recenze - TERRA MYSTICA

06.05.2018

Co vznikne, když šoupnete do jedné krabice 14 unikátních národů, které bojují o svá území a navzájem si teraformují půdu? Terra Mystica, pecka z Essenu z roku 2012. Pojďme se společně podívat na dojmy z jedné z nejlepších euro her všech dob.

Ano, máte pravdu, Terra Mystica je stará už nějaký ten rok, jenže Deskolog ještě neoslavil ani první rok svého blogování. Proto máme tu výhodu, že si můžeme znova zahrát staré, dobré a ověřené hry a napsat na ně nový článek plný svých dojmů. :)

O čem to je..
V zemi Terra Mystica žije 14 různých národů a ras. Každý má své výhody a specifika, ale hlavně potřebují pro své potřeby a rozvoj určitý typ krajiny. Těch je celkem devět, a aby mohly národy rozšiřovat svou civilizaci, je nutné tyto krajiny pomocí lopatek (rýčů) teraformovat k obrazu svému. Nejúspěšnější národ je ten, který nejlépe využije svoje schopnosti a prosadí se (vytlačí ostatní) na nevelkém území oproti ostatním lopaťákům.

Nomádi si rádi staví hrady z písku, obři vytrhávají jeden strom za druhým a vše mění na pustinu, čarodějnice si po lesích lítají na koštětech sem a tam a mořské panny by zase rády zaplavily všechnu pevninu vodou. Každý národ má svou oblíbenou krajinu, ale všichni mají jedno společné - k překopání krajiny na jinou, potřebují rýče. A věřte, že k teraformaci pouště na vodu potřebujete hodně rýčů. No, a pokud vám dojdou rýče, je třeba zapřáhnout dělníky. Když už máte svůj pomyslný píseček, můžete na něj začít stavět od hradů, respektive osad, až po velké speciální budovy, které vám poskytují lepší akce.

Jeden z principů hry je mít postavené budovy co nejblíže soupeřovi, z toho těžit jisté bonusy, ale přitom riskovat přetlačovanou o území. Tady záleží na počtu hráčů. Pokud hrajete ve dvou, nemusíte mít takové starosti, jako když hrajete v pěti a boj o každé políčko je nasnadě.
Měl bych ještě jednu připomínku k počtu hráčů. Při maximálním počtu pěti lidí, je hra nabitá šarvátkami o území, zatímco při dvou hráčích je to spíše o strategii jak dosáhnout rychleji nejvíce bodů, než si doslova budete podkopávat zem pod nohama.

První dojem, který na vás hra udělá, je tíha a velikost krabice. Jednoznačně patří do deskoherní kategorie "těžká váhá". Uvnitř jsem čekal cihly, špachtli a cement. Překvapivě tam byly hrací desky, žetony a spousta dřevěného materiálu. Hlavní deska s mapou území, destičky ke každému národu, peníze, žetony všech různých krajin a hlavně dřevěné kostky, energie, šamani, usedlosti, obchodní stanice, pevnosti, svatyně, chrámy, a to všechno v několika barvách. Můj hrubý odhad je něco okolo miliónu dřevěných kousků. Samozřejmě tam najdeme i počteníčko v podobě obšírných pravidel.

Na první pohled se může zdát hra poněkud komplexní a složitá. Na druhý taky a na třetí taky, ale po takové desáté hře zjistíte, že je vlastně chytře jednoduchá :) Dokonce i ta pravidla jsou skvěle a na jedničku sepsaná. Palec nahoru.

I když, jak už jsem zmínil, nejsou pravidla moc těžká, -nebudu vám lhát- hra těžká je, tedy na první partii určitě. Občasným hráčům to zavaří mozkové závity a nehráčům mozek rovnou shoří. Komplexnost tam prostě je a strategií jak dosáhnout vítězství je spousty. Navíc každý národ má jiný styl hraní a dokonce za jeden národ lze hrát různými způsoby. Čím více her si zahrajete a více se do hry ponoříte, tím více si hru zamilujete, slibuju. Komplexnost Terra Mysticy je totiž její obrovskou výhodou, a potom taky nekonečná variabilita hraní. Přesně tohle je velmi silnou stránkou hry - VARIABILITA.

Styl je samozřejmě eurovka, jelikož každé kolo máte na výběr osm různých akcí, které můžete provést. Míra náhody nebo štěstí je naprosto minimální, vše závisí na vaši strategii a promyšlenosti tahů. Popravdě řečeno, štěstí v téhle hře nečekejte, stejně se nedostaví. V Terra Mystice totiž neházíte kostkami ani nelížete náhodné karty z balíčku. Pokud tedy prohrajete, na smůlu se nemůžete vymlouvat.

Co se mi líbí a co se mi nelíbí....

-Jako první musím vypíchnout originální mechaniku s energiemi - nabíjení a spotřebu. Jejich správné taktické využití má podle mě obrovský dopad na hru. Hráč, který se naučí maximálně využívat energie, má i mnohem více akcí než protihráči.
-Variabilita a znovu-hratelnost je asi největším plusem. Díky spoustě národů a jejich schopnostem se můžete ke hře vracet pořád dokola a každá partie bude strategicky jiná.

-Měl jsem zdání, že některé rasy jsou silnější a některé zase slabší. Ale je to jen pocit opřený o nevelký počet partií. Pokud je někdo, kdo hraje Terra Mysticu už několik let a má odehrané všechny rasy, klidně sdělte váš názor .)
-Druhá věc, která se mi ve hře moc nezdála, je stupnice kultů. Prvek jakoby našroubovaný do hry, aby hra byla o něco komplexnější. Netvrdím, že je špatný, ale dokázal bych si hru představit klidně i bez toho.

Sumárum

Terra Mystica je skvělá a unikátní euro hra. Pokud bych ji srovnával s posledními euro hrami, které jsem recenzoval, jako Lorenzo, Great Western Trail nebo Mombasa, Terra Mystica mě baví nejvíce. Ze startu se může zdát zbytečně překombinovaná a hůře se dostane pod kůži, ale pokud se do toho zavrtáte, jak krtek do zahrádky, čeká vás nekonečná zábava.

Asi bych to nedoporučoval hráčům začátečníkům jako první euro hru, kterou si mají zahrát. Na druhou stranu by si měl každý euro hráč Terra Mysticu aspoň jednou vyzkoušet.

Hodnocení

Tady půjdu s davem a ohodnotím hru velmi vysoko, jednoduše proto, že mě baví a na první pohled jde vidět její obrovský potenciál a herní variabilita v každé partii. Má to mušky jako kulty nebo různě silné národy, ale je to spíše můj pocit než závada.
Co se týče designu a herního materiálu, krabice je naložená opravdu plně po okraj. Její váha vás tak ohromí, že chcete hned vědět, co je všechno uvnitř. Kromě miliónu kusů dřevěného materiálů, vás zaujmou velké budovy chrámů a pevností. Ilustrace a grafika neurazí ani neohromí. Celkový pohled na rozehranou hru, kde jsou budovy různých velikostí a barev propojené v města a ty zase propojené mosty přes řeky, je fantastický, ale  jediné ilustrace jsou ty s národy na destičkách hráčů. Tady si raději nechám rezervu pro jiné, krásnější hry. Snad někdy přijdou .)

Yarek "lopaťák", the párek

P.S.: Takže jsem to nakonec přepočítal a dřevěných dílků je přesně 368! Do rýče...