recenze - NA KŘÍDLECH DRAKŮ

19.05.2024

Na křídlech, Na křídlech? Neříká vám to něco? Mě ano, protože to bude už více než čtyři roky, co jsme o téhle ptačí deskovce psali na Deskologu. Hra si nás tenkrát získala nejen velmi pěkně ilustrovanými kartami a ptačí budkou, ale i takřka pohodovým herním zážitkem. To je ale pryč, přilétají draci, kteří mocným ohnivým dechem sežehnou všechny ptáčky i stylovou budku. My v tomhle ohnivém pekle otevíráme krabici Na křídlech draků, dvě malá křídla tu nejsou a chybí dokonce i kostky.

Opět se musíte obejít i bez insertu, i když část komponent můžete uschovat v plastových krabičkách, které zároveň v průběhu partie dobře fungují jako praktické misky na žetony a vajíčka. Nechybí samozřejmě pořádná hromada karet, tedy celkem sto tři a osmdesát draků a pak pět a sedmdesát menších čtvercových jeskyní. Jak říkám, je to pořádná hromada. Jednotliví draci jsou pak dílem autorů hry, což je podle mě škoda, moc by se mi líbilo, kdyby měli draci původ v nějakých existujících pohádkách a fantasy. Na druhou stranu chápu, že by za tím bylo spousta licenčních potíží. Takhle si můžu v rozsáhlém a pěkně zpracovaném Atlasu draků přečíst, že Dračilka Uječená dokáže svým řevem pokácet menší stromy, což pro mě osobně není až tak zajímavá informace.

Celkově hra samozřejmě velmi připomíná starší sestřičku Na křídlech, při bližším ohledání ale zjistíte, že se více podobá aktuální produkci Stonemaier Games a spíše abstraktnímu a velmi osobitému stylu ilustrací. Není to nic, co by mě uchvátilo a rozhodně se nakoná podobné okouzlení jako v případě opeřenců před těmi dlouhými lety. Na druhou stranu mě ale potěšila spousta drobností, jako jsou kropenatá vejce a nebo lesklé žetony mincí, které působí opravdu stylově a hra se díky tomu v klidu obejde bez kovových mincí.

Pokud znáte hru Na křídlech, spousta věcí herních postupů bude dobře známá už v průběhu čtení pravidel i během následné přípravy. Každý z hráčů u stolu dostane jednu velkou desku hráče, dřevěné kostičky a figurku průzkumníka ve své barvě. Zároveň všichni položí kámen Dračího bratrstva na startovní pole desky Drakologie. Drakologie je mimochodem jednou z nejvýraznějších novinek, po jejích polích se budete pohybovat v kruhu pokaždé, když vás k tomu vyzve příslušná ikona na deskách, nebo kartách. Získáte tak bonusy v podobě surovin, ale také například možnost umístit jednu z dřevěných kostiček na Desku dračího bratrstva a zmocnit se tak vítězných bodů, některé z okamžitých odměn a nebo třeba nějakého bonusu na konci hry. Tohle je velmi pěkně fungující mechanismus, se kterým jsme se rychle naučili počítat a taky ho využívat.

Další novinkou je hloubení komor, kterým připravujete jednotlivé části jeskyní pro umístění draků. Každý drak tedy jako podklad potřebuje dříve umístěnou kartu jeskyně. První úroveň ve všech třech jeskyních je předtištěná, naproti tomu ty poslední dvě hloubení jsou zpoplatněny vejci. Přilákání karty draka je už poměrně standardní akce, během které musíte uhradit požadované suroviny a umístit kartu draka do jeskyně, která to umožňuje. A pak je tady asi nejdůležitější akce, kterou je průzkum, kdy vezmete vaši figurku průzkumníka, vyberete si Karmínovou kavernu, Sluneční sluj a nebo Purpurovou průrvu, která se nachází nejníže na desce hráče a postupně spouštíte všechny její dostupné akce zleva doprava, než narazíte na stopku, tedy pole neobsazené drakem. V téhle fázi už během hraní zažívám velké déjà vu, ale zároveň musím pochválit Mindok za moc pěkný český překlad.

Z předchozích řádků je vám asi jasné, že těch spojitostí se hrou Na křídlech tady není vůbec málo a spíše než o novou hru se tak jedná o dračí iteraci, která přináší pár zajímavých novinek, ale především i vylepšení. Absence kostek mi vůbec nevadí, je to možná i jeden z důvodů, proč se hra o něco zrychlila, tomu napomáhá i přísun surovin a dalších bonusů z Drakologie. Moc se mi líbí používání mincí, díky kterým mám neustálý přehled o dostupných tazích jednotlivých hráčů. Jedna mince se totiž jednoduše rovná jednomu tahu, vy ale občas můžete mince získávat a v jistých případech i utrácet za přilákání některých draků. Na konci každého ze čtyř kol vás pak ještě čeká vyhodnocení některých efektů, veřejných úkolů, dobrání mincí a obměna nabídky karet. V závěru partie už jen všechny získané body sepíšete do přiloženého bločku. Tady je to opět všem dobře známá klasika.

Ať to zní jakkoli podivně, to, co mi jednoznačně chybí, je atraktivní téma opeřenců z původní hry, které, troufnu si říct, přilákalo spoustu do té doby hrami nepolíbených lidí k moderním deskovkám. Draci jsou sice fajn téma, ale hra mi díky nim i novému grafickému kabátku přijde více abstraktnější. Jak vidíte, neobešel jsem se bez neustálého srovnávání, i když jsem byl původně odhodlaný se mu vyhnout, tady to ale bohužel jinak nejde. Kdybych se měl rozhodnout a musel si vybrat jen jednu z her, byla by to i vzhledem k rozšířením a tématu původní verze Na křídlech. Draci sice dělají některé věci ladněji a o něco lépe, navíc se jednoznačně a bez debat jedná o zábavnou deskovku, u které jsem se od první partie dobře bavil a rád se k ní vracím, ale...

… žádné ale tady vlastně není. Hry si můžete klidně pořídit obě, pokud už Na křídlech máte a nebo si zkrátka vyberte téma, které vám více sedne. Já zůstanu věrný původním ptáčkům, protože je to jedna z deskovek, které rád ukazuju novým hráčům a uvidíme, jestli mi do budoucna zůstane i aktuální nadšení z draků. To si můžeme povědět zase za čtyři roky.