recenze - ŠIRÉ PLÁNĚ

08.09.2022

Zajímavých deskovek pro dva hráče na českém trhu rozhodně není nedostatek a to ani nepočítám všechny ty hry, které nejsou striktně designované jako dvojkovky, ale bez problémů tak fungují. Já jsem rád za každou další krabici, nebo alespoň krabičku, kterou si můžu se svou redakční kolegyní Peťkou vzít do naší oblíbené hospody a během partie pak probrat aktuální politickou situaci a výsledky volejbalových zápasů. OK, o tom druhém jmenovaném jsme se opravdu nikdy nebavili a politika k deskovkám nepatří, ale snad chápete, kam tím mířím. Hraní ve dvou má prostě svá specifika, ať už stolu sedíte s partnerkou, kolegou z práce, nebo nejlepším kamarádem.

Hned ze začátku se musím přiznat, že na mě krabice Širých plání nezapůsobila vůbec vábně. Zvláštní font a ilustrace, která je sice pěkná, ale nachází se jen ve výřezu, což na mě působí dost lacině. Tohle určitě nebude ozdoba mojí deskoherní sbírky, na druhou stranu, jak se říká: "Nesuď hru podle obalu". Říká se to, že? :) No minimálně tady to platí. Uvnitř krabice se totiž skrývá sada krásně ilustrovaných a barvami hrajících destiček krajiny, několik kartonových žetonů a hlavně dvě sady dřevěných kmenových figurek. Zatímco modré představují hady, oranžové mají tvar lišky. Nakonec tedy musím zpracování i grafické provedení pochválit, všechny komponenty k sobě ladí a zároveň si Širé pláně udržují vysokou přehlednost, která je pro takovýto typ her důležitá. A jaký že to je typ hry?

Na začátku partie si ze sedmi destiček krajiny složíte jedinečný herní plán. Každý z hráčů obdrží sadu dřevěných figurek v oranžové, nebo modré barvě a k tomu i sadu tří žetonů jeskyní. V první fázi pak střídavě jeden po druhém pokládáte žetony jeskyní na vyhrazená volná políčka jeskyně, abyste určili vaše výchozí pozice. V druhé fázi se pak odehraje to hlavní, budete se, opět střídavě, snažit co nejefektivněji rozložit vaše figurky na herní plán. Každá figurka hada musí navazovat na toho předchozího a to samé samozřejmě platí i pro lišky. A to by mohlo být vše, kdyby se v krabici nenacházely kartonové žetony koní, orlů a medvědů, všechny po třech kusech. Takový žeton uzmete, pokud vašeho hada, nebo lišku postavíte na označené zelené pole nížiny.

Následně můžete jeden z žetonů použít během pokládání kmenové figurky a změnit tak pravidla pro její umístění. Zatím co koněm přeskočíte jedno pole nížiny, pomocí ptáka můžete rovnou přeletět hory. Ok, orel přenášející lišku přes ostrá skaliska, to na první pohled nevěstí nic dobrého, stejně jako had na koni, ale tady to prostě funguje. Pomocí žetonu medvěda pak můžete odsunout figurku soupeře a pokud by během takového přesunu nedopatřením narazil do skály, nebo opustil plán, je tato figurka pro danou partii nenávratně ztracena. Tady už je vám dle mého popisu snad zřejmé, že jsou Širé pláně abstraktní, skoro až šachoidní hra. I když, na druhou stranu, velmi svižná.

Jedná se ale zároveň o area-control, protože na konci partie získá každý z hráčů vítězné body pouze za propojená žlutá území (traviny), za které ale v průběhu nezískáváte žetony zvířat. To vás staví mezi rozhodnutí, jestli se přímočaře věnovat obsazování žlutých travin, nebo se snažit uzmout co nejvíce žetonů zvířat a ty pak používat a nebo klidně držet ve své zásobě tak, aby se k nim nedostal váš soupeř. Prostoru k taktizování je tady opravdu požehnaně, začínáte na prázdné mapě a tak už během úvodního rozmisťování jeskyní musíte dobře zvážit, kam své žetony položíte a to pak platí pro každou jednotlivou figurku hada a lišky. Jak jsem psal výše, herní plán je modulární, mě se ale osvědčilo několikrát porovnat své síly na jednom rozmístění a až následně dílky mapy promíchat. Škoda, že jsem v krabici nenašel žádný bloček k zapisování bodů, v průběhu závěrečného hodnocení území a přidělování bodů se vám tedy bude hodit alespoň malý list papíru.

Jinak ale pláním nemám moc co vytknout. Jasně, je to poměrně suchý deskoherní zážitek, ale na druhou stranu je tady v podstatě absence jakékoliv náhody a často se dostanete do zajímavých situací, kdy budete muset soupeři přenechat území a raději si své figurky nechat pro obsazování jiné části herní mapy. To vše s naprosto banálním pravidlovým podkladem, který novému soupeři vysvětlíte za dvě minuty a v podstatě od prvního okamžiku můžete hrát oba naplno. Širé pláně jsou pro mě tedy velice příjemným překvapením. Pohodová, přehledná, ale zároveň pěkně škodící taktická dvojkovka. A to už je opravdu hodně přídavných jmen, abych šel pod čtyři z pěti. :)

Hodnocení hratelnosti 4/5