recenze - TROSEČNÍCI

19.07.2020

Představte si vaše nejhezčí sexy přátelé, co jsou spolu s vámi na jednom opuštěném ostrově. Něco jako v Too Hot to Handle, akorát místo sexuální abstinence budete bojovat o vodu, jídlo a místo na voru. Snad jsem vás dostatečně nažhavil na dnešní skromnou recenzi.

Žhavá novinka od Albi není ve skutečnosti taková novinka. Kooperativní hra Hellapagos vyšla tři roky nazpět. V době, kdy jsme mohli v poklidu vařit rýži Uncle Ben's a u toho koukat na sympatického černého farmáře. Svět se ale vyvíjí a deskové hry se dále jazykově lokalizují. Proto také, díky Albi, si můžeme letos zahrát Hellapagos v české verzi pod názvem Trosečníci. Jedná se o jednoduchou kooperativní párty hru, kterou bych nedoporučil lidem, co neodpouštějí zradu. V článku se dozvíte proč.

Můžete najít klíče od auta nebo použíté trencle.

Ve hře se hráči stávají trosečníky na ostrově, ze kterého se společným úsilím snaží dostat. A to ne kvůli wi-fi mimo dosah či nedostatku rumu, ale kvůli strachu o svůj život. Každý den se krátí zásoby jídla, vody a civilizace s netflixem je čím dál více v nedohlednu. Je potřeba shánět dešťovou vodu, lovit ryby, nosit dříví z lesa a hlavně spolupracovat. Hráči se střídají v tazích a provádějí akce potřebné k přežití. Začíná boj s časem o záchranu všech ztroskotanců ... tedy aspoň většiny ... dobře, tak aspoň jednoho.

Co moře dalo.
Co moře dalo.

Cílem je sehnat dříví na sestavení vorů, a přitom zůstat při životě. Vorů musí být stejný počet, jako je živých trosečníků. Z toho vyplývá, že stačí postavit dostatek vorů, anebo snížit počet hladových krků. Jakou strategii zvolíte záleží pouze na ústní domluvě zúčastněných. Platnost takové domluvy osciluje v průběhu hry, jako povinnost nošení roušek. Ostrov je nemilosrdný a někdy rozhodne za vás. Když nebudete mít na konci každého kola dostatek jídla a vody pro všechny, tak má nejslabší padáka. O tom, který šťastlivec ho dostane, pak rozhodne hlasování u ohýnku. Ovšem místo opékání buřtů se bude bodat do zad.

Ztroskotanci v hospodě.
Ztroskotanci v hospodě.

Hlasování probíhá demokraticky podle většiny nebo nedemokraticky podle palné zbraně. Po hlasování buď hráč vypadne ze hry a ušetří jedno místo na voru, anebo si na poslední chvíli zachrání krk. Může vytáhnout tajné zásoby potravin, které našel ve vraku či použít nalezenou pistoli. Použít neznamená, že ji po někom hodíte, ale prostě vystřelíte. Pistole ve hře je sama o sobě dost zajímavý aspekt. Nejen tím, že ji použijete proti spoluhráčům v krajní nouzi v "sebeobraně", ale hlavně tím, že ji prostě použijete jen tak "ze srandy". Proto Trosečníci nebudou nejlepší volbou pro navození rodinné pohody.

A nezaprší a nezaprší.
A nezaprší a nezaprší.

Trosečníci jsou po produkční stránce na párty hru překvapivě povedení. V menší nepředimenzované krabičce najdete pestrobarevnou desku ostrova s životně důležitými ukazateli vody a jídla. Dále karty předmětů, které můžete vylovit z vraku lodi s originálním stojánkem či pytlíček s dřevěnými kuličkami pro lov ryb a nošení dříví. Nakonec zde najdeme i kartičky počasí, které určují kolik vody lze v jednom kole nasbírat.

Něco pro dámy: Pytlík a koule.
Něco pro dámy: Pytlík a koule.

Párty hra, což Trosečníci rozhodně jsou, je až pro dvanáct hráčů s herní dobou okolo dvaceti minut. Jednoduché pravidla pochopí i děti (podle krabice 8+). Ovšem rozhodnutí, která v průběhu hry padají, jsou často až brutální. Hlasování, jakého hráče necháte pojít hladem nebo koho na místě odstřelíte, abyste se dostali k vítězství není zrovna výchovně ideální. Proto jsou podle mě Trosečníci spíš párty hrou pro dospělé.

Dokonce mezi dospělými může dojít k překvapivým zvratům v chování či změně rozhodnutí k předešlým domluvám. Každé kolo se domlouváte společně, ale nakonec rozhodujete (a hrajete) sami za sebe. To je na druhou stranu přesně aspekt, který se mi na hře líbí nejvíce. Plány a rozhodnutí, kterých se držíte jen do doby než vám jde o krk, anebo dokud vás někdo prostě jen tak neodstřelí.

Yarek, "Mr. Wilson", the párek