recenze - NEJSME TU SAMI

05.04.2020

25. století, planeta Artemia a záhadná Bytost, která se vás snaží ulovit. Takhle by se ve zkratce dalo popsat příběhové pozadí karetní hry Nejsme tu sami. Nevadí, že se planeta jmenuje stejně jako potrava pro akvarijní rybičky a v logu na krabici pořád vidím NEJSME TSUNAMI. Jako milovník sci-fi vítám zajímavé téma a jako fanda deskovek vždycky zbystřím, když mám možnost si zahrát nějakou lehce zapomenutou hru.

Malá krabička vás přímo vyzývá k tomu, abyste tuhle karetku sbalili do kapsy (ok, hodně velké kapsy) a vzali do hospody. Uvnitř najdete hromadu karet, tři stylové plastové žetony, podlouhlou herní desku a balíček dřevěných komponent. Jsou tady tři druhy karet, z nich vás na první pohled nejvíce zaujmou krásně ilustrované lokace. Škoda jen grafického zpracování karet přežití, které mi do spíše temné stylizace hry moc nesedí. Pravidla jsou přehledně sepsána v malé brožurce o osmi stranách, tzn. ideální rychlé čtení na záchod. Paráda, s hrou jsem vás poslal na pivo, s pravidly na toaletu a po vyhrané partii byste si třeba mohli zapálit nějaký macatý doutník, což? :)

Protože je potřeba část karet i nudloidní herní desku rozložit na stůl, počítejte s tím, že hra zabere poměrně dost místa. Ale zase je na co koukat, ilustrátor Sébastien Caiveau odvedl dobrou práci. Všechny karty lokací máte vyložené ve dvou řadách a tak si je můžete v klidu prohlédnout a přečíst si jejich funkce. Na některých kartách je poměrně dost drobného textu, během hraní si ale jednotlivé vlastnosti zapamatujete a budete muset číst čím dál méně. A o co ve hře vlastně jde?

Jeden hráč se ujme role Bytosti a všichni ostatní budou představovat jeho kořist. V téhle sebrance Lovených může být až šest odvážlivců, ale klidně si můžete zahrát i jeden na jednoho. Každý z Lovených hráčů na začátku disponuje pěti kartami lokací a v každém kole se pomocí vyložení jedné karty snaží přenést do dané lokace. Na začátku máte na výběr jen z lokací 1-5, ale pomocí schopností některých lokací můžete získat i našlapanější karty 6-10. Bytost se vám návštěvy jednotlivých lokací snaží zatrhnout, nebo alespoň znepříjemnit pomocí žetonů, které na karty pokládá. V prvním tahu má jednoduše šanci 1/5, že se trefí, ale kromě toho má Bytost k dispozici tři karty lovu, kterými může nabourat některou z fází a přinést do ní nový efekt nebo okamžitou akci.

Minirozšíření - Deset nových karet do hry.

V superskromném balení najdete novou kartu lovu, novou kartu přežití a dvě sady lokace č. 10 - Artefakt. Především možnost nahradit stávající lokaci Artefakt považuji za velké plus, protože v základní hře si ji většinou nikdo nebral a nové efekty jsou o dost zajímavější. Takže pokud byste se rozhodli si "Nejsme tu sami" pořídit, určitě obětujte těch padesát korun navíc.

Po nějaké době, až si osvojíte efekty jednotlivých lokací, začnou kola příjemně a hlavně rychle plynout a z celé hry se stane dynamická karetní přestřelka. Lovení hráči si své šance na vítězství mohou zvýšit kartami přežití, které, stejně jako karty lovu, hrajete jen v definované fázi herního kola. V průběhu hry tak Bytost může působit spíš jako pomatenec, který netrefí jedinou lokaci a dává tak ostatním prostor k jednoduchému postupu směr vítězné pole herního plánu. Nejsme tu sami se dá hrát ve dvou, ale nejlíp funguje ve třech a více lidech, kdy lokace obsazuje více Lovených. S novými hráči je ideální vyzkoušet hned několik partií, aby pochopili, že je hratelnost sice random, ale Bytost má i tak dostatek možností, jak ostatní chytit do kleští a naopak. A co je hlavní? I po desítkách partií se u mě nedostavila nuda.

Pěkná, neprávem zapadlá karetka, ve které je sice spousta (ovlivnitelné) náhody, ale zároveň hromada napětí a zábavy. Funguje dobře jako krátká jednohubka k pivu a stejně tak jsem jí byl schopný věnovat celý herní večer.