recenze - SHIT HAPPENS

07.07.2019

Pondělí ráno, open office v menší obchodní společnosti. Do dveří vchází jeden ze zaměstnanců, má pět minut zpoždění a utrápený výraz. Jeden z jeho kolegů ho ani nenechá odložit kabát a hlasem plným falešného entuziazmu se ptá: "Jaký jsi měl víkend?" Obratem přijde nečekaná odpověď: "Ale, přistihl jsem otce jak masturbuje". "Tak to seš v klidu, mě posral pták hlavu," odpoví obratem kolega. Načež se z rohu místnosti ozve: "Tak to já dostal chronickou škytavku," a z jiného kouta: "Tak to je nic, to jste měli pohodový víkend, mě znásilnil medvěd". V tu chvíli vyleze ze svého kanclíku samotný šéf se slovy: "Chlapi, tohle budeme muset rozseknout, ale myslím, že s tím medvědem jsi to měl nejhorší, co tvoje prdel?"

Tak nějak si představujeme počátky vzniku nové karetní párty hry Shit happens.

Lesklá černá krabička, uvnitř vtipně napsaná anglická pravidla a plastový insert plný dvou balíčků karet. Žádný zbytečný vzduch, všechno pěkně lícuje, tak to mám rád. Ano, už jste mohli zaznamenat, hra nemá českou lokalizaci, a proto musíte nákup dobře zvážit, ale o tom až dále. Zpracování samotných karet je také na vysoké úrovni a na omak to vypadá, že vydrží i drsnější zacházení v hospodských podmínkách. Zatím je tedy vše stoprocentní, pravidla jsou banální, takže nám nic nebrání začít hrát.

Každý z hráčů dostane tři karty, které si vyloží před sebe a nejlépe všem ostatním přečte, co se na nich nachází. A co se na nich nachází? Ty největší nepříjemnosti (shity), které vás můžou v životě potkat. Pokud se jedná o osobní zkušenosti tvůrců hry, tak se musím kurevsky poklonit jejich otrlosti a zároveň jsem rád za svůj nudný život. :)

Máme tady ránu kladivem do palce, láhev kečupu v prdeli, sex s nejstarším člověkem, kterého znáte... Dále už nebudu spoilovat, pár karet ještě najdete na fotkách, ale víc už vás nebudeme připravovat o objevování jednotlivých "shitů".

Máte tedy před sebou tři karty, každá obsahuje popis, ilustraci, která většinou popis vtipně doplňuje a nakonec "misery index" což je hodnota 0-100, která říká, jak moc je daná událost "shitózní". Soupeř po vaší pravé ruce vytáhne kartu a přečte vám, jaká sračka (a může to být i sračka) vás potkala, načež vy musíte uhodnout, kam do řady vašich karet ona karta svým misery indexem zapadne. Znáte Timeline? Tak už jste v obraze. Pokud neuhodnete, hádá další hráč po vaší levici a tak dále.

Pravidla jsou opravdu jednoduchoučká, ale co ta angličtina? Ve hře je spousta názvů různých chorob, nebo slangových výrazů, a tak je občas zapotřebí kouknout do slovníku. S překladačem v mobilu je to celkem pohoda. Hra prostě vyžaduje alespoň základní znalost angličtiny a zbytek si budete muset dopřeložit. Rád bych napsal, že si alespoň rozvinete slovní zásobu, ale ruku na srdce, na dovolené v Londýně, ani při komunikaci se zahraničním obchodním partnerem většinu výrazů ze Shit happens nevyužijete.

Pokud tedy nebudete chtít na policii nahlásit znásilnění medvědem. A pozor, poslední studie ukázaly, že medvědi hnědí ve výjimečných případech provozují orální sex.

Pěkně zpracovaná, pohodová záležitost, kterou je nejlepší hrát s partou přátel, které dobře znáte. Hraní totiž vyžaduje smysl pro humor, černý a nejlépe ten nejtemnější, protože autoři byli při navrhování karet opravdu vynalézaví.