recenze - UNMATCHED: ROBIN HOOD VS. BIGFOOT

09.04.2023

Rádi dáváte chudým a bohatým berete, nebo takovým hrdinům alespoň fandíte? Nebo jste spíše na mýty o sněžném muži? V novém vydání hry Unmatched: Robin Hood vs Bigfoot najdete obojí. A co se ve skladné a vkusně a zároveň moderně ilustrované krabičce nachází?

To je ale krása! Každá součástka má své přesně vymodelované místo, a tak krásně drží. Nejdřív musím pochválit zpracování figurek hlavních postav Bigfoota i Robina Hooda, které jsou velice detailní, Robinův šíp je dokonce ostrý, takže děti pozor! Kromě krásných figurek jsou tu také plastové žetony bojovníků, balíčky karet pro každou frakci, oboustranná mapa z tvrdého kartonu a k vyloupání a složení ukazatele zdraví. Pravidla jsou krátká a úžasně udělaná, obsahují většinu informací, které mi často u her chybí, a ještě je to všechno nádherně ilustrované, stejně jako hrací karty. Vše je v příjemných zemitých barvách symbolizujících Sherwoodský les.

Sestavíme kotouče zdraví, zvolíme si role, které nám nejvíc sedí - takže Petr bude sněžný muž, protože miluje letní turistiku, a já Robin Hood, protože nemám ráda výšky. Nachystáme si dobírací balíček a hon může vypuknout. Na herním plánu máme rozestavěny naše bojovníky, kteří se budou snažit dostat soupeře na lopatky. Během svého tahu může každý hráč volit dvě různé nebo dvakrát stejnou akci, což může i doslova zamíchat kartami.

První akcí je manévr, kdy si hráč dobere kartu a může pohnout figurkami na mapě, některé totiž mohou útočit jen na blízko, jako třeba Bigfoot i jeho pomocník Zajdalen. Každý hrdina má navíc nějakou speciální schopnost, kterou může být právě pohyb po mapě a tak můžete šťouchnout do Bigfoota a následně zdhrnout, aby nedostal jeho velkou kládou přímo na palici.

Hrací plocha je rozdělena na několik území označených konkrétním barevným vzorem, pokud se bojovníci obou frakcí vyskytují na stejném území, je možné provádět útok. Oběť útoku se pak může, ale nemusí, bránit. Všechny útoky i obrany nebo také léčky se provádí pomocí karet, jejichž počet se na ruce může během hry podstatně měnit, a tak Bigfoot za chvilku zjišťuje, že má v ruce poslední kartu, kdežto Robin už klidně z druhého konce mapy vystřeluje svoje přesné šípy a pak mu jeho pomocníci, kteří bojují jen na blízko, zasazují smrtelnou ránu.

Kombinace karet umožňují dělat manévry, které mohou zvrátit celý souboj, a zvláště pak akce léčka obměňuje váš draft na ruce a může zamávat převahou sil. Hra je určena primárně pro dva hráče, ale je zde k dispozici také týmová varianta, pro kterou budete ale potřebovat další dvě postavy ze série Unmatched. A to je zároveň další a již známou výhodou hry. Pokud nějakou další variantu vlastníte a s ní i větší mapku, pak je možné hrdiny libovolně kombinovat a tvořit tak originální souboje, například Robina Hooda s Raptory nebo třeba Ghost Riderem.

Abych to shrnula, pravidla se naučíte během chvilky, hru si užijete v opravdu pěkném provedení všech herních komponent a partie nezabere více než třicet minut. Pokud tedy ještě hru Unmatched neznáte a rádi byste něco jednoduchého a svižného, co se vejde do každé větší kabelky, či hledáte něco na zahrání u pivka, pak je Unmatched určitě dobrou volbou.

Petra