recenze - PÁN PRSTENŮ: KARETNÍ HRA (revidované vydání)

27.02.2022

Epický román Pán prstenů je tu s námi již desítky let a pravděpodobně několik dalších desítek let ještě bude. Proto budou čas od času vycházet remaky starých filmů nebo revidované edice starých deskových her s tématem Středozemě. Jelikož jsme na Deskologu, můžete hádat o jakou formu adaptace v dnešním článku půjde.

Velmi správně, budeme se bavit o deskové hře. Konkrétně o karetní LCG hře Pán prstenů s originálním podnázvem ... Karetní hra! Původní edice vyšla v léta páně 2011, což je přesně o deset let později po filmové adaptaci. Symbolicky právě po dalších deseti letech vychází novější a voňavější revidovaná edice. Než se k ní dostaneme, zavzpomínáme na počátky Deskologu. Recenze na Pána prstenů byla jedna z našich prvních. Zatímco stylizace a obsah je na pováženou, tak s výsledným hodnocením souhlasím dodnes.

Pro ty nikdy nepolíbené panice krátce shrnu popis hry. Jedná se o kooperativní dobrodružnou hru. Hráči se ujmou rolí hrdinů a připraví si k nim specifický herní balíček. Ještě předtím zvolí scénář, který se budou snažit úspěšně pokořit. Pomocí karet pak každé kolo vyšlou na výpravu hrdiny a spojence ověšené doplňky a zbraněmi. Utkají se tváří v tvář hrozbě Temného pána Saurona. Jejich úkolem je pokročit ve výpravě a cestou odrážet nepřátele. Každý dobrý čin je po zásluze potrestán a hrdinu vyčerpá. Hráči tak musí strategicky volit mezi obranou, útokem a putováním. Na cestě po Středozemí plní úkoly, aktivují lokace, vyhodnocují střetnutí a dávají velkého majzla na svou úroveň hrozby.

Revidovaná verze nabízí pár doplňujících novinek. První z nich je podpora hry, která je nyní až pro čtyři hráče. To znamená čtyři počítadla ohrožení, dostatečný počet žetonů atd. V původní verzi se počítalo s čistou dvojkovkou. Pokud nehodláte rozšiřovat svou herní skupinu a nejlépe se vám hraje právě ve dvou, zaujme vás spíše druhá novinka. Režim kampaně sjednocuje všechny základní scénáře do jednoho velkého dobrodružství. Svůj vývoj a postup zapisujete do listu záznamu kampaně jako bodování, výhody či penalizace. Jeden dohraný scénář tak může ovlivnit ten další. K tomu jsou určené speciální kampaňové karty Strastí a Výhod.

Režim kampaně přidává jakýsi dojem uceleného zážitku i když hrajete, defacto, ty stejné scénáře. Bodování na konci celé kampaně vás může motivovat k lepším výkonům. Velkou výzvu nabízí i možnost obtížnosti pro experty. Počet životů, respektive poškození hrdinů, se totiž přenáší z jednoho scénáře do druhého.

Co revidovaná verze NEnabízí je vylepšená grafika či design. Karty jsou naprosto stejné jak u původní verze - logicky. Změnou prošla jen krabice spolu s jednoduchým insertem, který nenadchne ani neurazí, a menší počítadla (na škodu).

Začnu negativy. Hře se, bohužel, nevyhnuly chyby v překladu, a to ať už drobné, kosmetické či větší matoucí. Řešení je, pravděpodobně, v podobě přelepek na karty, jak už v minulosti u jiných her vydavatel Blackfire zajistil. Prodejní cena tisíc sedm set je pro spoustu hráčů taktéž za nepřijatelnou hranicí. Na takto cenově drahou hru, srovnatelnou s jinými velkými figurkovými tituly, jednoduše nebudou mít.

Na úplný konec jsem si nechal ty nejlepší a světlejší stránky celé hry. Karetní hra Pán prstenů je jedna z mých nejoblíbenějších her, co jsem kdy hrál. Zážitek z překonávání jednotlivých scénářů je prostě nezapomenutelný. Scénáře jsou proměnlivě obtížné. V jedné chvíli vás nechají odpočinout, aby vás v té další opět podrtili. Souhra plánování a taktizování se svým spoluhráčem není tedy jen výhoda, ale naprostá nutnost. Mě osobně tak vyhovuje složení pouze ve dvou hráčích. Téma Středozemě je takovou chutnou polevou na skvělém dortu. Revidovaná edice nic z toho neztrácí, ba naopak se spíše snaží rozšířit volitelné možnosti, jako je kampaň nebo zvýšení počtu hráčů na čtyři. Nemohu tedy opět hodnotit jinak než plným počtem bodů. Jestli nemáte původní základní core set a nevadí vám vyšší cena, skočte po tom jak slepice po flusu.

Přidejte se k naši výpravě za dobrodružstvím na našem facebooku: