recenze - KRYCÍ JMÉNA – DISNEY

15.07.2021

Jen málo moderních párty her si našlo takový počet obdivovatelů a hráčů jako krycí jména. Český autor Vláďa Chvátil stvořil hru, která dobře obstojí během rodinné oslavy, stejně jako na turnajovém hraní. Takže je jasné, že se dříve nebo později musela vyrojit hromada verzí a klonů. Jaké téma ale zvolit do hry s asociacemi? Animáky od Disneyho, potažmo studia Pixar se mohou jevit jako skvělá volba a osobně neznám asi nikoho, kdo by jich alespoň 10 neviděl.

Rozdílů oproti balení původní hry tady moc není. Na kartách najdeme obrázky z Disneyovek a stojánek pod kartu klíče má tvar kultovně známé hlavy Myšáka Mickeyho. Pohádkové karty jsou navíc oboustranné, takže pokud nechcete hádat z obrázků, můžete použít psané názvy postav, pohádek a různých příběhových propriet. Pravidla vycházejí z klasických Krycích jmen, takže pokud původní hru znáte, asi není problém rozložit komponenty a pustit se do hraní. Ale doporučuju nespěchat a v klidu si pročíst sešit pravidel. Najdete v něm několik herních variant s různou obtížností a nově taky hru pro dva.

V základní hře 4x4 pole si spíš vyzkoušíte, jak hra funguje, nebo můžete přizvat vaše ratolesti. Varianta 5x5 karet je doplněna o známé černé pole, tentokrát s názvem "konec zvonec", a musím uznat, že i pro zkušené napovídače se jedná o opravdu slušnou výzvu. Tady jsme se už pořádně zapotili a to hlavně díky tematickým obrázkům, u kterých je často vymýšlení asociací docela oříšek. To, co během některých partií nastalo, bych nenazval paralýzou, ale spíš totálním zamrznutím. Ale to je způsobeno i tím, že nám naše deskoherní ego nedovolí hrát "na jednu kartu".

Při prohlížení jednotlivých pohádkových karet jsem se trochu bál, že tady bude potřeba perfektní znalost celé filmografie studia Disney, ale nakonec hra funguje trochu jinak. Nemusíte znát každý z titulů, ale v takovém případě je samozřejmě důležité, aby to o vás spoluhráči věděli. Menší děti měly většinou problém s tituly jako Kniha Džunglí, nebo Herkules, odrostlejší hráči z mého okolí zase nemají tak často nakoukané Ledové Království. Při vymýšlení nápověd (asociací) to ale nebyl problém. Obrázky jsou "vystřiženy" z jednotlivých filmů a tak se na nich v mnoha případech vyskytuje i spousta detailů z aktuálně použité scény.

Mně osobně hraní Krycích jmen s malými dětmi nepřijde moc zábavné a není divu, že autoři doporučují i u téhle Disney verze věk 10+. Na druhou stranu neznám snad nikoho, kdo by neměl rád Disney a Pixar, nebo by ho hraní téhle "kreslené" varianty nějak uráželo. Ideální je tedy složení týmu dospělí + děti. Takže jsme se otočili v kruhu, jen abych vám potvrdil, že se bezpochyby jedná o ideální rodinnou hru. :) Atraktivnější rodinné téma mě vlastně ani nenapadá, ale autoři už mě o krok předběhli a tak se snad i u nás brzy dočkáme verze Harry Potter.

Krycí jména: Disney. Název hry prozrazuje úplně všechno. Pokud jste fanoušci původní deskovky i animovaných filmů z dílny tohohle nenasytného giganta, máte moje doporučení. Ostatním nezbývá než čekat na některou z dalších verzí, které se určitě brzy objeví na českém trhu.