recenze - TAHLE HRA JE ZABIJÁK: VETŘELEC NA PALUBĚ
Vetřelecký mezigalaktický emzák se dostal na palubu vesmírné lodi, a teď svými ostrými tesáky a páchnoucím dechem šíří smrt a paniku. Jestli se dostane na povrch planety, může ohrozit celou lidskou kolonii. To se nesmí za žádnou cenu dopustit! Tématem, jak naklonovaným ze starých scifi hollywoodských filmů se nakazila nová karetní párty hra "Zabiják". Koukneme se na jeji špičaté zoubky.

Autoři tvrdí, že se jedná o zábavnou, ale vražednou párty hru. Tvrzení, že se jedná o párty hru můžeme hned uznat. 3-10 hráčů je naprosto dostatečný počet na většinu hospodských akcí. Vašim herním cílem je přežít za každou cenu a zbavit se mimozemské hrozby. Naroubované téma může evokovat hry s pohybem se skrytým nepřítelem, ale není tomu úplně tak. Za roli vetřelce nepřebírá odpovědnost žádný hráč, ten má vlastní vůli řídící se pravidly. Všichni hráči hrají za posádku lodi, která se snaží vyhnout osudu v podobě vyhryzlých střev na stěně… nebo něčemu ještě horšímu.

Jelikož se jedná o karetní hru, příprava je velmi snadná. Hlavní balíček hracích karet tvoří karty posádky, a kromě toho tu máme i karty lokací, kde se budou hráči i vetřelec imaginárně pohybovat - tzn. bez figurek či jiných žetonů. K tomutu účelu slouží plán lodi, což je ve skutečnosti gumová podložka z materiálů jako klasická podložka od myši. Na ní je vnitřek lodi s předtištěnými lokacemi typickými pro kosmické plavidlo jako strojovna, můstek, nákladový prostor či ošetřovna. Celá vesmírná loď se pak skládá celkově z osmi lokací.

Každý člen posádky má v ruce dvě karty, které v daném kole zahraje – jednu, která určuje jeho aktuální pozici na lodi, a druhou, která slouží jako efekt nebo akce popsaná na kartě. Karty posádky lze otočit, a tak je jen na vás, jak a v jakém pořadí je zahrajete. Jakmile všichni hráči zahrají obě karty z ruky, je na čase odhalit vetřelce. K tomu slouží karty lokací. Jednoduše se vybere libovolná karta otočená lícem dolů a odkryje se vetřelcova aktuální poloha. Pokud je v lokaci spolu s vetřelcem i nějaký člen posádky, je roztrhán na cucky a již bez známek života vyřazen ze hry.

Zachránit svůj holý život lze dvěma způsoby. Zabít vetřelce dříve než on vás, anebo "vyskočit" z lodi a utéct (samozřejmě v nějakém únikovém modulu). Tímto oslím můstkem se dostáváme k efektům karet. Jedna z nejdůležitější akcí je zničení konkrétní lokace/místnosti. Po zahrání karty s tímto efektem je na konci kola daná lokace zničená spolu se všemi obyvateli. Tím mám na mysli vetřelce i členy posádky (pokud v ní nějaká je). Pozici vetřelce samozřejmě dopředu neznáte (ta se odkrývá až po zahrání všech karet) - to znamená, že ji tipujete jako ve sportce. Pokud se povede vetřelce tímto způsobem zneškodnit, všichni ostatní přeživší vyhrávají hru.

Druhým způsobem je se "vysrat" na ostatní a nechat je v tom marném boji. Pomocí konkrétních karet a splněním určitých podmínek lze bezpečně opustit loď, a tím se okamžitě zařadit mezi ty šťastlivce, kteří přežijí masakr. Takových "nečistých" karet je ve hře více. Dokonce lze škodit ostatní spoluhráčům či je nechat vyřazovat ze hry. Ano, i to se někdy vyplatí, protože být poslední na palubě může přinést poměrně velkou výhodu díky různým efektům karet. Co si budeme nalhávat – nakonec jde hlavně o váš život, nehledě na důsledky. Podlosti jsou zde vítány. Můžeme tedy s čistým svědomím potvrdit i druhé tvrzení, že se jedná o vražednou hru.

Na první pohled vás může hra zlákat svou
jednoduchostí, tématikou či krátkou herní dobou, což je u párty her vítané.
Dokonce má potenciál na zábavné situace a zajímavé zvraty. Ovšem realita je
taková, že zahrajete dvě karty, pak se jen modlíte, abyste zrovna nevybuchli –
a během prvních pár minut se to samozřejmě stane a jste ze hry. Možnost
strategie či plánování je pouze iluzorní záležitostí. Většina efektů je nezajímavých a
stále dokola se opakujících, občas matoucí, a hlavně naprosto náhodilých.
Zabiják se neosvědčil ani v jedné herní skupině. Na to je ve hře příliš málo
různých karet, až moc náhodné, a možná by neuškodila navíc nějaká další herní mechanika… nebo
dvě… anebo možná rovnou nového herního designéra :P
Člověk během hry přemýšlí, jestli nebude lepší
si nechat tu hlavu rovnou ukousnout. Poslední tvrzení o zábavnosti -
NEPOTVRZENO!
Yarek, emzácký párek
Hodnocení designu: 3/5
Hodnocení hratelnosti: 2/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.