recenze - KROTITELÉ ŽIVLŮ

14.12.2024

Legendární prales, mocné kmeny, pradávné síly, slavné vítězství a nevím co ještě,.. Prostě generativní fantasy téma s magickými zvířátky vymyšlené za 30 minut a s pomocí AI za 30 sekund. Ne, proto tu dneska nejsme. Dnešní recenzovaná deskovka Krotitelé živlů není o tématu, ale především o karetním souboji pro dva a na to se také zaměříme.

V základní krabici máme k dispozici čtyři kmeny. Jmenovitě Větvičky, Kapky, Lístky a Oblázky. Pro nás to jsou čtyři různé hrací balíčky. Rozdíl je v počátečních bojovnících, kartách příkazů a také v schopnostech na hráčské desce. Rozdíly jsou tedy patrné na první pohled, a tak i následná herní taktika použitá v boji. O tom si ale povíme více později. Nejdůležitějším článkem vašeho kmene je Mudrc. Poražení této hlavní karty vede k úplné porážce celého kmene, respektive k vítězství kmene protivníka. Záleží samozřejmě z jakého pohledu na to koukáte. 

Příprava před začátkem prvního kola spočívá ve vyložení karet do takzvané "formace" - zásadní aspekt celé hry. Pyramidové seskupení s jednou kartou nahoře, dvěma uprostřed a třemi naspodu vyplníte kartami elementů (karty bojovníků) spolu s Mudrcem v jeho týlu. Ze zbytku karet utvoříte dobírací balíček a rovnou si líznete pět karet do ruky. Poté stačí drobná příprava jako trh s kartami bojovníků a příkazů, potřebné žetony na dosah ruky a souboj o pradávnou sílu může začít!

Tah hráče se skládá klasicky z několika fází. Tou hlavní je fáze akcí. Ze startu máte na výběr ze čtyř možností - zahrání karty příkazu, povolání nové karty elementála do formace, prohození dvou pozic formace a dobrání karet z balíčku. Čili základní akce, se kterými si vystačíte do začátku. V průběhu hry si své akční možnosti rozšiřujete. Každý kmen má vlastní speciální kmenové akce, které odemykáte zvyšováním úrovně. Toho dosáhnete jednoduše porážením soupeřových elementálů. Za každého poraženého elementála získáte jeden bod úrovně až do max. osmé, kde na vás čeká za odměnu velmi silná akce, včetně neméně silných bonusových karer - Mistrů živlů. 

Boj se řídí pomocí karet příkazů, konkrétně útočného rozkazu. Základními kartami je útok na blízko a dálku. Z vlastních řad si vyberete útočníka a z řad soupeřových zase obránce. Jednoduše se porovná síla a odolnost karet a rozdíl se poté promění ve zranění. Jelikož se útočné karty rozděluji na blízko a dálku, bude složení formace rozhodovat kdo je "na ráně". Zatímco na hrotu formace proti sobě mohou bojovat pouze dvě karty. Na dálku lze bojovat ob jedno či dokonce dvě řady. Vyložení karet elementálů na správné pozice a jejich následné prohazování dle situace pomocí akce jsou alfa omegou celé strategie. Zvlášť, když vyřazení elementála ze hry znamená, že se na jeho pozici musí přesunout jiný elementál ze spodní řady. Jedině takovým způsobem lze Mudrce "vytlačit" dopředu na dosah vašich útočných příkazů a ukončit jeho trápení.

Vedle bitevního pole je na herním stole vyložen i trh pro nákup nových karet příkazů a bojovníků. Nákupem si logicky rozšiřujete a vylepšujete svůj herní balíček. Je vhodné zmínit, že se poražený bojovník neodkládá na odhazovací balík, ale rovnou úplně ze hry. Nákup nových karet je tak hlavním způsobem, jak si doplnit řady. Každé kolo získáte základní příjem, který lze vylepšit schopnostmi elementálů. Jak s našetřenými financemi naložíte, je jen a jen na vašem rozhodnutí. 

Hra nabízí kromě klasického režimu 1vs1 i režim 2vs2. Ten se nám ale vůbec neosvědčil. Herní doba se neúměrně natáhla na úkor zábavnosti. Hru tedy primárně doporučuji jako čistou dvojkovku.

Tomu, kdo má rád karetní deck building s útočnými kartami a kombinováním efektů alá Magic the Gathering, Krotitelé živlů si jistě také užije. Na druhou stranu hra nepřináší vůbec nic nového, čím by vyčnívala mezi jinými podobnými karetkami. Její generativní téma se zvířátky už tuplem ne. Vše tak krásně zapadne do obyčejného průměru, nic víc, nic míň.

Yarek, the párek


Hodnocení designu: 3/5

Hodnocení hratelnosti: 3/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.