recenze - MONSTRUM: FRANKENSTEINOVI DĚDICOVÉ

08.12.2019

Jako malý jsem často předváděl netvora sešitého z mrtvých lidských částí těl a s nataženýma rukama jsem vyluzoval jméno Frankenstein. To vlastně dělám dodnes, akorát už vím, že Frankenstein není netvor, ale ten pošuk co ho vytvořil. 

Vyzkoušet si roli podobného pošuka si můžete v nové letošní deskovce Monstrum: Frankensteinovi dědicové vydané Plaid Hat Games, potažmo Blackfirem v české lokalizaci. Jedná se, troufnu si říct, o worker placement se vskutku hororovým nádechem. Zapomeňte na dřevo, jídlo či ovečky. Tady potřebujete k životu mrtvoly a čím teplejší, tím lépe. Ale pojďme to vykuchat postupně. 

Stejně jak škaredí lidé, i monstra mají city a ráda by někdy zašla na sklenku dobrého vína se svou drahou polovičkou. Jenže kde najít podobnou krásnou zrůdičku? Vyhlásit soutěž mezi proslulými vědci a nechat ji vyrobit za "vás". V uvozovkách proto, že ti proslulí vědci jste ve hře vy.
Takže i když doopravdy nevíte co činíte, velmi rádi se pustíte do práce. Stejně jako se automechanik hrabe pod kapotou auta celý od oleje a benzínu, vy se budete hrabat v lidském těle celí od krve a kostní dřeně :)

Vše se odehrává na začátku 19. století v Paříži, která má vše, co pro své dílo potřebujete. Hřbitov, nemocnici, márnici, náměstí s popravami i temné uličky pro nějakou tu vraždičku, kdyby se jiná dobrovolná mrtvola nenašla. Kromě herní desky s mapou Paříže se bude operovat ve vašich laboratořích.
Cílem hry je sehnat po městě "ingredience" pro vytvoření lidských částí a následně jejich oživení. Pokud se někomu povede oživit kompletní zrůdičku, vyhrává. Jenže tak lehké to nebude, jelikož lidské maso se kazí stejně rychle jak Vodňanské kuře v Albertu. Ještě než to tu začne všechno hnít a smrdět, koukneme, jak to celé vlastně vypadá. 

Krabice vypadá rozhodně mileji než její vnitřnosti. Od zatuchlé Paříže přes mrtvoly v různých stádiích rozkladu až po useknuté hlavy a vraždy v uličkách, si při hraní s kostičkami orgánů uvědomíte, že se jedná o docela morbidní hru. Ale jak říkáme na Deskologu "proti gustu žádný dišputát".
Celkově je komponent požehnaně, a tak za své peníze dostanete narvanou krabici. Rozehraná hra si udržuje svůj hororový nádech a komu by se okoukala, může si třeba točit ukazateli atributů ve své laboratoři. Musím upozornit, že v plném počtu čtyř hráčů budete muset uklidit ze stolu všechny misky s brambůrkama a plyšáky pro štěstí (taky je máte, ne?).

Základem je ověřený worker placement, kde své figurky vědců a jejich asistentů umisťujete na lokace na mapě. Tady můžete aj někoho kopnout do zadku a šoupnout se na jeho místo. Každá akce je logicky trochu jiná, ale podstatou je sbírat materiály pro tvorbu netvora. Nejzajímavějším prvkem je rozklad materiálů po každém kole. A pokud nemáte led, vaše nastřádané vnitřnosti se budou kazit, a tím i vaše celkové scóre ;)

Dalším krokem je pokus oživit vaše veledílo po jednotlivých částech. A tady přijdou na řadu kostky a více či méně ovlivnitelná náhoda. Zapomeňte tedy na čistou euro hru, ale pěkně říznutou s vrtkavou štěstěnou. 

Monstrum je moc pěkná tématická (a morbidní) worker placement hra, která ukousne velký kus vašeho času. Oživit celého netvora, při troše smůly, může trvat i tři hoďky. Práce v laboratořích s orgány a tělem je o něco zajímavější a zábavnější, než samotné akce na mapě, které nijak nevybočují od jiných worker placement her (až na to skvělé téma).

Ale jo, za mě v pohodě .)


Díky
Yarek, the párek


Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 3+ /5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku