recenze - PÁN PRSTENŮ: DUEL O STŘEDOZEM
Co kdyby se v kastrolu smíchaly dvě populární značky? Jedna knižní, potažmo filmová, ze světa Středozemě a jedna deskoherní s prověřeným herním designem ze 7 divů. A co takhle to ještě dochutit něčím zcela novým a propojit tak obě hlavní ingredience. Už se vám sbíhají sliny? U nás v redakci jsme si hladoví nabrali rovnou několik plných talířů, abychom vám mohli s narvanými břichy okomentovat, jak dobře se tahle zajímavá šmakuláda uvařila. A jestli jsme z toho hned následně nedostali průjem.

Název nám hodně napoví, a proto bych ho také
vykopl hned na začátku. Pán Prstenů: Duel o Středozem v nás evokuje dvě věci -
klenotníka a souboj bagrů. "Haha ha, velice vtipné… Pojedl si vtipnou
kaši, Jardo?". Jasně, svět Pána prstenů je neomezenou tematickou studnicí
pro všechna možná media včetně deskových her. Slovíčko duel nám jasně
prozrazuje čistou kompetitivní dvojkovku. Už v tuhle chvíli může být někdo
nadšen a někdo zase odrazen. Já se hlásím do prvního tábora.
Tahle středozemní varianta je odnožím 7 divů světa: Duel, který je zase založený na principech 7 divů světa. Obě hry jsme v minulosti recenzovali, a tím bych mohl defacto skončit. Zbytek už si domyslíte, ne? :)

V krabici najdeme "nepřekvapivě" balíček karet,
jelikož se jedná původně z principu o karetní hru. Žetony mincí i herní
destičky jsme taktéž mohli vidět v předchozí duel verzi. Ovšem když na vás z
poza krabice vykouknou malé dřevěné postavičky vojenských jednotek a herní mapa
s regiony, budete mít správné tušení z nového prvku dobývání a area control.
Další překvapení vás čeká v podobě stupnice s transparentní lištou. Na jednom
konci číhá černý přízrak Nazgul a na opačné straně stupnice prchají Frodo se
Samem směrem k hoře Osudu. Závody o to, jestli se hobiti dostanou do cíle
dříve, než je chytne do spáru černý jezdec, nebude také nouze.
Právě v tom okamžiku, kdy všechna naděje pohasla, uchopil králův syn Isildur otcův meč.

Zpracování z kovárny Repos má nastavenou laťku hodně vysoko a ani v tomto případě ji výrobce hry nepodlezl. O ilustrace se postaral
ostřílený matador Vincent Dutrait a naštěstí spolu s autory nepoužili jako
předlohu filmovou verzi, nýbrž originální autorské ilustrace. Takto to těm
kartám sluší mnohem více. Nějaké ty žetony mincí či žetony spojenectví rovnou
přeskočíme a zaostříme na již zmíněné dřevěné jednotky. Ty jsou opravu drobné, ale
účel plní dostatečně. Každá ze dvou stran, tedy strana Společenstva i strana
Saurona má k dispozici tentýž počet dvaadvaceti jednotek rozdělených do dvou typů
– jednotky a pevnosti. Taktéž zmíněná stupnice putování je originálním prvkem
ve hře. Plastová lišta s předtištěnými symboly se posouvá po destičce, a tím
naznačuje jednu z podmínek pro vítězství či porážku. O tom si povíme za chvíli.

V Duelu máme na výběr ze dvou stran dobra a zla,
jestli se to dá takhle říct. Ve skutečnosti zde ale není rozdílu, kromě určení,
který hráč začíná. Herní kola jsou rozdělena do tří kapitol a každý hráč má na
tahu na výběr pouze dvě akce. Vzít kartu kapitoly nebo si vzít díl lokace.
Karty vám umožní verbovat a přemisťovat vaše vojska, získávat mince, posunout
se na stupnici Putování, nebo získat podporu ras Středozemě. Princip je stejný,
jež známe ze 7 divů. To znamená, pokud má karta jakýkoliv požadavek (symbol),
musíte ho mít již vyložený před sebou, anebo zaplatit jednu minci jako jakéhosi
žolíka. Mezitím jsou díly lokací - větší kartonové destičky, které požadují
mnohem více symbolů, ale za odměnu získáte lepší bonusy včetně pevností. Ty
jsou pevné body v regionech, které díky pevnostem už nemůžete ztratit.

Tím se dostávám ke třem různým podmínkám pro
vítězství ve hře. Dobytí Středozemě spočívá v ovládnutí všech regionů na mini
mapě, a to obsazením alespoň jednou jednotkou nebo pevností. Druhá z podmínek
je na stupnici Putování. Závod s časem, který z hráčů dorazí na stupnicí ke
svému cíli jako první, vyhrává. Poslední možností je Podpora ras, což není nic
jiného než získání všech šesti různých symbolů ras. Pravděpodobně se ptáte,
která z těchto tří možností je nejlepší/nejjednodušší. Odpověď je bohužel -
pravděpodobně žádná. Všechny cesty jsou vyvážené a většinou vám proklouzne
vítězství jen o chlup mezi prsty. Celou hru musíte hlídat soupeře a doslova mu
brát potřebné karty před nosem, aby neukončil hru už ve druhé kapitole.

Středozem kopíruje pozitivní herní zážitek z
původního 7 divů duelu. Tím mám na mysli svižnou, přístupnou hru s jednoduchými
pravidly. Ani "bitvy" v novém prvku area control nejsou vůbec
složité. Jednoduše se jednotky při střetu odstraní jedna za jednu. Každá
kapitola přináší jiné a silnější karty, takže dramatičnost v přetahování o
vítězství exponenciálně narůstá. Nejsilnější interakce mezi hráči je na bitevní
mapě a samozřejmě při výběru karet, kde strategicky plánujete, jestli necháte
soupeři odkrýt nové karty nebo ještě počkáte.
Čaroděj nikdy nechodí pozdě, Frodo Pytlíku. Ani moc brzo. Přichází tehdy, kdy chce.

Konečný verdikt? Pokud hledáte rychlou,
zábavnou a strategickou hru pro dva, která je navíc usazena ve vašem oblíbeném světě
Středozemě, je pro vás Pán Prstenů: Duel o Středozem tou nejlepší volbou. A pokud nejste fandy Pána Prstenů, či je vám téma ukradené, stejně by to vaši pozornosti nemělo uniknout. Jelikož se jedná o zjednodušenou, zajímavější a prostě ve všech směrech ku prospěchu věci vylepešenou verzi starého duelu. Otázka teda zní, kde se recyklujou staré nevyužité deskovky? :)
Yarek, the párek
Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.