recenze - MOMBASA

18.03.2018

Do ruky se mi dostala další ekonomicko-strategická hra Mombasa od Albi. "Euro" her ve stylu worker placement mám již ve sbírce opravdu požehnaně. O to bude pro Mombasu těžší, se mezi nimi prosadit, nebo aspoň něčím vyčnívat. A nebo nebude?

Téma Mombasy je zasazené, jak už název napovídá, na Africký kontinent, a to do období kolonizace. Ve hře jsou čtyři společnosti, které sídlí v důležitých městech jako Mombasa, Kapské město, Káhira nebo Saint-Louis. Vy, jakožto obchodník, máte za úkol rozšiřovat tyto společnosti, pomocí základen, v nově objevených oblastí. Tím se zvyšuje hodnota akcií dané společnosti. Jak už jsem napsal v úvodu, jde o ekonomickou strategii, takže o objevování oblastí či kolonizování jde pouze okrajově. Nečekejte žádné dobývání území ani vojenskou sílu.

Rozšiřování společností je první mechanika hry (a rozhodně ne jediná). Každá ze čtyř společností má k dispozici patnáct základen, které umisťujete na ohraničené teritoria na mapě Afriky. Pokud už je v nějaké oblasti základna jiné společnosti, můžete ji pomocí bodů expedice vytlačit a postavit místo ní svou základnu. Čím více má společnost postavených základen, tím větší má i hodnotu akcií. Dá se říci, že se jedná o "kontrolovaní oblastí". Postavení základen a ovládání oblastí se mění v průběhu hry dle taktiky hráčů. Potřebuji obsadit nové oblasti a tím získat bonusy nebo chci oslabit (zlevnit akcie) jinou společnost?

Další mechanikou ve hře je starý, dobrý worker placement. Na hracím plánu je oblast akcí, kde umisťujete svoje značky (pravděpodobně by to měli být otroci, ale to se dnes korektně nepoužívá), a tím získáte akci / bonus. Například: pokud máte nejvíce banánů, zvyšte hodnotu akcie Káhiry o dvě, nebo pokud máte nejvíce kávy, vemte si dvě mince. Prostě klasika .)

Třetí zajímavou a zásadní mechanikou je vykládání karet akcí / zboží. Každý hráč má svůj balíček karet, které si v průběhu hry rozšiřuje a vylepšuje (jednoduchý deck-building). Na začátku kola si poté vybere tři karty z ruky, se kterými bude dané kolo hrát a vyloží je do třech označených oblastí. Jenže v dalším kole si může vzít zpět do ruky jen karty z jedné oblasti, ostatní karty mu nejsou k dispozici. Tohle se opakuje každé kolo, čímž vzniká prostor k jakési organizaci karet a k taktice v jejich vykládání. Aby hráčovi nezbyly v ruce jenom hloupé karty, musí přemýšlet několik tahů dopředu.

Pokud si myslíte, že to byla poslední herní mechanika implementovaná do hry, tak se pletete. V Mombase totiž můžete dělat spoustu věcí. Můžete se soustředit například na používání akce účetního a sbírání účetnických bodů. To vám přinese kromě vítězných bodů i různé bonusy a peníze. Pohyb kalamáře po účetních knihách je propojen s vyloženými kartami. Pokud je podmínka v knize dva banány a vy máte vyložen jen jeden, máte smůlu a banán si můžete strčit do p..... usy.

Pokud se nechcete zahrabat v knihách, zkuste to s diamanty. Pokud budete stavět základny na oblasti s diamantovými doly, můžete pomocí obchodníka s diamanty zase získat vítězné body a trochu odlišné bonusy, než u účetního.

Ještě se vrátím k akciím, které jsem sice už párkrát nakousl, ale jsou poměrně důležité. Hodnota akcií a jejich počet vám na konci hry udělí vítězné body. Kromě toho, vám společnost při určité hodnotě akcie poskytne speciální, silné výhody. Samozřejmě každá společnost má jiné výhody, a je jen na vás jakou taktikou se vydáte a jakou společnost budete nejvíce podporovat. Ještě zmíním, že jednu společnost můžou spravovat i všichni čtyři hráči.

Mombasa není jen klasická eurovka s prvky worker placement, ale i se spousty zajímavých a originálních mechanik, hezky skloubených do ekonomického prostředí v koloniální éře. Jestli něčím hra vyčnívá, tak je to právě tímto. Na výběr je tolik možností, jak docílit výhry, že si ani nevyberete :)
Sice to říkám s humorem, ale možná na tom něco i bude. Pro někoho může být tolik možností matoucí a může vám to připadat překombinovaně. Takže výhoda Mombasy je zároveň i její nevýhoda. Z toho aby se člověk zbláznil .)

Ještě se v rychlosti zmíním o designu a grafice. Je to dobrý, neurazilo mě to. Má to bloček pro zapisování vítězných bodů a to se mi moc líbí.
Jinak řečeno, design je tuctový, jak jsem říkal, neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Hrací deska je celkem přehledná, kartičky fádní, dřevěné značky a základny stokrát viděné. Znovu, nejvíce mě potěšil bloček na body a taky za něj udělím bod navíc k hodnocení designu :)

Konec dobrý, všechno dobrý. Sečetli jsme si body a díky městu Mombasa, na kterém jsem vyvařil slušných 71 bodů, jsem tuto partii vyhrál. Všechna čest i Petrovi alias Petersonovi, který se umístil na krásném druhém místě!

Hodnocení hratelnosti: 3/5
Výhody: spousta možností jak docílit vítězství
Nevýhody: spousta možností jak docílit vítězství