recenze - LOTŘI: RIGOR MORTIS

09.02.2020

Staré pořekadlo říká: "Když kocour není doma, myši mají pré". V dnešní recenzované hře Lotři by mělo platit: "Když Temný pán není doma, kočky mají pré". Tedy aspoň do chvíle, než se vrátí! Jestli budou mít pré i hráči při mastění Lotrů, se dozvíte, jak jinak, než v článku.

Jen co Temný pán, zvaný Rigor Mortis, vytáhne své kostnaté paty z domu, magií očarované kočky pořízené na lovení myší začínají lovit... Zlato. A to z pokladu, který sám Rigor ukryl ve Věži černé magie. Z koček se stávají Lotři a jen ta nejmazanější z nich uteče z Věže s plným měšcem nakradených zlaťáků a také před samotným Rigorem... Možná.


Krátké navnazení do světa Rigora Mortise, potažmo Lotrů, už proběhlo, teď ještě zjistit, o co ve hře reálně jde. Jedná se o rychlou a jednoduchou karetní hru pro dva až šest hráčů. Herní doba je okolo čtyřiceti minut a jednoho připáleného popcornu. Využíváte schopnosti karet a jejich kombinace k získání co nejvíce zlatých mincí. Kdo jako první získá určitý obnos, vyhrál a může si říkat "nejlotrovatějši z nejlotrovatějších" a nebo prostě borec.

Už se mastí, už se pije.
Už se mastí, už se pije.

Jedná se o karetní hru, která se neobejde bez několika kostek a pár žetonů. Proto je krabička o něco delší, ale pořád si udržuje praktičnost do hospod nebo na menší párty posezení.
Designově je celá hra nadprůměrně pěkná a kolorovaná do barev, které má dcera nejvíce miluje - žlutá, fialová, růžová a červená. Téma je zasazené do světa Rigora Mortise, původně komiksové postavy autora Riccarda Crosy. Ten se ujmul všech ilustrací a jeho konverze do karetní podoby je nepřehlédnutelná. Pokud se vám líbí jeho kresby stejně jako mě, na konci článku vás čeká malé překvapení. Kromě karet najdeme v krabičce ještě zmíněné žetony srdíček a mincí a super lehké kostky, které jsou vyrobené snad z anti-hmoty.

Originální symbol života - srdce.
Originální symbol života - srdce.

Posmrtná ztuhlost (rigor mortis) je označení pro změny, ke kterým dochází v mrtvém těle krátce po smrti. Tyto změny mají chemický původ - jejich primární příčinou je vyčerpání zásob ATP a únik vápenatých kationtů ze sarkoplazmatického retikula). Výsledkem je nejprve ochabnutí a posléze ztuhnutí svalů, ke kterému dochází po 1-6 hodinách, plně vyvinutý pak rigor mortis bývá až po 12-36 hodinách po smrti. Obvykle nastupuje nejdříve v obličejové části. Posmrtná ztuhlost je patrná při zevní prohlídce, kdy končetiny již nelze ohýbat v kloubech.

Fešák Rigor
Fešák Rigor

 Hraní Lotrů se naučíte rychleji než manuál k toastovači. V první fázi hry si buď líznete z balíku novou kartu, nebo jednu kartu vyložíte z ruky. V druhé fázi můžete využít schopností lotrů, zaútočit na soupeře, nebo hledat poklad (syslit mince). Vše probíhá jednoduše za pomocí kostek, srdíček a mincí a náramně to funguje. Všichni hráči si dobírají ze stejného balíčku o šedesáti kartách. Někdy v druhé půlce balíku pak čeká na Lotry samotný Pán Temnoty, Rigor Mortis. Líznutím jeho poslední čtvrté karty hra končí. Tím se redukuje herní doba, kdybyste si až moc dlouho hráli .)

Třetí a poslední fáze je pak stejná jako ta první. Takhle se točíte dokola a během hry si vykládáte nové lotry, pomocí jejich schopností posíláte na hřbitov lotry soupeřů a získáváte nebo si navzájem kradete mince. 
Jestli dobře počítám, tak jsem vyhrál.
Jestli dobře počítám, tak jsem vyhrál.

Celá hra se točí kolem karet lotrů a jejich schopností. V balíku najdeme zhruba třicet různých postav s různým typem schopností jako verbování (aktivuje se při vyložení), aktivace (během druhé fáze), poslední přání (při odložení na hřbitov), atd. Samotné efekty mají podobu ukradení mincí, přidání životů, líznutí karet, ovládnutí lotrů nebo například odstranění všech karet ve hře. Během prvních partií se budete učit text na každé postavě, ale po takové páté hře vám bude stačit jejich ilustrace. Místo čtení textu se tak můžete bavit nad českými překlady jmen jako Mžur, Bžlink, Mň-auva, Mňákula nebo moje oblíbené RRRHK.

Postav a typů schopností není až tolik, kolik se na první pohled může zdát. Až na pár výjimek (pozor, krysí královnu si opravdu nedávejte před sebe) jsou efekty karet jednoduché, ovšem správnou kombinací a malou dávkou štěstí lze občas vymyslet whatthefuck kombo.

Kostky jsou vrženy a mince ukradnuty.
Kostky jsou vrženy a mince ukradnuty.

Lotři jsou pro mě milým překvapením. Nečekal jsem od tak malé hry tolik zábavy. Počtem hráčů se snižuje možnost taktizování, ale i v šesti hra poměrně odsejpá. Ideální počet bude ve čtyřech hráčích, kdy je aspoň malá naděje, že vám vyjde to, co jste si v minulém tahu naplánovali. V každém případě berte hru s nadsázkou a s humorem. Lotři jsou provrtáni skrz na skrz vrtkavou štěstěnou. Vaše poctivě nakradené mince vám můžou v jednom kole zmizet stejně, jako může v jednom kole zvítězit dosud největší outsider a smolař.

Nakonec musím ještě jednou vypíchnout krásné a povedené ilustrace Riccarda Crosy, bez kterých by hra nebyla ani z půlky tak zajímavá a zábavná. Spojili jsme se s autorem a na 12. března chystáme nový článek o ilustrátorovi. Těšte se!

Yarek "mňauček" párek


Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5


Pokud jste pěkná kočka, odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.