recenze - SOUMRAK
Nedávno jsem v článku použil označení "typická tlamácká hra". Světe div se, neuteklo ani moc vody (ok, vzhledem k letošním povodním se tohle přirovnání moc nehodí) a máme tady další deskovku, která by si podle mě tohle označení zasloužila. Tedy alespoň na první pohled. Když už jsme u toho, možná bychom mohli začít vyrábět nějaké samolepky s výrazným nápisem "typická tlamácká hra", ale nevím co na to řeknou třeba v Mindoku, až jednu takovou dostanou. Raději zavolám do tiskárny, ať pozastaví tisk samolepek… Triček a hrníčků.
Opět jsem si neodpustil možná až zbytečně rozšafný úvod, ale Soumrak si přesně takové entrée zaslouží. V první řadě je to totiž krásná hra. Už víko krabice se zlatavou fantasy ilustrací stromu a poletujících čarodějnic dokáže zaujmout asi každého fanouška deskovek na první pohled. Uvnitř naleznete jednoduchý kartonový insert, ve kterém si budete moci všechny komponenty roztřídit do čtyř oddělených přihrádek. Až se pokocháte hromadou karet vřídel moci, rituálů a znalců, můžete se vrhnout na skládání čtyř desek klanů, které budete muset jednu podruhé slepit do dvou vrstev pomocí oboustranných samolepek. No a pak už zase můžete pokračovat v kochání. Dřevěné figurky čarodějů a stařešinů zdobí bílé detaily a desky oblastí jsou opět vyšperkované krásnými ilustracemi Martina Motteta. Vše k sobě krásně ladí a k dokonalosti chybí jen malý kousek. Kartonové žetony zdrojů a drobounké čtvercové žetony činidel mi do celkově perfektního vizuálu zkrátka nesedí. V tomhle případě ale budu při hodnocení designu shovívavý.
Hra rozložená na stole totiž vypadá opravdu úchvatně. Příprava navíc není nijak krkolomná a to se týká i pravidel. Jediné, s čím jsme trochu bojovali je názvosloví. Vřídla moci, rituály, znalci, členové rady, činidla. Co to jsou sakra činidla? Když jsem pravidla Soumraku vysvětloval novým hráčům, připadal jsem si jako nějaký alchymista z dob Rudolfa ll., který se panovníka snaží zaujmout neexistujícími a vznešeně znějícími výrazy, jen aby vypadal chytře. V Soumraku ale nebudeme měnit švestky na zlato, namísto toho se staneme vládci mocného klanu čarodějnic. Každý z hráčů u stolu si zvolí jeden ze čtyř klanů, dostane příslušnou desku, počítadlo many, počáteční kartu vřídla moci a pár zdrojů, aby nezačínal s prázdnou.
Kromě těchto hráčských oblastí je ve hře herní plocha složená z desek oblastí a desky vítězných bodů. Ke každé ze dvou až tří oblastí (podle počtu hráčů) náleží i tři vyložené karty vřídel moci, které se budete snažit dostat do vnějšího a později i vnitřního kruhu vedle vaší desky klanu. Jedná se tedy z velké části o karetní hru, ve které do pravé části své herní oblasti vykládáte už zmiňovaná vřídla, která můžete "vylepšit" pomocí karet rituálů. Nalevo pak hrajete karty znalců a do spodní části nové členy rady. Karty mají okamžité, nebo trvalé efekty, případně se vyhodnocují na konci kola a nebo až v závěru celé hry. K získávání těchto karet vám poslouží hned pět hlavních akcí.
Karty vřídel moci získáte z desek oblastí, kam vyšlete vaše dřevěné figurky čarodějnic. Dalo by se tedy říct, takový malý worker placement. Na deskách a dokonce i na vašich kartách jsou pak i další akční pole, která můžete využít pomocí čarodějnic a v některých případech i ne tak využívaných stařešinů. Během každého ze tří herních kol nesmíte zapomenout v tu správnou chvíli aktivovat žeton vašeho klanu, který je umístěn stylově v desce klanu. Pomocí něj pak můžete provést "sklizeň" z vašich karet vřídel moci, ale jen z těch ve vnějším kruhu, za které na druhou stranu nedostanete žádné vítězné body na konci hry. O-lala! Tak tohle bude pěkný oříšek.
Zdaleka jsem nevyjmenoval všechny možnosti, jakým způsobem můžete v Soumraku zazářit a nakonec i zabodovat, ale tohle je pro hru doslova signifikantní. V každém kole mám nejprve pocit, že mi praskne hlava z toho množství možností, jak svůj tah využít. Na ruce mám hromadu karet znalců a rituálů, můžu se vydat do kterékoli oblasti a nebo prostě aktivovat svůj žeton klanu. Postupně se ale začne smyčka utahovat, ta nejlepší akční pole budou rychle zabrána a to samé platí o kartách vřídel. Tady je zkrátka důležité co nejrychleji a strategicky obsadit jednotlivé oblasti a to nejen proto, že po akční části následuje fáze boje, kde se budou porovnávat vaše síly. Nemusíte se ale bát, pokud nemáte rádi konfliktní hry, tady vás žádné kosení soupeřů nečeká.
Soumrak je sice středně komplexní hra a jak už jsem zmiňoval, i při poměrně malém množství pravidel, je tady velká herní hloubka a hromada strategického rozhodování, celkově ale budete soupeřit hlavně sami se sebou a s vaší schopností zahrát co nejefektivnější sadu karet. Tohle mě baví. V tu správnou chvíli přestat z karet vřídel ždímat suroviny a přesunout je do spodní části (vnitřního kruhu), kde za ně sice nedostanete odměnu při aktivaci žetonu klanu, ale přinesou vám vítězné body během finálního bodování. Nebo se v případě karet znalců/členů rady rozhodnout, kterou funkci raději využijete. Karet totiž máte většinou dost, ale hodí se pro vaši strategii spíše znalec, nebo člen rady? Musíte zkrátka myslet dopředu a neustále mít svůj klan pod kontrolou. Já jsem si každou partii užíval a opět musím pochválit, že hra dobře funguje nejen v plném počtu čtyř hráčů, ale taky jako duel. A díky velké hromadě karet a oboustranným deskám klanů nemusíte mít strach ani o znovuhratelnost.
Krásně zpracovaná hra, jednoduchá na vysvětlení novým hráčům, ale taky náročná, pokud chcete uspět a odnést si slušný bodový zisk, nebo rovnou vítězství. Tuhle kombinaci mám rád a tady zkrátka nemůžu nic moc vytknout. Pokud se nebojíte deskovek, které vás nevedou za ruku a dávají vám prostor k přemýšlení, mohl by být Soumrak ideální volba. Je to jedna z těch her, které budete muset hrát hlavou a ne srdíčkem - jako fotbal v okresních soutěžích. Ok, tohle bylo dost zvláštní srovnání, s fotbalem tahle hra nemá vůbec nic společného a touto bombou se s vámi dnes loučím. :)
Petr
Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 5/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.