recenze - SPÍCÍ BOHOVÉ: POD NEZNÁMÝM NEBEM

09.11.2025

San Francisco, 1937. Vaše nákladní letadlo v oslnivém záblesku propadá portálem na obloze do jiného světa. Světa, kde se bohové probouzejí. Spící bohové: Pod neznámým nebem jsou volným pokračováním příběhové hry Ryana Laukata, které nás znovu vrhá do tajuplného univerza, tentokrát však ne na palubě parníku Mantikory, nýbrž na křídlech letadla. Z neznámé oblohy padáte do krajiny plné podivných tvorů, prastarých civilizací a intrikařských bohů. A stejně jako v prvním díle je cílem nalézt cestu zpět domů. Podaří se vrátit dřív, než se portál uzavře?

Spící bohové jsou kooperativní kampaňovou hrou pro jednoho až čtyři hráče. Hlavním faktorem je silný, fiktivně tematicky příběh. Ten prožíváte putováním po tajemném světě rozkládající se v knížním atlasu. Každá dvojstránka tak představuje část oblasti, kde budete společným úsílím plnit úkoly, bojovat s nepřáteli a rozhodovat o osudu vaši skupiny. V úvodním komiksu, který je součásti hry, se dozvíme, že letadlo se všemi lidmi na palubě havarovalo na neznámém místě zvaném Serakův okraj. Dále se dozvídáme, že je potřeba nalézt posvátné spící předměty, které mají moc vrátit skupinu přeživších domů. A takto začíná náš dobrodružný příběh.

Celý třiceti-stránkový návod působí poměrně "odstrašujícím" dojmem. Naštěstí pro znalce prvního dílu postačí přečíst jednu stranu změn pravidel. Nováčci se tomu však nevyhnou. Zejména ten, kdo bude mít na starost vysvětlování pravidel a částečně řídit průběhu hry. Jak už je u příběhových her zvykem, příprava také zabere nějakou větší dobu, i místo na stole. Ve hře vystupují čtyři hratelné postavy, které se rozdělují mezi hráče (například ve dvou hráčích si každý vezme dvě). Plus hlavní postava Claire Smithová, za niž mohou hrát všichni hráči. Mimochodem, příběh je vyprávěn právě z její perspektivy. Před samotným dobrodružstvím je třeba ještě vyplnit základní údaje v listu Deníku výpravy jako datum začátku kampaně, jména hráčů, atd. Ten bude zloužit mimo jiné i pro zapisování důležitých informací. Tak snad máme vše. Zbourejte tábor - jde se na pochod.

Smyslem hry je prozkoumávat neznámé kraje a hledat posvátné artefakty. K orientaci slouží Atlas, tedy kniha, v níž je na každé dvojstraně vyobrazena jedna část světa, rozdělená do sekcí dle mřížky. Figurkou Claire, symbolem celé výpravy, pohybujete po tomto fiktivním světě. Cestovat lze po svých, tedy pěšky, nebo pomocí svého letadla. To je samozřejmě rychlejší, ale za cenu vzácného paliva. Čas zde každopádně hraje zásadní roli, neboť počet táboření, kdy může skupina spočnout a obnovit síly, je v celé kampani omezen!
A když se zrovna nepohybujete po Atlasu, budete velmi pravděpodobně číst knihy příběhů ...

Kniha příběhů tvoří srdce cdelé hry. Obsahuje množství očíslovaných sekcí, z nichž každá představuje samostatnou příběhovou pasáž. Podobně jak to známe z jiných příběhových her či klasických gamebooků. Do těchto pasáží vás většinou odkážou očíslované sekce z Atlasu do kterých jste doputovali na cestách. Po úvodu a nastínění příběhu obvykle následuje rozhodnutí, které vede k takzvaným zkouškám. Zkoušky jsou klíčový herní prvek Spících bohů. Každá postava má určité dovednosti, například sílu, zručnost či mazanost, a právě tyto schopnosti jsou při zkouškách prověřovány. Výsledek, ať už úspěšný nebo ne, posouvá děj kupředu a často přináší i kartu s klíčovým slovem, která může mít později zásadní dopad. A kromě zkoušek se v příběhové knize můžete nečekaně ocitnout i v boji, který prověří vaše schopnosti ještě důkladněji.

Boj prozatím necháme stranou. Místo toho se podíváme na vizuální stránku, a ta je, bez nadsázky, velkolepá. Pro hráče prvního dílu nepřináší obsah krabice zásadní překvapení, zato nováčci budou žasnout s otevřenou pusou, kolik napěchovaného obsahu se tam vešlo. Vaší hlavní starostí tak bude úspšně všechno přehledně rozložit a připravit na herním stole. Ryan je sám sobě autorem, designérem i ilustrátorem. Jeho kresby jsou pro Spící bohy typické. Ty vás budou provázet na postavách, kartách a hlavně v atlase plné různých typů krajin. K dispozici je take již zmíněná plastová figurka Claire, a letadlo, které tentokrát nahrazuje parník z prvního dílu. Herní stůl pak zaplní desítky dřevěných a kartonových žetonů, z nichž každý má svůj význam. A nechybí ani bojová kostka, která nám poslouží jako ideální oslý můstek k poslednímu tématu.

Souboje tvoří nedílnou součást světa Spících bohů. Nepřátelé všeho druhu na vás čekají v samostatném balíčku, z nějž je hra vytahuje v závislosti na vašich činech. Někdy vám doslova zkříží cestu sami, jindy je přivoláte svým nerozvážným rozhodnutím. V obou případech vám hra přesně určí, jaké a kolik karet protivníků máte odhalit a rozložit před sebe. K boji používáte speciální bojové karty a kostku, jejichž kombinace určí, kolik zranění položíte na kartu nepřítele. Každý protivník má na sobě vyobrazenou mřížku symbolů, přičemž nejdůležitější jsou srdce. Podaří-li se vám je všechna zakrýt zraněními, soupeře jste porazili. Nepřátelé se však liší svými schopnostmi a bonusy, takže musíte takticky volit, kam zásahy umístíte. Bojový systém je intuitivní, rychle se naučí a působí logicky. Není přehnaně složitý (například karetní souboje v Zaklínači Starém světě jsou o něco komplexnější) přesto nabízí dostatek prostoru pro strategii. Během hry narazíte na bosse, kteří jsou doslova výzvou.

Spící bohové: Pod neznámým nebem jsou důstojným volným pokračováním prvního dílu. Hra je rozsáhlá, má pomalější tempo a vyžaduje plné ponoření do jejího světa. Právě ale v tom tkví její síla. Nabízí bohatý příběh, krásně vykreslené prostředí a zábavný bojový systém.
Vizuálně i produkčně patří mezi to nejlepší, co současné příběhové hry nabízejí. Ryan Laukat opět dokazuje, že dokáže spojit autorství, design i ilustraci do jednotného podmanivého celku. Hra si zachovává intimní atmosféru výpravy ztracené posádky, která se snaží najít cestu domů.
Spící bohové: Pod neznámým nebem nejsou pro každého. Vyžadují dostatek času (zhruba 20 až 50 hodin), klid a chuť nechat se unášet příběhem. Kdo tomu však ten prostor dá, najde v nich jedno z nejpůsobivějších dobrodružství, jaké se dají zažít u herního stolu.

Yarek the sleeping párek


Hodnocení designu: 5/5

Hodnocení hratelnosti: 5/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.