recenze - PARIS

04.04.2021

Co by mohla mít společného deskovka Paris s českou zemí? Vítězný oblouk v Paříži. Ten totiž nechal postavit veleslavný Napoleon Bonaparte po vítězství v Bitvě u Slavkova, kde rozdrtil své německé a ruské nepřátelé. Právě kolem onoho Vítězného oblouku se točí celá dnešní recenzovaná hra, a to doslova.

Paris vás zavede na konec 19. stolení, a pasuje vás do role zámožných pařížských investorů do nemovitostí. Vašim úkolem bude vlastnit ty nejhezčí a nejzajímavější budovy v celé Paříži. Správným investováním a skupováním budov v různých čtvrtích Paříže dosáhnete slávy a bohatství. Budete vlastnit nejvelkolepější monumenty, no a samozřejmě nějaké ty vítězné body. Paris je lehčí až středně obtížná eurovka pro jednoho až čtyři hráče. Herního designu se ujali ostřílení profíci Wolfgang Kramer a Michael Kiesling mající na svém kontě již stovky her. Ovšem prvně se koukneme pod víko na ten grafický design.

Krabice je doslova napěchovaná po okraj deskami z kartonu. Doporučuji samozřejmě nejprve vyloupnout všechny dílky. V opačném případě se vám to bude blbě hrát. To platí i pro hlavní herní desku. Ta se skládá do zajímavého a originálního kruhu s 3D složeným Vítězným obloukem uprostřed. Okolo se nachází šest oddělených pařížských čtvrtí s prázdnými poli připravenými pro budovy. Na úplném okraji desky je počítadlo vítězných bodů s nabídkou bonusových destiček - o těch si později ještě povíme. Kromě kartonového materiálu zde najdeme i dřevěné tokeny klíčů, což jsou zásadní prvky ve hře.

Krom složeného vítězného oblouku je ještě potřeba, složit pro hráče zástěny v podobě budov, které ukrývají před zraky soupeřů vaše klíče a nasyslené franky. Celkový pohled na rozehranou hru může někoho ohromit, jiným zase připadat až zbytečně přeprodukovaně. Krabice s veselou jemnou modrofialovou barvou a jednoduchou hezkou ilustrací na mě zapůsobila stejně, jako na mou drahou polovičku (nemyslím Petra). O to více nás, ale pak zklamal melancholický a smutný šedý nádech barevného provedení herní desky a destiček.

Paris svým vzezřením ve mě vzbudila dojem, že se jedná o těžší euro kousek. Přitom opak byl pravdou. Pravidla jsem schroustal za třicet minut a vysvětlil spoluhráčům ještě za kratší dobu. Možné akce během hráčova tahu jsou defacto jen dvě, a u obou používáte své tokeny klíčů. Buď přesunete nový klíč do banky v jedné ze čtvrtí (za což dostanete mince), anebo ho přesunete z banky na budovu a zaplacením příslušné částky si ji jednoduše koupíte.
V každé čtvrti je stejný počet budov s hodnotou (cenou) jedna až osm. V průběhu hry se budete snažit vlastnit budovy s celkovou hodnotou vyšší než spoluhráči, tzn. přesouvat své klíče na dražší a dražší budovy. Vítězné body za nejvyšší hodnotu se pak rozdělují čtvrť od čtvrti.
Kromě peněz můžete ve hře získat i nějaké suroviny či žetony prestiže. Suroviny jsou potřeba ke koupi památek, což jsou nejhodnotnější stavby. No a žetony prestiže lze vyměnit za nějaké ty vítězné body právě při koupi památek.

Moc se mi líbí nápad bonusových destiček, které získáte za koupi některých budov. Jsou seřazeny do kruhu a očíslovány od jedné do třiceti. Čím vyšší číslo destičky, tím silnější je její bonus. Můžete si vybrat libovolnou destičku, ale nesmí být s nižším číslem než vaše předchozí destička. Tím pádem si klidně můžete v prvním kole vybrat nejsilnější bonus, ovšem bez možnosti se vrátit a získat další. Nejzajímavější prvek hry je i zároveň ten nejobtížnější. Každá z třiceti destiček má svůj specifický bonus, a vám i spoluhráčům nezbyde nic jiného než se prokousat jejich soupiskou v pravidlech.

Sice začnu negativně, ale za to skončím pozitivně. Co mi nejvíce vadí na hře je trochu kostrbaté zakončení, kdy se už hra blíží ke finální fázi. Všechny klíče máte již rozdělené, a jediné co můžete zbývající kola dělat je dobrat všechny žetony vlajek (poskytují malé bonusy), čímž nastane definitivní konec. Nešťastně se tak prodlužuje hra a utrpení, kdy už nemáte jinou možnost, a každé kolo si jen prostě dobíráte žeton po žetonu.
Paris mě příjemně překvapil svou lehkou hratelností, kde jsem čekal spíše těžkopádné euro. Jednoduché základní akce dokážou poskytnout hlubší strategii. Takže tyhle kvalitní a poctivé eurovky s krásnou krabicí si u mě vždy najdou místečko v kalaxu.

Yarek, pařížský párek