recenze - SHAMANS

01.07.2021

Vy všichni jste Stíny jenom já jsem Šaman! Kdo je opravdu Stín a kdo Šaman musíte odhalit dříve, než měsíc dosáhne úplňku. Jinak se celý vesmír propadne do nicoty a chaosu. Ano, až takhle katastrofální to může být. Tak vezměte karty do ruky, nasaďte masky a improvizujte.

Shamans je karetní štychová hra, kde mezi s sebou zápolí dva týmy. Hráči v roli Šamanů brání rovnováhu duchovních světů, a hráči v roli Stínů zase tuto rovnováhu narušují. Na konci každého kola, takzvaného lunárního cyklu, se hráči v týmech náhodně střídají. Každý z obou týmů má jiný cíl, za který získá vítězné body. Na úplném konci hry tak klasicky zvítězí jen jeden hráč s nejvyšším počtem bodů. Protože je hra založená na týmech, je minimální počet hráčů tři (dva Šamani a jeden Stín). Štychovka vás v plném počtu, tj. pěti hráčů vyjde na nějakých šedesát minutek hraní.

Příprava hry se odvíjí od počtu hráčů. Karty role Šamanů a Stínů tajně rozdělíte spoluhráčům. Karty světů jsou rozděleny v sedmi barvách a očíslovány jedna až osm. Ty taktéž rozdělíte, zamícháte a rozdáte. Na herní plán se ještě umístí figurka Stínů a pár žetonů, o kterých si ještě povíme. Hra může pomalu začít.

Štychová hra více méně znamená, že hráči drží v ruce sadu očíslovaných karet v několika barvách. Ty pak postupně vykládají podle první vyložené karty. Mohli bychom říci podle barvy, respektive trumfu. Buď se hráči drží barvy, anebo ne. Právě zde nastupuje význam role Šamanů a Stínů.

Tým Šamanů vyhraje pokud všem hráčům dojdou karty v ruce, anebo sprovodí ze světa všechny Stíny. Jinak řečeno vyřadí je ze hry. Naproti tomu tým Stínů vyhraje pouze tehdy, když kámen stínů na herním plánu dojde až na konec herní plánu na pole měsíce. To nastává v případě odehrané karty s jinou barvou než trumf. Co to znamená? Hráč vyloží jinou barvu, než je první vyložená karta a tím se kámen stínů posune o jedno políčko k měsíci. To se může stát neúmyslně pokud nemáte v ruce žádnou kartu s danou barvou, nebo úmyslně bo jste Stín

Během hry a vyhodnocování štychů lze získat artefakty s různými efekty. Například vyřazení libovolného hráče, odkrytí své identity (role) či posunutí kamene stínu. Kromě artefaktů zde existují ještě rituály. Což jsou opět další efekty, které se spustí až jsou vyloženy všechny karty jedné barvy. Každá barva má svůj efekt, takže strategicky volíte karty do štychu tak, abyste proměnili a využili efekty ve svůj vlastní prospěch. Nesmíte však zapomenout, že vítězné body získáte jen v případě vítězství vašeho týmu (a samozřejmě pokud nejste v daném kole vyřazeni). Takže hrajete týmově, ale myslíte u toho především na sebe!

O grafický styl se postarala nadaná Maud Chalmel se svým specifickým stylem. Šamani jsou propojeni vesmírem a barevnými světy plnými symbolů, run, abstraktních tvarů a surrealistických kreseb. Kromě hracích karet světů a identit najdete v krabici ještě kulaté žetony zmíněných artefaktů a minimalistický hrací plán. Na něm se pohybuje dřevěná figurka stínu ukazující blížící se měsíc v úplňku. Moderní a rozhodně neotřelý design dodává Šamanům správný šmrnc. Za mě prostě skvělá volba.

Šamani je karetní štychová hra okořeněná prvkem skrytých rolí. Role se navíc každé kolo mění, takže vaše strategie a úmysly se neustále přizpůsobují situacím. Týmová spolupráce je jen na oko a jen do doby, než vás vyřadí spoluhráč, aby vás předběhl v bodování. Zrádci tedy nejsou jen ve Stínech, ale v každém jednotlivém hráči. Dedukovat úmysly spoluhráčů, hlídat týmové cíle, a přitom se soustředit na vlastní prospěch vyžaduje dávku schopností a zkušeností. "Prokouknout" hru trvá několik partií. Do té doby se budete cítit jak panda v akvárku a hra vám bude možná připadat nevyrovnaná.

Odvěký souboj o rovnováhu duchovních světů není úplně tak o vyhrávání jednotlivých štychů, jako spíše o blafování, dedukci a improvizaci. Rozhodně si tenhle zajímavý koktejl herních stylů zaslouží vaši pozornost. Pokud máte rádi různorodé hry, Šamani by neměli ve vaší sbírce chybět.