recenze - ÚTĚK Z VĚZENÍ

25.07.2021

Znáte ten pocit, když bručíte ve vězení na doživotí a v hlavě se vám rodí myšlenka na útěk? Že ne? V nové deskové hře Útěk z vězení ho zažijete. Buď si prokopete tunel jako první, nebo shnijete v cele jako poslední. Vítejte v přísně střežené věznici Blackgate!

Hra s názvem Útěk z vězení (evokujícím ve mě patnáct let starý seriál Prison Break s hlavní postavou Michaelem Scofieldem) je poměrně jednoduchou a rychlou strategickou hrou pro dva až šest hráčů. Lze ji zařadit do kategorie párty her, avšak né striktně. Dobře se nám hrála ve třech, dokonce i ve dvou hráčích. Doporučená věková skupina je ovšem až od šestnácti let. Zcela jistě kvůli násilnému prostředí a drsnému tématu. Výměna zboží a cigaret za nože, abyste s nimi následně mohli vyhrožovat spoluvězňům a ukrást jim potřebné nástroje není zrovna dvakrát edukativní záležitost.

Jak jste nejspíše pochopili, hra se odehrává v prostředí věznice pro doživotně odsouzené. Herní plán je tedy rozdělen do několika hlavních vězeňských místností jako cely, jídelna, volnočasová zóna, samotka nebo nejnebezpečnější místnost - sprchy :P

Hráči v roli vězňů se pokusí o velkolepý útěk alá Shawshank. To znamená prokopat si tunel s čímkoliv co je po ruce, jako například po "domácku" vyrobenou lopatou, krumpáčem či jídelní lžičkou. Každý použitý nástroj se počítá jako vítězné body. Pouze ten nejrychlejší a největší tvrďák stihne zdrhnout z basy a užít si východ Slunce na pláži Copacabana s drinkem Long Island v ruce.

Vyrobit si kopací nástroje není ve vězení tak úplně snadné. Vašim úkolem bude nenápadně přecházet z jedné místnosti do druhé a hledat užitečné předměty na výrobu či přeprodej cigaret. Do toho se vám budou montovat ostatní muklové, jelikož mají stejný nápad s útěkem jako vy. Montovat znamená přepadávat vás s noži v ruce a krást vaše pracně vyrobené kopací nástroje. "Vydírání", jinak řečeno kradení, je jeden z podstatných úkonů, který může kdykoliv zvrátit průběh hry. Jedinou obranou proti vydírání je si nasbírat více nožů, než má protivník. Drsné prostředí vyžaduje ještě drsnější řešení.

Abyste ve vězení přežili a měli aspoň nějakou šanci, můžete se přidat do jednoho z šesti gangů. Každý gang má svoje specifické schopnosti a výhody, které si osvojíte po celou hru. Ovšem nic není zadarmo a cejch gangu vás bude něco stát.
Všechny výše vyjmenované úkony jako pohyb po věznici, výroba nástrojů, hledání a prodej předmětů, vydírání, kopání a další, se počítají jako akce. Ve vašem tahu máte vždy pouze dvě akce dle vašeho výběru. Hra a tahy hráčů tak rychle odsýpají, stejně jako hlína pod vaší celou.

Zpracování tématu a designu jde hezky ruku v ruce. Díru si kopete ve své cele, lžičky kradete v jídelně, zboží za cigarety vyměňujete venku v odpočinkové zóně a ve sprše..., no víte co. Místo žetonů peněz máte cigarety, což je za mě geniální, a přitom reálná myšlenka. Drsné vězeňské prostředí aspoň trochu odlehčuje komiksový nádech karet a postaviček. Výběr postav máte ze široké palety individuí od staré vrásčité babičky až po nabušeného borce, co by vám rozmáčkl hlavu jako kešu oříšek. Můžete si tedy zvolit mezi mužskou a ženskou věznicí, nebo si to prostě namixovat dle libosti. Bohužel se postavy liší jen vzhledem, jinak všechny disponují stejnými akcemi.

Hru si lze opepřit kartami se schopnostmi, které můžete použít jen jednou (rozdávají se skrytě). Tyhle karty pak přináší prvek překvapení. Stejně tak můžete vyzkoušet týmovou variantu, nebo vylepšenou variantu pro dva hráče.

Že je Útěk z vězení tak trošku párty hrou přisuzuji hlavně její povahou. Lehká, svižná a zábavná. Není komplikovaná a překombinovaná, přitom nabízí slušnou dávku strategie. Ideální i pro občasné hráče. V této hře není nutné házet flintu do žita (v tomhle případě lžíci do kaše). Protože i když po většinu hry nevedete v bodování, vrtkavá štěstěna a nůž v zádech soupeře může kdykoliv změnit situaci. Pokud vám nevadí zvolené "dospělácké" téma, tak se vám hra bude líbit i po grafické stránce.

Za mě je Útěk z vězení další příjemné překvapení letošního roku. Jestli nemáte mezi přáteli příliš vztahovačnou osobu, která si každé nevinné bodnutí nožem do zad vezme osobně, můžete zažít docela fajn zábavu.