recenze - NA LOUCE

13.06.2021

Teda, takhle rychle vyhypovanou deskovku jsem už dlouho neviděl. Marketingová podpora je opravdu velkorysá, a tím pádem už mi hru doporučil asi rekordní počet deskoherních youtuberů a dokonce i dvě beauty influencerky (česky asi krásné tlačenky). Na mě má takovýto hype spíše opačný efekt, ale ani to mi nebrání uvést jubilejní dvacátou českou recenzi hry Na louce. Dámy a pánové, pojďme se na tu krásu podívat.

Krabice je doslova našlapaná obsahem a obejde se bez plastových komponent, tedy až na praktický insert, do kterého se, po vyloupání žetonů a sestavení stojánků na karty, všechno krásně vejde. Dokonce nám tady zůstává i dostatek prostoru na případná rozšíření. Asi už jste slyšeli o těch úžasných ilustracích na kartách, každá kresba je jedinečná a pokrývá celou plochu karty, na straně jsou pouze nezbytné ikonky. Slyšel jsem i takové názory, že by kartám prospěly názvy jednotlivých zvířat a rostlin, případně nějaké popisy. Tohle vidím přesně naopak a je mi jasné, že autoři chtěli takovouto vyšperkovanou sadu ilustrací ukázat v celé kráse a s minimem balastu okolo. Pokud se ale o jednotlivých kartách budete chtít dozvědět více, v krabici najdete i přehledný rejstřík. Zatím tedy zpracování na jedničku.

Není ale všechno zlato, co se třpytí a tak i Na louce najdeme menší "kráter", který mě mírně řečeno irituje. Tím je pro mě deska táboráku, kterou zdobí ilustrace ohniště, laviček a kamenů. Působí to na mě až genericky, v porovnání s krásnou nabídkou karet, která asi každého zaujme na první pohled.

Po přečtení pravidel nejsem úplně odvázaný. Od deskovky označované za "hru roku" (v květnu) bych čekal nějakou originální, ne-li revoluční mechaniku. Takže se nemůžu dočkat, až zasedneme ke stolu a já najdu ten pověstný svatý grál.

Docela rychle zjišťuju, že Na louce je rodinná hra, ale určitě není, i přes absenci textů na komponentech, vhodná pro malé děti. Během svého tahu si pomocí žetonu stezky doberete do ruky jednu kartu z hlavní desky, nebo provedete jednu ze čtyř akcí u táboráku. Výběr karty se snažíte přizpůsobit sadě karet, které máte vyložené před sebou. Každá karta vyžaduje pro vyložení určité druhy symbolů, kterými musí disponovat dříve vyložené karty. Nová karta vám navíc překryje tu předchozí, a přijdete tak o její "zdroj/zdroje". Teď se vám v mého výkladu možná trochu zatočila hlava, ale věřte, že autoři se rozhodli tyto symboly volit tématicky, takže například vyložení motýla vyžaduje larvu a písek.

Ve hře představujete jakési poutníky, kteří se kochají přírodou a zaznamenávají si své objevy v podobě všemožné fauny a flory. Tématicky tady nic nebudujete, nebortíte a neprobíhá mezi vámi žádný souboj. Vaše neustále narůstající kolekce karet ale i tak obsahuje vítězné body, které rozhodnou o tom, kdo se stane nejlepším pozorovatelem. A musím uznat, že jsem se během výběru vhodné karty z nabídky nejednou zapotil. Hlavně v pokročilejší fázi partie, kdy už je vaše sbírka rozrostlá, musíte uvažovat i několik tahů dopředu. Do toho přijdou tahy vašich soupeřů, kteří se také budou chtít zmocnit co nejhodnotnějších karet. Počet volných polí kolem táboráku je taky značně omezen a pokud budete dlouho vyčkávat, může se stát, že na vaši akci už nezbyde místo.

Během prvních partií, kdy objevujete všechny ty krásně ilustrované karty, se cítíte jako zmiňovaný poutník, ale co dál? Nebojte, výborná pověst která provází tuhle deskovku není naštěstí vůbec přehnaná. Hra Na louce není jen pěkně nabarvená sada komponent, ale nabízí spoustu strategického rozhodování a hlavně zábavy. Líbí se mi právě velká volnost v rozhodování. Občas zvažujete, jestli půjdete takříkajíc "na jistotu", nebo budete vyčkávat na lepší kartu. Na druhou stranu, už zmiňované hraní s dětmi (6 a 8 let) se mi moc neosvědčilo, hra sice na první pohled zaujala, ale byl to pro mě spíš solitérní zážitek (který mimochodem Na louce také nabízí). Nejvíc jsem si hraní užil ve dvou a ve třech. Ve čtyřech hráčích si už připravte opravdu velký stůl a pokud máte dumavé soupeře, tak i dostatek trpělivosti.

Vzhledem k jednoduchým pravidlům mě příjemně překvapila celková hratelnost. Pokud budete hrát o vítězství (jak taky jinak:)), čeká vás spousta strategického rozhodování. Jasně, hra Na louce svým vzezřením možná působí trochu kýčovitě, ale při pohledu na jednotlivé karty musím i tak dát plné hodnocení za design.