recenze - NEVYZPYTATELNÍ

14.11.2021

Je chladný podzimní den roku 1913 a vy se již několik dní plavíte přes Atlantský oceán směr Boston. Sedíte na terase zádi parníku SS Atlantika a s horkým punčem v ruce sledujete nekonečnost oceánu. Přitom všem vám hraje z rádia vaše oblíbená písnička Let Me Call You Sweetheart. Najednou zahlédnete v dálce pod vodou obří temné tvary. Nepříjemně se vám sevře žaludek, a tak nějak tušíte, že to nebude punčem...

Svět Arkham Horror není ohraničen pouze bránami města Arkham. Hororové téma, založené na mýtu o Cthulhu a Prastarých, autora H.P. Lovecrafta tentokráte opustilo město a vyplulo na širé moře. Svou specifickou temnou atmosféru si naštěstí sbalilo s sebou. Sériový spin-off skloubil známý svět Arkhamu a ověřenou hratelnost z tematicky diametrálně odlišné science fiction hry - Battlestar Galactica. Jak toto spojení dopadlo se dozvíte až v hloubi oceánu. A samozřejmě na konci článku.

Deskovky Battlestar Galactica, potažmo Nevyzpytatelní, jsou herně založené na mechanismu skrytých rolí. Laicky řečeno, jeden z hráčů se stane takzvaným tajným zrádcem, a to doslova. Zbytek hráčů spolupracuje na odhalení onoho zrádce a úspěšném dokončení cíle.
Během plavby na parníku Atlantika se jeden, nebo i více hráčů, respektive cestujících, nedobrovolně přemění na pomocníky hlubinných příšer, takzvané hybridy. Hybridi se snaží tajně sabotovat plavbu, aby lidé na palubě už nikdy nikam nedorazili. Rozeznáte včas dobré úmysly od těch špatných, nebo se kvůli blafování a zákeřnostem necháte stáhnout ke dnu? 

Atmosféra starého dobrého Arkham Horroru (AH) přímo sálá i z krabice Nevyzpytatelných. Už na první pohled poznáte, která bije. Aby taky ne, ilustrací se chopil opět Henning Ludvigsen, autor zodpovědný za předešlé díly AH. Shodou magických událostí jsme s Henningem před lety uskutečnili rozhovor. Na úvodní krabicové ilustraci se z hloubi oceánu tyčí gigantický Monarcha. Svým hrůzostrašným vzezřením vyvolává strach svírající celý parník. Obrázek vám naznačuje, že jestli z toho vyváznete živí, tak určitě ne mentálně příčetní. 

Pod víkem najdeme komponenty velice dobře známe z AH. Jako například malé kartičky předmětů nebo žetony a karty postav. Herní mapu města Arkham vystřídal plán parníku s poli paluby či vnitřními poli lodě. Kromě vyobrazené lodě se na plánu nachází také prostor Hlubiny pro figurky nestvůr a také místo pro ukazatelé Zdrojů. Točivé kotouče ukazatelů jsou zde implementovány přímo do herní desky. Figurky nestvůr mají očekávaně velmi kvalitní a detailní zpracování. Zvlášť figurky Monarchů (Matky Hydry a Otce Dagona) jsou sami o sobě jakýmsi monumentem hry.  

Výletní plavba skončila, začíná boj o holý život. Úkolem hráčů je odrážet útoky hlubinných příšer vedené Monarchami Matkou a Otcem. Hlubinní se vynořují z vody jak žížaly po dešti. Naštěstí vám stačí k jejich přemožení jednoduše hodit na osmistěnné kostce čtyřku nebo víc. Dalším úkolem je zachraňovat vystrašené cestující pobíhající po palubě sem a tam. Aby toho nebylo málo, je ke všemu potřeba hlídat čtyři klíčové zdroje, jako například palivo či jídlo. Dojde-li jeden ze zdrojů, vaše cesta je u konce. Neúspěšného konce. Při každém tahu hráče ještě vše posvětíte kartou mýtů, jenž představuje různé výzvy, které řešíte jako tým všichni společně.  

Zkoušky výzev a krizových situací zde totiž nejsou podrobovány hodem kostkou, ale kartami dovedností. Všichni hráči mohou tajně přihodit karty, které se posléze otočí a sečtou se hodnoty dovedností potřebné k překonání zkoušky. Pokud je počet nižší než požadované minimum, zkouška neuspěla, a vy budete nést následky. Tady může hrát velkou roli zrádce, přihazujíc nízké hodnoty, nebo dokonce protichůdné záporné hodnoty.
Karty mýtů a jejich zkoušky jsou důležitou součástí vývoje hry a můžou rozhodnout o osudu parníku spolu se všemi cestujícími na palubě. Proto lze také ovlivňovat zkoušku všemi dostupnými prostředky. To jest dovednostmi postavy, předměty, či dokonce magií. Přesně jak jsme u Arkham Horroru zvyklí. 

Kromě role zrádce se můžete ujmout role Kapitána, rozhodujícího, jakým směrem poplujete, nebo role Držitele svazku, zodpovědného za sesílání magických kouzel. Obě role mají rozhodovací právo při některých krizových situací. Pokud hráče s jednou z těchto "hodností" uvězníte v cele, hodnost se přesune na dalšího hráče v pořadí. Cela má poměrně velký význam na parníku, jelikož je to jediný způsob, jak zrádce zpomalit od sabotování plavby. Výhodou tajného zrádce je možnost se kdykoliv odhalit. V takovém případě může veřejně škodit co hrdlo ráčí. Ideální pro hráče, kteří nejsou tak zběhlí v blafování. 

Nevyzpytatelní nejsou pouhým "převlečkem" Battlestar Galacticy. Prošly kompletní revitalizací herních mechanik a prvků. Jestli k lepšímu nebo k horšímu může posoudit jenom znalý obou her. Pro BSG nepolíbené je zřejmě toto porovnání irelevantní. Co mají obě hry společného je rozhodně počet hráčů, který by měl být v nejhorším alespoň čtyři, ideálně pak pět. Herní doba se taktéž pohybuje v řádech několika hodin.
Hutná atmosféra na parníku uprostřed černého oceánu mě zcela pohltila. Vžil jsem se do role jednoho z cestujících, kde na vás ze všech stran útočí mořské příšery, dochází vám jídlo. Přitom víte, že je mezi vámi zrádce, který vám ještě navíc škodí. Snažíte se nepropadnout panice a doplout do bezpečí. Hry se skrytými rolemi mám všeobecně rád, ale zde musím udělit palec nahoru za možnost se jakožto zrádce kdykoliv odhalit. Tím pro vás hra nekončí, naopak se ještě rozšíří možnosti škození.

Nevyzpytatelní. To je hutná hororová atmosféra s mým oblíbeným tématem, krásný a kvalitní design s monstrózními figurkami. ověřená a zároveň vylepšená hratelnost. Už se těším na další plavbu a skleničku punče. 

Yarek, the párek

Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 4+/5



Parník nemáme, ale máme spoustu trapných vtipů. Přidejte si nás na fejsu, bude prča.