recenze - TIME´S UP - HARRY POTTER

22.09.2022

Harry se s Voldym sešel a máme tady novou party hru. Tedy staronovou, neboť stejně jako Harryho Pottera zná skoro každý, a stejně staronová, jako já jsem redaktorka Deskologu, tentokrát jsme si zahráli již známý a výtečný Time´s up, který u nás v novém kabátku vydal Mindok. Pokud se mnou nesouhlasíte a patříte mimo skupinu "skoro každý", nezoufejte, hru může hrát v podstatě kdokoli. Více se ale dočtete níže.

Malá krabička na výšku, kterou pak na cesty můžete vyměnit za přiložený černobílý plátěný pytlíček, do něhož pohodlně vejdou všechny komponenty. Konkrétně dvě stě dvacet karet, přesýpací hodiny, bodovací bloček a pravidla. Takhle úsporně a prakticky vylepšili balení této oblíbené hry. Pravidla jsou kratičká a jednoduchá a vlastně je můžete pochopit už z potisku na krabici, kde je graficky znázorněn průběh všech kol. Znáte-li předchozí verze hry Time´s up či jakoukoli hru, kde je úkolem popsat dané slovo či sousloví, jako například Aktivity nebo Party Alias, tak víte, že při popisování spoluhráči nemůžete použít kořen nebo například anglický překlad. Stejná pravidla platí i zde. A znáte-li jakoukoli hru, kde je úkolem ukázat to samé pantomimou, jako například v... Tak víte, že nesmíte vydávat zvuky - tady to ovšem neplatí. Povoleno jest například broukat si melodii nebo zahoukat jako sova, nikoli však říkat slova.

Ale abych nepřeskakovala. Hráči se nejdříve rozdělí do týmů po dvou (či více), je tudíž možné hrát v minimálním počtu čtyř hráčů a podle počasí nebo míry sebevědomí ve znalostech Harry Potter univerza se pak skupina domluví, jakou obtížnost zvolí. Mě ráno naštval šéf a tak jsme zvolili: "Trojku, dokud jsme ještě střízliví." Náročnost je na kartách označena hvězdičkami od jedné do tří. Nejlehčí obtížnost, "Student", je vhodná i pro potterovské laiky, neboť se většinou jedná o obecnější výrazy, které sice souvisí s danou ságou. Například růžový deštník uhádne i moje malá sestřička, která se na Harryho dívat nesmí, protože je moc brutální. Nejvyšší obtížnost, "Ředitel", je naopak pro opravdové fajnšmekry a zapotil se i ten nejzarytější fanda.

Dle zvolené obtížnosti se následně namíchá balíček třiceti karet a jelikož jsou na každé kartě dvě slova - jedno černé, jedno bílé, je třeba ještě zvolit, kterou barvu budete hrát. Podobné rozdělení je u Time´s up klasika, ale tady si troufnu říct, že není úplně nejšťastnější. Po vzoru původní hry je rámeček barevný a text je v bílém obdélníku, což fungovalo dobře u barev žlutá/modrá nebo oranžová/zelená. U černé a bílé, kdy v bílém rámečku je bílý obdélník s černým textem a v černém rámečku je taktéž bílý rámeček s černým textem, i v různém složení hráčů ve zběsilosti hry docházelo ke zmatení. Nakonec bylo potřeba kartičky si před hraním srovnat, aby byla zvolená barva nahoře. Černý podklad s bílým textem by byl ideální.

"Ron! RON! No tááák, honem, už není čas!"

"Tam byl nějaký Weasley?"

"Jo aha, to je černé slovo..."

S tímto balíčkem pak budete operovat celou hru, takže vybírejte opatrně. Ano, máte možnost jeho složení částečně ovlivnit - jednak je možné přidat karty nižších kategorií (náhodně zamíchat) a jednak se namíchaných třicet karet náhodně rozdává před hrou mezi hráče, přičemž pak každý jednotlivec může jednu, dle uvážení, vyměnit za novou. Třeba pokud je na ní "Harry Potter". Hra začíná.

Přesýpací hodiny neúprosně tikají a hráč na tahu musí svému spoluhráči rychle popsat dané slovo či sousloví na kartě. Jelikož cílem je uhodnout co nejvíc karet v časovém limitu čtyřiceti sekund, může se hráč rozhodnout, že kartu popisovat nechce a rovnou ji spálit na spod balíčku. A nemusíte oplývat velkou znalostí HP. Někdy se naopak daří lépe těm, kteří nemají tušení, co znamená "Oko norka, harfy šum, proměn vodu v dobrý rum!" a vaše asociace "Sudí je mrkev!" se pak náramně hodí v dalších kolech. Počet tipů hádajícího je neomezený a tak je klidně možné zaseknout se u jedné karty a promrhat časový limit. Jakmile poslední zrnko v hodinách propadne, balíček putuje do rukou druhého týmu a tímto stylem se pokračuje, dokud nejsou uhodnuty všechny karty. První kolo končí sčítáním všech uhodnutých karet, tedy vítězných bodů za tým, které se zapíší do bodovacího bločku.

Ve druhé fázi hry vezmete a zamícháte balíček karet z prvního kola a teď se vám bude hodit například "Mrkev!". Jako v ostatních verzích hry Time´s up je totiž v této fázi možné popsat dané slovo či sousloví pouze jednoslovně. Je proto důležité dávat pozor i na to, co říkají soupeři a vybrat výraz, který nejlépe vystihuje vaši kartu. Pokud například moje babička vykřikne "Další pivo!" bude muset kartu spálit, protože to jednak není jedno slovo a jednak už má dost. V tomto kole je možné také hádat pouze jednou, je-li tedy tým více než dvoučlenný, nepřekřikujte se! Jakmile jsou uhodnuty všechny karty, opakuje se vyhodnocení jako v předchozím kole a můžete se pustit do kola posledního, kde si konečně protáhnete své petrifikované nohy.

Pantomima. Pro někoho trapas, pro někoho zlatý hřeb. Potterovský fanatik nebo ne, každý nakonec zběsile máchá pomyslnou hůlkou nehledě na dané kouzlo nebo ukazuje dlouhé vlasy. Hermiona by na to řekla "Švihnout a mávnout!!" nebo případně "Je to Leviósa. Ne leviousáááááá!". Jak už jsem zmínila výše, u kola pantomimy je možné také vydávat zvuky (nikoli říkat slova). Můžete se pokusit napodobit například mandragoru při jejím přesazování, zpěv buclaté dámy nebo třeba maďarského trnoocasého. Hodně štěstí. Na konci kola už většinou každý ví, jaké karty zbývají a tak někdy stačí jednoduchý pohyb a je hotovo. Kolo končí klasicky součtem uhodnutých karet a nakonec celkovým součtem za kola všechna. No a je to. Ondra pláče s hlavou v dlaních v deziluzi, že je největší znalec HP. Kačka i po limitu stále skáče a šermuje rukama "Vždyť je to jasný Sirius proboha!" a Honza si třesoucí se rukou zapaluje cigáro se slovy "Co je to sakra ten legiblablens, ten tam přece nebyl ne?!".

Sečteno a podtrženo, Time´s up byl a je hrou, kde platí "v jednoduchosti je síla". Pravidla během dvou a půl minuty pochopí úplně každý, je tudíž vhodná i pro laiky, malé děti, důchodce a přiopilé kamarády; zahrajete si ji s rodinou, i s přáteli u piva. Princip je sice stále stejný, ale Harry Potter je prostě kult, který nás baví už více než dvacet let a nemůžete s ním šlápnout vedle, své příznivce si vždycky najde a nebude jich málo. Hra je svižná a zábavná, skladná, prostorově nenáročná. Jelikož se balíček stále obměňuje, je snadno znovuhratelná i se stejnou skupinou hráčů. "Neplecha ukončena."

Peťka

Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, mudlové vítáni.