recenze - NORTHGARD: ZEMĚ NEPOZNANÉ

26.03.2023

Vikingská tematika není v deskoherním světě nic nového, tentokrát se nám do rukou dostala hra, kterou někteří z vás mohou znát v její PC variantě. Dnes se vypravíme k nedotčeným břehům Northgardu, kde se se svými klanovými bojovníky budeme snažit dobýt co nejlepší a největší území a získat tak co největší věhlas mezi ostatními klany. Ale teď už unboxing.

Pod víkem nadprůměrně velké krabice nás čeká milé překvapení v podobě krásně detailně zpracovaných figurek bojovníků a monster, kvalitních dílů mapy Northgardu, spousty žetonů k vyloupání a taky poměrně velkého sešitu pravidel. Zpracování musím rozhodně pochválit, vše je poctivé a bytelné, insert je velký a přehledně strukturovaný, všechno krásně vypadá i zapadá. Ale krásy se nenajíme… Hraní sice taky ne, ale za poměrně vysokou cenu nás zajímá hlavně ta hratelnost, že. Nejprve nás čeká příprava hry a ta je vše, jen ne jednoduchá, takže třídíme karty, žetony surovin, rozdělujeme se do klanů a tak dále, naštěstí jsou pravidla velmi dobře strukturovaná a plná příkladů (i obrázkových), a tak máme za chvíli přichystáno. Brzy zjišťujeme, že na tuhle hru máme malý stůl a to jsme ani nezačali hrát (mapa se bude postupem času rozšiřovat). Pešek.

Před námi je první rok dobývání a protože první fáze je "Začátek roku", neboli leden - ještě tam budem, nejprve si připravíme svůj karetní deck a lízneme si čtyři karty. Tak to je jednoduché, že? Hned následuje druhá fáze: "Akce", kterou si budeme ještě nějakou dobu osvojovat, protože tady už se dějí opravdu zajímavé věci a vlastně gró celé hry. Vypisovat, co všechno je tady potřeba brát v úvahu, by nemělo smysl, nicméně oč nám tady půjde, je úspěšně zabírat území na mapě pomocí našich klanových bojovníků a stavět zde budovy, které nám budou produkovat jídlo pro náš klan nebo třeba poskytovat obranu.

Veškeré akce se provádějí pomocí karet, ať už přesun jednotek nebo objevování nových dílků mapy, stavba příslušných budov (pokud na ně máme dostatek surovin a odpovídající místo na mapě) a tak dále. Nebo může dojít k souboji o dané území a k tomu nám budou sloužit kromě posilujících karet a našich bojovníků také dvě kostky, které určují, jak silný náš útok bude nebo dokonce, kolik soupeřových jednotek bude automaticky poraženo, nehledě na celkovou sílu. Každý klan má navíc svou specifickou schopnost. Například klan Havrana je vyhlášený svým skvělým obchodováním a průzkumem, a tudíž kdykoli obsadí území, rovnou získá suroviny, které se na něm nacházejí, což by chtěl každý, jak zjišťujeme posléze.

Svádíme líté souboje o území, která nám přinesou největší slávu a nejvíc surovin, dokud nám to karty dovolují, jakmile ale máme prázdné ruce nebo už nemůžeme hrát, passujeme a to nám dovolí vybrat si jednu kartu rozvoje, která je vyložená každý rok jako společná nabídka a tím si rozšiřujeme náš deck. Karty jsou v průběhu let silnější a lepší, a někdy se tudíž vyplatí skončit svůj tah dřív a do příštího kola mít v arzenálu například +2 jednotky síly a nenechat si ji vyfouknout jiným passujícím hráčem. Nasbírané suroviny se nám budou hodit v následující fázi, kterou je "Sklizeň". Vyhodnotíme získaná území, posbíráme suroviny a ve fázi "Zima" jimi musíme nakrmit naše jednotky. Je tedy potřeba i takticky plánovat, k tomu nám pomáhají karty nápověd, které u sebe má každý hráč.

Nastává "Konec roku", kdy se vyhodnocuje, zda už nenastal konec celé hry, tedy jeden z hráčů ovládá tři uzavřená území, na nichž má postavenu alespoň jednu velkou stavbu. To se po prvním kole stát nemůže, ale kdykoli taková situace nastane, automaticky hra končí. Posuneme ukazatel roku a začíná kolo druhé. Pokud se během fáze "Zima" někomu nepodařilo zaplatit své jednotky, pak dostává kartu nepokojů, která mu bude v decku zabírat zbytečně místo a přichází tak o akci. Jinak se nic nemění, herní plán se neúprosně blíží k okraji stolu a my se neúspěšně snažíme dobýt jediné území, které nám je s to poskytnout znalosti nezbytné k vylepšování decku.

Pokud již hru dobře znáte, nabízí ještě modul, kterým můžete hru udělat náročnější. Monstra jsou krásně vyrobené plastové figurky, které si určitě zaslouží naši malířskou péči, aby byla dovedena k dokonalosti. Při prozkoumávání území pak nevyhnutelně narazíte na doupata oblud, jež vás buďto napadnou, anebo budou s vaším klanem žít v míru a dokonce vám pomáhat. Upravená pravidla přinášejí velice zajímavý herní prvek a posunují celý zážitek na novou (i vizuální) úroveň.

Tahle hra rozhodně není něco, co si zahrajete ve vlaku nebo v hospodě u piva. Budete potřebovat solidní herní plochu a ideálně okolo dvou hodin času. Ale rozhodně to stojí za to. Hra je velmi variabilní, je zapotřebí strategického plánování, ale také trochy štěstí při hodu kostkami. Prvek náhody je tady ale poměrně malý, a tak je jen na vás, jestli dokážete dovést váš klan k největšímu věhlasu. Zpracování, jak už jsem zmínila, je opravdu mimořádně kvalitní a hra je celkově dobře promyšlená a znovuhratelná. Skål!

Petra