recenze - PALÁCE CARRARY

30.10.2022

Proslavené mramorové bloky z dolů v Carraře si chodil vybírat například i neméně známý umělec Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, taky zvaný jednoduše Michelangelo. Z nich pak stavěl veledíla jako sochu Davida nebo náhrobek pro papeže. O kararském mramoru a fekálním humoru bude i dnešní recenze.

Paláce Carrary není tak úplně novinkou. Dá se s nadsázkou říct, že se již jedná o "klasiku" z roku 2012. Jak to bývá u dobrých, časem ověřených her, dočkají se někdy novější reedice. Paláce Carrary je právě tento případ. A proto jsme tu my, Deskolog, abychom vám zprostředkovali své průjmy, teda dojmy.

Jestli máte rádi jednoduchou nepřekombinovanou strategii, a přitom slušný vypalovač mozkových buněk, čtěte dále, jste totiž na správné adrese. Paláce vám tohle vše může nabídnout.

První část hry, na kterou se zaměříme jsou bloky mramorů. V téhle deskovce pak představují jakési stavební jednotky, za které stavíte budovy. Bloky mají různou hodnotu podle barvy. Zatímco fialová je nejběžnější, a tudíž i nejlevnější, bílá je naopak ta nejdražší. Lze je získat (koupit) z otáčivého kotouče, což je jeden z pilířů hry. Bloky na kotouči lze jeho pootočením zlevnit. Čím je blok na kotouči dál, tím je levnější. A tak se někdy vyplatí počkat, ale i zde platí zlaté pravidlo: Kdo dřív přijde...
Za nasbírané bloky stavíte budovy a budujete města, čímž se dostáváme k druhé části hry.

Kartičky budov se vykládají do jednotlivých sloupců a měst. K čemu je to dobré? Každé město má bodovací koeficient, a to buď v hodnotě vítězných bodů nebo peněz. Postavená budova má také vlastní hodnotu, která je jednoduše určená počtem vynaložených bloků mramoru. Když pak vynásobíte koeficient danou budovou získáte danou odměnu. Ovšem není město jako město. Zatímco ve městě Lérici s koeficientem x1 můžete stavět budovy ze všech bloků, ve městě Livorno s koeficientem x3 lze stavět jen z bílých bloků. Z toho logicky vyplývá, že bíle mramory jsou nejcennější. Obodování měst a defacto jakékoliv bodování je třetí strategickou částí hry, kterou si hnedka vysvětlíme.

Paláce nabízejí několik možností obodování. K tomu slouží sloupky. Když budete chtít obodovat budovy / města / sochy, stačí vzít jeden ze svých sloupků a položit jej na konkrétní bodovací místo. Ale pozor, město se všemi budovami může ohodnotit pouze první hráč, který na město položí svůj sloupek. Ostatní už pak mají jaksik smolík a body či peníze musí získat jinde. Tenhle prvek je nedílnou součástí strategie, a navíc je využití všech sloupků jedna ze dvou podmínek konce hry.

Hra vám nabízí dvě varianty obtížnosti. Základní a pokročilou. V té druhé do hry vstupují navíc dekorace a sochy, které lze opět obodovat. Zatímco dekorace na budově jednoduše zvyšují její hodnotu o jeden, díky sochám můžete obodovat znova celou budovu. To vám umožňuje jednu stejnou destičku bodovat i třikrát za celou hru. Možnosti strategie jsou tím variabilnější a hra trochu komplexnější, ale opravdu jen o trochu. Pokročilá pravidla si osvojíte už během jedné partie.

Paláce Carrary je středně náročná eurovka. S ideální herní dobou okolo jedné hodinky (když teda nepočítám přípravu a uklízení, která je o něco náročnější), což je na takovou strategii obdivuhodné. Herní prvek točivého kotouče není jen na okrasu a během hry se využívá prakticky pořád. Neustále musíte pozorovat své soupeře a jejich plány, jelikož města může bodovat jen ten nejrychlejší. Každý tah budete stát před těžkým rozhodnutím kde vzít zdroje jako bloky a peníze, a jak je nejefektivněji proměnit ve vítězné body. To vše v jakémsi pomyslném závodě, jelikož konec hry může spustit libovolný hráč po splnění dvou podmínek.

Po pár partiích lze poznat starou školu dobrých klasických eurovek. Perfektní vybalancování a nepřekombinování prvků, jednoduchá pravidla, a přitom slušná porce strategie s několika cestami k vítězství. Pro mě osobně jsou přesně takové hry můj šálek kávy, takže jim dokážu odpustit i jednoduché téma. Po herním designu do sebe vše zapadá a šlape jako hodinky. Dílo hodné Michelangela :)