recenze - RYTÍŘ KLOUZEK

05.01.2020

Chrabrý rytíř Klouzek doklouzal i na Deskolog. Jeho úkolem je klouzat z bodu A do bodu B, cestou shodit do díry všechny padouchy a přitom sám nespadnout a zachránit království! Kupředu vpřed! Ne, doleva! Víc doprava! Trochu dolů...

Od oznámení MindOKu vydat Slide Quest v čeké lokalizaci jsem se na "Klouzka" velmi těšil. Nemyslím zrovna na český překlad, jelikož je deskovka kromě pravidel jazykově nezávislá, ale na samotnou hru. Vizuálně mě totiž připomínala starší Loony Quest, který jsem si oblíbil a dodnes ho pravidelně vytahujem z police. Stejně jako Loony Quest i Klouzek je určený spíše dětem. U testování ve čtyřech, což je maximální počet hráčů, jsme tedy přivzali i pokusné děti. Jak se nám hezky klouzalo, se za chvíli dozvíte.

Kloboučku hop! v novém kabátu
Kloboučku hop! v novém kabátu

Jak Klouzek vypadá, jsem naznačil hrou Loony Quest - jednoduché až pitomoučké kresby pestrých barev, místy roztomilé. Rozeznatelná dětská hra na první pohled. Ovšem hratelnost se o dost liší. Náš malý rytíř má vespod kuličku, díky které klouže po herní desce. Samozřejmě, že ne sám, ale s vaší pomocí. K tomu slouží čtyři páčky po bocích krabice. Těmi zvedáte do výšky strany herních desek a Klouzek se může tedy klouzat. Chytřejší z vás pochopili, že se bude jednat o kooperativní hru. Můžete sice hrát i proti sobě, ale moc nedoporučujeme :))

Postup ve hře si můžete "uložit"
Postup ve hře si můžete "uložit"

Každý z hráčů doslova přiloží ruku k dílu a společným usílím dosáhnou požadovaného cíle. Herních desek, lokací, misí, nebo jak to nazvat, je rovných dvacet a se stupňující se obtížností. Hlavním úkolem je dostat se z jednoho místa na druhé a vyhnout se dírám, do kterých bude váš Klouzek rád skákat. V průběhu dobrodužství se přidají padouši, které musíte házet do děr, výbušniny, které nesmíte shodit, a různé překážky, které musíte obcházet. Od takového pátého kola budete seznámeni se všemi nástrahami, akorát jich bude víc, zatímco místa pro neopatrné klouzání méně.

Takhle se někdy citím v životě.
Takhle se někdy citím v životě.

Hra je originální ve své podstatě a ve využití krabice jako herního materiálu. Plastový základ s páčkami se vloží do krabice a obměňujete pouze herní desky. Příprava je otázkou pár sekund.

Ideální počet hráčů je čtyři, ale dá se hrát i ve třech nebo ve dvou. Jednoduše jeden hráč ovládá více páček. Ano, lze hrát i solo varianta a pokud uděláte chybu, můžete se vztekat jenom na sebe. Líbí se mi nápad vytvořit dětskou hru jako kooperativní, ale i tady je každá chyba pouze jednotlivce a ne celého týmu. Dejte si proto pozor, abyste vaše dítě zbytečně nesekýrovali kvůli každé chybičce, je to přece jen hra!

Pozor plot!
Pozor plot!

Rytíř Klouzek je jednoduchá rychlá hra, přístupná všem, pro malé, staré i nehráče. Pro starší hráče není obtížnost takovou výzvou a radost z nekompetitivní výhry taky nebude velká. Zkušenější deskovkáře asi velmi rychle omrzí stejně jako mě. Několikrát srovnávaná hra Loony Quest, u které používáte místo páček fixy, je o dost znovuhratelnější a o malinko zábavnější. Nechci říct, že mě Klouzek vyloženě zklamal, ale jak se říká, "ani nenadchnul" nebo aspoň ne na dlouho ...

Je libo se dvěmi, nebo třemi dírami?
Je libo se dvěmi, nebo třemi dírami?

Ještě jedno upozornění na závěr: Tuhle hru o zručnosti si nezahrajete s lidmi s tremory nebo jinou poruchou třesu. A dokonce ani s vaší drahou polovičkou, když má dost rozvernou náladu. S tou mou příště zahraju leda docela jiného Klouzka ...

Yarek, the klobasek