recenze - MAJESTY: MÁ KORUNA, MÉ KRÁLOVSTVÍ

25.11.2018

Středověké téma je nekonečný zdroj nápadů k deskovým hrám. Mohl bych vyjmenovat desítky titulů, ale reálně si vzpomenu sotva na dva. Každopádně mám před sebou další hru se středověkou tématikou - Majesty: Má koruna, mé království od MINDOKu.

Majesty je typickým příkladem abstraktní hry, kdy téma bylo vymyšleno až na úplný závěr. Jistě to vědět nemůžu, ale můžu vám zkusit vysvětlit princip hry v samotném základu.

Každý hráč má před sebou 8 základních karet různých barev. Ze společné nabídky si pak hráči postupně vybírají doplňující karty ve stejné barevné škále. Pokud přidáte kartu ke své základní kartě stejné barvy, nastává akce. A každá barva má jinou akci. A to je princové a princezny celé. Vidíte sami, že žádné rytíře a mlynářky není potřeba a bohatě vystačí barvy. Samozřejmě by se taková hra s jednobarevnými kartami moc neprodávala, tak to pojďme ještě přibarvit .)

"Hrrr na ně! Dnes to pivko bodne."
"Hrrr na ně! Dnes to pivko bodne."

Na základní karty nakreslíme budovy, mlýn, hospodu, strážní věž nebo zámek. Na doplňující karty zase pasující postavy, mlynářku, hostinského, stráž nebo šlechtičnu a hned to vypadá lépe, ne? Proč zrovna středověk a ne třeba budoucnost 2300? Protože v budoucnu bude pivo drahé ... prostě se to dobře prodává. Nechci vypadat, že Majesty kvůli tématice hejtuju. Není to fér, protože za prvé - podobných her na motivy středověku jsou tisíce, a za druhé - v úplném jádru je každá hra trochu abstraktní. Jenom se to někdy podaří mnohem lépe (Scythe, Great Western Trail, 18CZ) a někdy mnohem méně.

Které království je nejbohatší?
Které království je nejbohatší?

Majesty není jenom o sbírání barev, teda vlastně je, ale díky tomu spustíte akce, které vám přinesou dukátky. Akce jsou vesměs ve stylu: "za každou nasbíranou žlutou, modrou a fialovou si vem dvě mince". Každá barva/budova má trošku odlišné akce, ale zisk dukátků je to, oč tu běží. Nejbohatší království vyhrává a správně taktické sbíraní karet vám k tomu dopomůže. Aby hra nebylo úplně bez chuti, je třeba ji trochu opepřit. Akce budovy Kasárny dovolí zaútočit na libovolné království a jednu postavu poslat rovnou do špitálu. Ovšem pokud nemáte Stráže, kterými se můžete bránit. Je to jedna z dalších taktik, jak dosáhnout vítězství. Musím uznat, že hra je bohatá na taktizování a každý si zkouší tu svou.

Zkuste si kousnout, jako pravé!
Zkuste si kousnout, jako pravé!

Design je silnější stránkou hry. Obsah krabice není až tak bohatý, ale zase je kvalitní. Velmi se mi líbí ilustrace karet, hlavně těch základních budov. Co mě nejvíce nadchlo, jsou barevné plastové peníze v různých hodnotách. Držet a hrát si mincemi je skvělý pocit, stejný jako při pokeru s žetony. Tomu se kartonové mince nikdy nemůžou vyrovnat. Děkuju výrobcům za to. Všechny materiály jsou umístěny do pasujícího insertu. Prostě hezké.

"Ty máš svaly, já mám čáry"
"Ty máš svaly, já mám čáry"

Přiznám se, že Majesty jsem hrál jen sedmkrát. Každopádně rozdíl ve dvou a čtyřech hráčích je markantní. Ve dvou mě hra opravdu nebavila, a pokud jste uvažovali o koupi Majesty pro dva, osobně nedoporučuju. V plném počtu je to už jiná kávička s cukrem a mlékem.
 Slušná zábava s velkou porcí taktiky a minimum náhody. Hezká a otřele zabalená do středověké tématiky :)

Sir Yarek, the párek

Útočit na nás můžete na našem facebooku