recenze - KRONIKA ZLOČINU
Přijde chlap do hospody a volá: "Kluci, já jsem slyšel super vtip o policajtech, musím vám ho říct!"
Najednou se od stolu zvedne chlap a povídá: "Pane, já jsem policista."
A muž na to odvětí: "To nevadí, já ten vtip řeknu pomalu a 2x."
Dost vtipů na účet policejních složek, jelikož je jejich práce potřebná a záslužná. Zvlášť útvaru detektivů vyšetřujících vraždy v dnešním Londýně. Přesně takové role se zhostíte vy a vaši přátelé v "polodigitální" deskovce Kronika zločinu.
Jedná se tedy o kooperativní detektivní hru, v níž se přísedící stanou vašimi parťáky a pomocníkem bude - ne, pendrek to bohužel není - mobil či tablet.
Bez něho se doslova nepohnete, takže před každým případem nabijte mobil do plna, ať můžete střílet jako pominutí... Chci říct, skenovat jako pominutí.
V krabici najdete karty postav, karty předmětů a karty lokací. Pak ještě hlavní desku, která ale není vůbec podstatná. Podstatnější je lokalizovaná aplikace, kterou si stáhnete z internetu a můžete rovnou hrát. Aplikace totiž obsahuje kromě pěti scénářů (partií) i jednu výukovou misi. Hráči těšící se, až otevřou návod a budou listovat pravidly a hltat každou výjimku, si tady na své rozhodně nepřijdou.
Hráčům jsou rozdány karty čtyř specialistů určující i počet hráčů - lékař, analytička, IT specialista a kriminolog. Vztah specialista-hráč-případ je asi tak silný jako Prachař s Prachařovou a vraždu si "vychutnáte" asi stejně ve čtyřech, jako v šesti, nebo ve dvou.
"Máme nový případ, zahradník našel v parku pohozený obal od čokolády a jedno mrtvé ženské tělo." Detektivové vyjíždějí a vy tasíte mobil s aplikací a skenujete QR kód. O tom taky podstatná část hry je, o skenování. QR kódy jsou na každé kartičce a díky nim se dozvíte vše o důkazech, lokacích, zahájíte rozhovory atd. Vše, co ve hře provedete, musíte nejdřív naskenovat. V aplikaci se pak zobrazí text k dané kartičce. Pokud se chcete například zeptat zahradníka na mrtvolu v parku, naskenujete postavu zahradníka, čímž zahájíte rozhovor, a poté postavu ženské, která je v tomto případu už po smrti.
Zahradník vám odpoví buď relevantní informací, nebo vás pošle do háje.
Mimo obrazovku vašeho zařízení se odehrává prakticky jen debata mezi hráči v rovině brainstormingu. Každý "digitální" úkon stojí drahocenný čas, který se na konci hry zhodnotí. A tady začíná odvrácená strana Kroniky zločinu.
Neustálé skenování karet mě velmi brzo přestalo bavit. Z deskovky se stala spíše mobilní hra, u které hráči drtivou většinu času civí na obrazovku. Zvlášť v případě, kdy si už nevíte rady jak dále a prostě zkoušíte všechny možné kombinace karet. Například se zeptáte zahradníka na "toaletní potřeby a hygiena" a doufáte v zázrak.
Nejzábavnějším momentem hry je pro mě ohledání místa činu v 360° digitální scenérii.
Základní hra obsahuje pět plnohodnotných scénářů. Další scénáře získáte až s rozšířeními (třeba tématické scénáře Noir). Krabice s insertem už s nimi dopředu počítá, tak se nenechte zmást její velikostí. Jestli je to málo, nebo akorát, je individuální otázkou, ale znovuNEhratelnost případů je u takových typů her logická.
I když se u hry ostatní hráči dost bavili a do vyšetřování případu se jim povedlo ponořit, jedno moje chameleonské oko vše sledovalo nedůvěřivým pohledem. Od zbytečné hlavní desky, přes nefungující propojení hráče s rolí, až po ubíjející skenování karet a někdy nelogické kombinování všech různých možností - to vše ve mně zanechalo neuspokojený dojem. Dojem, že hraju spíše digitální mobilní hru s prvky deskové hry.
Přiznám se, nejsem fanoušek takových inovativních her (tzn. her, které si v době světové apokalypsy - světa bez elektřiny - nezahraju). Na druhou stranu, pokud apokalypsa nenastane, má Kronika zločinu, díky svému originálnímu hernímu mechanizmu, téměř neomezené možnosti vydávat nové a nové scénáře.
Yarek, prepper, párek
Hodnocení designu: 3/5
Hodnocení hratelnosti: 3/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku