recenze - KRÁLÍKOVSTVÍ

15.06.2023

Bunny Kingdom rozhodně zapadá do kategorie her, které si dlouhou dobu říkaly o české vydání. Velmi kladně hodnocená deskovka ze stáje IELLO se na náš trh dostává až šest let po svém vydání. Jak se říká: "Lepší pozdě než později" a v tomhle případě to platí beze zbytku.

Většina her z produkce vydavatelství IELLO se pyšní velmi pěkným zpracováním a určitě to můžu napsat i o Králíkovství. Krabice hraje všemi barvami a díky tomu vypadá vesele i ten nas**ný králík na jednom ze hřbetů. Ilustrace Paula Mafayona můžete znát z takových pecek, jako je Vládce Tokia, nebo bohužel trochu zapadlý Loony Quest. Ilustrace na kartách i na herním plánu Nového světa jsou pěkně stylizované a působí až pohádkově. Kromě toho v krabici najdete velkou hromadu plastových figurek. Ať už se jedná o sady králíků čtyř různých barev, nebo města, všechno působí uhlazeným minimalistickým dojmem. Pochválit musím i český překlad, včetně vtipných slovních hříček použitých na kartách. Mou nejoblíbenější kartou pak určitě zůstane králičí hrdina Wiliam Volíz.

Pravidla hry nejsou vůbec složitá, a není problém se je naučit během prvního přečtení. Důležité je hlavně dobře pochopit změny při hře ve dvou hráčích, kde se draftuje trochu jiným a bohužel krkolomnějším způsobem, než ve třech a čtyřech. Rovnou vám taky prozradím, že nejvíc nás králíci bavili právě v plném plném počtu. Tedy, jak koho. Ve svém tahu si jednoduše vydraftujete dvě karty a ty zbývající pošlete sousedovi. Znáte 7 divů světa? Tak vám to bude hned jasné. Akce ze zvolených karet zároveň ihned provedete. Buďto na některé ze 100 polí na mapě Nového světa položíte vašeho králíka, nebo si připravíte stavbu pro následující fázi "stavění". Popřípadě si lícem dolů odložíte kartu pergamenu, které představují vaše osobní úkoly.

Na mapě se pak pomocí figurek králíků snažíte co nejefektivněji vybudovat takzvaná léna, která budou přinášet co nejvíce typů surovin. Každé takto propojené území ale nemá žádnou hodnotu bez obsazených figurek měst, s co největším počtem věží. Jednotlivá pole navíc můžete vylepšit o farmy, které vám pak při bodování přinesou další suroviny. Jako třetí v pořadí totiž nastává fáze "sklizně", ve které budete sčítat a násobit vítězné body získané z vašich králíkovských kolonií. Tenhle cyklus vás čeká celkem čtyřikrát a na konci si pak ještě přičtete body za úspěšně splněné karty pergamenů.

Počítat, počítat, počítat. Jestlipak jste v hodinách matematiky dávali pozor? Ok, žádné rovnice o dvou neznámých vás tady naštěstí nečekají, ale toho počítání je i tak víc než dost a některé mé spoluhráče právě tenhle prvek odradil. Především v úplném závěru není během chvíle problém získat i více, než sto bodů z několika různých karet pergamenů. Díky tomu se po posledním tahu většinou nedočkáte hlasitého "Jupíííí!", ale zdlouhavého počítání bodů, a pak už trochu méně hlasitého "Jupííí!". :) Osobně to jako zásadní negativum nevnímám, ale hra si tím podle mě zavírá dveře před spoustou hráčů, kteří takovýto způsob vyhodnocování skóre nebudou akceptovat.

Jinak je ale hratelnost velmi dynamická a to i díky tomu, že hraní karet probíhá simultánně, stejně jako fáze stavění, kde jedinou výjimku tvoří takzvané tábory. Za sebe musím pochválit i přehlednost. I když tady máme sto polí herního plánu a na nich jsou rozloženi králíci čtyř různých barev a města tří různých provedení, neustále jsem si držel přehled a to i při použití Nebeských věží, které propojují dvě vzdálená léna do jednoho. Hra navíc překvapivě dobře funguje ve dvou, jen s trochu zvláštní úpravou draftu, která není zdaleka tak pohodová jako ve třech, nebo čtyřech hráčích. Takže si spolu s Králíkovstvím sežeňte i tři spoluhráče, ať si tuhle hru užijete naplno.

Možná to v poslední době začíná vypadat, že je český deskoherní trh spíše přesycený, ale občas se objeví hra, která perfektně zapadne do prázdného místa. Králíkovství si muselo na své tuzemské vydání chvíli počkat, ale vyplatilo se a máme tady deskovku, která dobře zabaví při hraní s rodinou i s pokročilejšími hráči.

A pokud máte v rodině pokročilejší hráče, dosáhli jste životní rovnováhy a já vám tímto gratuluji! :)