recenze - LA GRANJA: DELUXE MASTER SET

27.08.2023

La Granja je podle mě u nás ne až tak známá deskovka, která vyšla před devíti lety pod hlavičkou Spielworxx. Proto mě docela překvapilo, že se nového Deluxe Master Setu ujalo i české vydavatelství Tlama Games a s menším zpožděním nám přineslo lokalizovanou verzi. Tentokrát se navíc bavíme o kompletní lokalizaci, včetně všech textů na kartách a nejen přeložených pravidlech. Vypadá to, že v Tlamě téhle hře opravdu věří.

Přívlastek Deluxe Master Set napovídá, že se bude jednat o jakousi rozšířenou, "vytuněnou" verzi a já myslím, že tady to sedí do puntíku. Třeba jen velikost krabice, ta se v klidu vyrovná Velké čínské zdi nebo Nemesis od Awaken Realms. Logo hry je pak vyvedeno ve zlatém parciálním laku, to aby byl ten "deluxe" pocit ještě posílen. Pod víkem samozřejmě najdete pořádnou hromadu komponent a hned dvojici plastových insertů, do kterých si všechny ty kartonové a dřevěné žetony, luxusní dřevěné destičky oslíků, střech a hromadu šestistěnných kostek uložíte. To je jen nástřel bohatého obsahu. Nechybí tady samozřejmě ani oboustranná herní deska, dvouvrstvé desky hráčů a velká hromada karet. Zpracování je na poměry euroher nadstandardní, i když především v poslední době se s pěkně vyprodukovanými hrami setkávám čím dál častěji. Jedinou drobnou vadou na kráse je pro mě velmi špatný přístup ke spodnímu insertu, kterému chybí nějaký praktický výřez, jenž by usnadnil jeho otevření, nebo vytažení z krabice. Celkově se ale bez debat jedná o Deluxe produkt.

Kromě klasického sešitu s pravidly, podle kterého se mimochodem hra učila opravdu dobře, vás v krabici čekají ještě další tři brožury. Tu pro sólovou variantu sice nevyužiju, ale glosář s popisem všech karet farmy a samozřejmě i pravidla pro jednotlivé rozšiřující moduly jsou sepsány opravdu velmi přehledně a tady si Tlama Games zaslouží palec nahoru za povedený překlad. Asi nejtypičtější rolí v eurohrách je podle mě farmář, a tím se stáváte i La Granja. Ve zkratce. Dostanete svou dvouvrstvou desku představující farmu, která obsahuje výřezy, jimiž pak uvidíte části zasunutých karet. Kde jen jsem tohle viděl? Ale jistě, například ve hře Sierra West, kde se tahle vychytávka také objevila. Pojďme zpátky na začátek partie, kdy před sebou máte položenou desku farmy, uprostřed stolu jste si připravili hrací desku a na ni rozmístili vítězné body, žetony pořadí a žetony řemesel do budov řemeslníků a každý z hráčů přidal jeden hráčský žeton na hexové pole ústředního trhu. Může se to zdát poměrně zdlouhavé, ale při opakovaném hraní je pak příprava dost intuitivní a to i díky už zmiňovaným insertům.

Herní kolo se pak skládá ze čtyř fází a hned při té první si budete z ruky vybírat právě jednu kartu (v prvním kole dvě), kterou zasunete pod vaši desku farmy. Pokud se rozhodnete přidat kartu na levou stranu, rozšiřujete tím své polnosti, napravo zase rozšiřujete farmu, zespodu získáváte nové pomocníky a nahoře zase připravujete až tři trakaře, díky kterým převážíte vámi vypěstované nebo nakoupené zboží na trh. Následně vypěstujete zboží na polnostech, vaše prasata se rozmnoží a případně ještě získáte další odměny díky vylepšením. Zásadní fází je pak fáze výnosu, která je druhá v pořadí. Pomocí hozených kostek střídavě s vašimi soupeři provádíte akce s hodnotou 1-6. Následně, ve čtvrté fázi přepravy, si pomocí tajně zahraných destiček oslíků zlepšujete postavení na stupnici siesty (pořadí) a převážíte vaše zboží do budov řemeslníků a nebo na připravené trakaře na vaší desce farmy.

Nebudu zacházet více do detailů, ale myslím, že právě průběh jednotlivých herních fází vám může dát dobrou představu o tom, jestli je La Granja hrou, kterou si užijete. Administrativy je tady minimum a vlastně celou dobu vymýšlíte, jakým způsobem co nejefektivněji vylepšit vaši farmu a jak naložíte s obsahem vašich skladů a polností. Už během první partie mě napadalo, proč u nás hra nevyšla dříve a ani jsem o ní neslýchal, protože tohle je přesně ten typ středně obtížného eura, který okamžitě zaujme. Líbí se mi, jakým způsobem se jednotlivé fáze liší a i když se během partie šestkrát zopakují, nemusíte se bát žádného stereotypu.

Partie příjemně odsýpá, hrajete karty, získáváte nové suroviny na polnostech, házíte kostkami, provádíte akce a nakonec vaši úrodu rozvážíte a získáváte žetony vítězných bodů. Většinou se mi vyplatila strategie, kdy jsem se na začátku snažil zabrat co nejrychleji budovy řemeslníka a až v pozdější fázi jsem využíval karty pro získání trakařů. Hraní karet, příjem a růst na polnostech navíc můžete provádět simultánně, takže se nemusíte bát ani partie se třemi soupeři. Neustále se něco děje a máte nad čím přemýšlet. Všechno je vyšperkováno už zmiňovanými opravdu luxusními komponenty, od dřevěných destiček oslíků a žetonů, až po střechy, které sice přinášejí jen jednorázový efekt, ale i tak na nich v Board&Dice nešetřili. Všechno navíc krásně zapadá do dvouvrstvých desek farem.

Jak už jsem zmiňoval, součástí téhle obří krabice je i několik rozšíření. Pravidla po jejich použití jsou pak ještě obsáhlejší než v případě původní hry. Čeká vás totiž hned dvanáct modulů, které jen mírně obměňují komponenty z původní hry, jako třeba Rozpadlé střechy, které nepřinášejí žádný efekt, ale za malý poplatek zaplní část střechy na vaší desce farmy. Naproti tomu Rušné městečko do hry přidává destičky výnosů a pěkné dřevěné destičky budov, které nabízejí zvláštní schopnosti. Budete je moci pomocí akce stavby umisťovat mezi hexová pole trhu. Díky množství karet farmy je znovuhratelnost základní hry vysoká, ale s rozšiřujícími moduly se pak jedná o opravdový Deluxe master set.

Z La Granja se rychle stala moje srdcovka a popravdě bych si úplně vystačil se starší obyčejnou verzí. Ale nemusím, a tak tady dnes můžu udělit absolutní hodnocení v obou kategoriích a jako bonus naši trofej. Cenovka těsně pod hranicí dvou tisíc korun mi pak přijde naprosto férová, vzhledem ke kvalitě zpracování a tomu, co nabízejí jiné aktuálně vydávané deskovky ve stejné i vyšší cenové kategorii.