recenze - TINDAYA

04.12.2022

Zbrusu nová hra Tindaya vás zavede tisíc let zpátky časem na Kanárské ostrovy, kdy kmeny Imazighenů čelí pohromám bohů Acoran a Moneiba. Naštěstí na straně Imazighenů stojí dvě mocné vědmy, Tibiabin a Tamonante. Ty vám díky Tibiabininým a Tamonantiným proroctvím předvídají budoucnost, a vy tak můžete zabránit vlastnímu vyhlazení. Tedy pokud se ještě předtím ubráníte španělským conquistadorům a přinesete dostatek obětin na horu Tindaya. Otázka zní, jak se jmenujete?

Musím přiznat, že i já jsem se ve změti jmen docela ztratil. Ještě donedávna jsem měl za to, že je Tindaya druh banánů. Ale né, vona to je hora a opravdová, na které se budou dít věci, a nejen tak ledajaké. Nechme tedy banány hezky viset na stromech a pojďme se podívat na jednu z pravidlově nejtěžších her, co jsem se letos učil.

Určitě se ptáte, o čem to vlastně je. Jedná se o civilizační hru, kde rozvíjíte osady a řemeslnictví vašeho kmene pomocí worker placementu - tedy pokládání akčních žetonů na akční políčka. Pohyb vesničanů probíhá po herním plánu z hexagonových dílů. Jelikož se tematicky jedná o Kanárské ostrovy, budete plout mezi ostrůvky, shánět přírodní zdroje a osidlovat nová území pro rozvoj tradičního řemesla.

Aby to nebyla taková nuda, mezitím co rybaříte, štípete dříví a chováte prasátka či kozičky. Po ostrovech se potulují conquistádoři neboli dobyvatelé, hledajíc zdroje pro své daleké výpravy. A co jsem slyšel, zajatce neberou. Pokud je tedy nevyštípete z jejich pevností, vyštípou oni vás. To není jediné nebezpečí, které vám hrozí. Každou chvíli může vybuchnout sopka a z vašeho dobytka udělat topinky, nebo vás spláchne do moře obří tsunami. No jasně, ještě nesmíme opomenout ty dva bohy, na jejichž jména si už nevzpomenu. Každopádně v jejich portfoliu najdete téměř tucet různých pohrom, které na vás s klidným svědomím kdykoliv sešlou. Hajzli. A to není vše. Pokud neobstojíte v náročném výšlapu na horu Tindaya a neobětujete nějaké drahocenné suroviny a zvěř, naserou se ještě více. Tomu největšímu hněvu už pak, bohužel, neutečete.

Naštěstí není nic tak horké, jak se na první pohled může zdát (vždycky může být hůř, že jo..). Kmeny mají na své straně vědmy, jejichž jména si už vůbec nevybavuji. Takže přesně víte, kdy a kde se stane nějaká neplecha. Můžete včas opustit osadu a jednoduše před nebezpečím utéct. Ano, je to trochu srabácké, ale když jde o život... vlastně o body... Tím se dostáváme pomalu ke konci a o čem to celé vlastně je. Pokud přežijete všechny tři věky, smíte se konečně obodovat a rozhodnout o vítězi. Samozřejmě, jen v tom kompetitivním režimu. V režimu spojenectví vyhráváte společně jako jeden muž. Pokud hrajete jenom v jednom (ať už jste muž, žena, ono nebo želva) je pro vás k dispozici sólový režim. A aby těch režimů nebylo málo, je také připravená výuková kampaň. Oslím můstkem jsem se dostal k jádru hry - tedy pravidlům.

Pravidla jsou sepsána do brožury o téměř třiceti stránkách. Nebojte, je tam spousta obrázků, příkladů, upozornění, rámečků, fází, bodů i barviček. Vlastně je tam všeho hodně. Akcí je také požehnaně, že je zde nebudu ani vypisovat. Zvlášť, když například jedna akce průzkum má šest vedlejších akcí atd. Konec jednoho věku má deset fází. Nápovědní karta pak vypadá jako návod na menší hru. Kartičky pohrom, kmenů, cílů a sošek jsou vypsány na pěti stránkách, abyste si je mohli hezky vyhledat, když vám bude hořet za zadkem. Ano, je to náročné, a to hodně. Ale dá se to, samozřejmě, naučit. Naštěstí sami autoři si obtížnost uvědomují, a proto také připravili menší výukovou kampaň, ve které budete poznávat jednotlivé koncepty postupně.

Herní materiál je stejně epický jako samotná hora Tindaya (což je mimochodem skutečná hora, říkal jsem?). Po okraj napěchovaná krabice vám nabízí herní matroš až pro čtyři hráče. Nechybí plast, karton ani dřevo. Je tam vše na co si vzpomenete, několik balíku karet, žetony, dřevěné tokeny, kostky, dřevěné figurky zvířat, složená hora, dvouvrstvé hráčské desky, stojánky pro kartonové figurky atd. Ano, příprava a poté i uklízení hry je přímo úměrná počtu komponentů. A když jsme u toho, tak je úměrná i prodejní cena. Pro ještě lepší pocit lze dokoupit plastové figurky a vyměnit je za ty kartonové. Kvantita ovšem není vše a k dokonalosti, která si zaslouží trofej za design, přeci jen něco chybí, nebo jsem možná už jen moc náročný :/

Rozepisovat hratelnost na jednotlivé mechaniky a principy opravdu nechci. Za prvé by to bylo dlouhé jak toaleťák a za druhé by to stejně nikdo nečetl. Během hraní Tinday jsem pocítil snahu autorů nějakým způsobem spojit několik jejich oblíbených her a žánrů do jedné komplexnější záležitosti. To se jim také pravděpodobně podařilo. Otázkou ale je - je to ještě zábavné? O nějaké přístupnosti širšímu publiku asi nemůžeme ani mluvit. Na to je to moc těžké a dlouhé. Mě osobně se zvolené téma líbí a stejně tak i zpracování. Těžší obtížnost není něco, co by mě mělo odradit. Už jen příprava hry s náhodným rozestavěním ostrovů, libovolné startovní pozice a téměř nahodilé události vybízí k znovu hratelnosti. Ovšem...

Ovšem herní design žije tak nějak svým životem. Události jako bohové, pohromy a conquistadoři hrají prim a vy hráči svými omezenými akcemi jen cosik přicmrndáváte. Stěží stihnete základní potřeby a už se na vás valí další vlna (doslova). Nemáte moc prostoru rozvinout zajímavou strategii, a hlavně rozvinout své osady. Což je na civilizační hru deprimující. Spíše je to jako zkouška či rébus nastavený událostmi a vy jej prostě musíte nějakým způsobem vyřešit. Jak se píše na krabici - boj o přežití. Na mě moc "údržby" (takzvaný upkeep) během hry, u kterého se více věnuji defacto hernímu designu, než vlastní hře a strategii. To samozřejmě moc zábavné pro hráče není.
Jestli se ale nebojíte větších euro her a obtížnějších pravidel, může být pro vás právě tahle hra tou správnou výzvou. Hlavně v kooperaci kde je životně důležité spolupracovat, protože každý spoluhráč umí jiné řemeslo.

Co říct na závěr?

Papejte banány bo obsahujou důležitou vlákninu a kupte si Tindayu bo je teď ve slevě.

Hodnocení hrathelnosti: 3+/5