mohl vyrábět co nejdůmyslnější a nejsilnější lektvary. Protože je ale úrodné půdy nedostatek, bude o ni muset bojovat. Avada Kedavra!

Na zeleně laděné krabici se šklebí nějaký trifid a pod víkem se nachází spousta žetonů s rostlinami, které jsou v deluxe verzi dřevěné, figurky víl a čaroděje, které jsou oproti základní verzi vyřezané do tvaru postaviček a také zde najdete kartonové žetony drahokamů (jupí, je co vyloupávat), přehledové listy s nápovědou, plátěný pytlík, karty základních/alternativních rostlin a pravidla. Pro každou komponentu je určen igelitový sáček, takže ač krabice postrádá insert, je vše přehledně rozděleno. A teď k tomu, co vás zajímá nejvíce. Jak se to hraje, jak to můžete vyhrát a jak to Peťka ohodnotí ;) ?

Cílem hry je nasbírat co nejvíce bodů za záhonky, které jste vytvořili či obsadili a za drahokamy, které jste si nakradli či poctivě vydělali. Hru si zahrajete až v pěti hráčích, ale pokud není s kým hrát, je tady i sólová varianta se svými vlastními pravidly, kde budete bojovat proti automatizovanému protivníkovi... Krtkovi. Který má neomezenou armádu víl po svém boku. U této varianty si navíc můžete zvolit obtížnost - nás ale bude zajímat hlavně jak ta válka probíhá, je víc studená nebo budou svištět vzduchem útočná zaklínadla?

Nejdříve je potřeba zvolit, co v zahrádce budete chtít pěstovat. Z celkového počtu osmi základních a osmi alternativních rostlin vyberete pět druhů, můžete to udělat náhodně, ale abyste si život komplikovali co nejméně, hra vám napoví, jaké rostliny si nakombinovat buď přímo anebo alespoň jaké typy, ranní/polední/noční, zvolit. Destičky rostlin se vhodí do pytlíku, odkud je hráči postupně budou poslepu tahat, rozloží se základní záhonky náhodně vybraných rostlin, povoláte svoje oddíly víl a jde se sadit. Hráči mají k dispozici dvě destičky rostlin a ty pak přikládají postupně ke vznikajícímu záhonu na stole. Zdá se to snadné, ale ve chvíli, kdy budete využívat jednu z akcí, růst či klíčení, začnete se pěkně potit, protože každá rostlinka má unikátní vlastnosti, které budete pokaždé vyhodnocovat originálně dle vzniklé mapky uprostřed stolu. Každá akce pro jednotlivé rostliny je popsaná v přehledovém listu, který má u sebe každý hráč. Hned na začátku pravidel dostanete doporučení hrát nejdříve základní rostliny, neboť ty alternativní jsou podstatně složitější.

Petr nechává vyklíčit Fazoletky. Sazenička putuje z jednoho konce mapy na druhý, po cestě jsou víly smeteny z mapy a ještě dostane za každou drahokam. Tak to je něco, záhony zase rozbité a zas to tam nahoře otevřel, nikdo není v bezpečí... Tady musím pochválit zpracování destiček sazenic, protože kvůli zmíněnému šoupání po stole rozhodně více snesou a hezky kloužou, než kdyby byly kartonové. Hráči postupně mění poměr sil svých víl na jednotlivých záhonech, které se nemilosrdně vraždí a nikdy nesnesou na stejné kytce konkurenci. Záhonky se stále rozšiřují, což je v konečném bodování to hlavní, hráči sbírají drahokamy, které též přináší vítězné body a neustále mění strategickými tahy vzhled a rozměry záhonů na kouzelné zahrádce.

Ve chvíli, kdy v pytlíku nezbývá žádná další rostlina, hra končí a jde se na hodnocení té vaší války na zahrádce. Nejprve si přepočítáte drahokamy ve svých trezorech. Bývá to bída a tak se počítá skutečně každý. Pak následuje vyhodnocení speciálních akcí, které některé rostliny nabízí až ve fázi závěrečného bodování. Posbíráte drahokamy ze sazenic na vašem záhonku, který pak obodujete podle tabulky v pravidlech. Záhony nemusí patřit jednomu čaroději, můžou se i dělit, body se pak udělují podle míry vlivu (počet sazenic, na nichž máte alespoň jednu svoji vílu). Každý drahokam představuje bod a tak na konci bodování spočítáte nasbíraný poklad, no a je to. Půlhodinka za námi, čas na odvetu.

Důmyslnost akcí jednotlivých rostlin je naprosto úžasná, počet dostupných rostlin je vysoký, což poskytuje možnost vytvářet mnoho originálních kombinací, takže se hra rozhodně nezají po pěti, deseti... Kdoví, třeba ji budeme hrát pořád dokola. Když už si ty schopnosti konečně pamatujeme, je najednou půlnoc a jeden celý večer zase padl deskovkám. Deskofilie může rapidně zhoršit skoliózu a zvýšit spánkovou deprivaci. Ale tahle hra za to rozhodně stojí, boj byl lítý, každý tah mohl zamíchat pořadím a ke konci, kdy už byla zahrada plná všech možných záhonů, bylo nutné myslet hodně dopředu a počítat, co by ještě mohl soupeř zahrát.

Od skvělého zpracování, přes srozumitelná a snadno pochopitelná pravidla, možnost hrát sólu hru, až po nespočet možných kombinací květin, které si zasadíte, vše hraje libozvučně a nejen, že nemám hře co vytknout, ale ještě ji musím nominovat na jednu z nejpovedenějších her, jaké jsem si mohla za své kariéry v Deskologu zahrát. Hodí se to na Silvestra? Radši ji s sebou vezmu... Co, Petře, místo Světového filmu?

Peťka

Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, ale našlapujte obezřetně, nebo vás víla hryzne do nohy.