recenze - KMOTR: IMPÉRIUM CORLEONŮ

29.03.2020

Něco pro vás mám! Je to nabídka, která se nedá odmítnout. Kupte si knihu Kmotr od slavného Maria Puza a užijte si pětisetstránkovou ságu klanu Corleonů. Moc dlouhé? Tak si sežeňte filmovou trilogii v její remastrované verzi a vychutnejte si tenhle klenot kinematografie v devíti hodinách. Pořád moc dlouhé? Tak to už mě napadá jedině dnes recenzovaná deskovka.

Krabice říká, že by tenhle zážitek neměl trvat víc než hodinu a půl, v závislosti na počtu hráčů. Uvnitř nacházím pořádnou dávku obsahu, je tady velký herní plán, sada plastových figurek v samostatném pořadači, několik balíčků karet, ale hlavně kovové kufříky! S něčím takovým jsem se ještě nesetkal ani u podstatně dražších her. Tedy setkal, u speciálních kickstarterových stretch goalů a vylepšení. Je fajn něco podobného najít v krabici mainstreamové hry. Takže už stačí jen vyloupat několik kartonových dílků, všechny komponenty rozdělit do praktického insertu a můžete se pustit do pravidel. Ta jsou nejen přehledně sepsána, ale plná úžasných ilustrací Karla Kopinskiho, který, jak je jeho zvykem, ilustroval všechny postavy ve hře.

Doprostřed stolu rozložíte velkou mapu New Yorku, každý hráč si vezme kovovou truhličku, základní kapitál, dvě karty zakázek, svou sadu figurek a plastové žetony vlivu. To je vše, kromě dílků podniků tady nejsou žádné kartonové žetonky, se kterými by hráči manipulovali. Všechny karty navíc budete sbírat do ruky, takže mají stejný rub, aby vaši spoluhráči na první pohled nepoznali, jakými trumfy disponujete. Zpracování je na opravdu skvělé úrovni, všechno k sobě pěkně lícuje a pokud dokážete ocenit pěkné ilustrace, budete vrnět blahem.

Každý hráč má ve svém tahu čtyři možnosti. Můžete velkolepě postavit jednoho člena rodiny na spojnici několika území a "machinacemi" posbíráte vše co nabízí sousedící podniky, anebo si pomocí gangstera došlápnete přímo na jeden konkrétní podnik a odnesete si nelegální zboží, peníze, nebo si třeba pomocí ilegální účtárny uschováte své "těžce vydělané" peníze uložíte do kovového kufříku. Za nelegální zboží (zbraně, alkohol, špinavé peníze, drogy) pak můžete plnit zakázky, což je akce, při které získáte další nemalé výhody. No a nakonec tady máme spojence, což je další typ karty, kterou můžete vydražit na konci každého kola. Někteří spojenci jsou prezentováni figurkami a jejich zahrání ve vhodnou chvíli může zamíchat nejen aktuálním kolem, ale celou partií.

Zpracování hry jsem vychválil, ale co hratelnost? Kmotr: Impérium Corleonů je rychlý worker placement říznutý area controlem, který ve třech hráčích dohrajete do hodiny. Ani jednou se mi nestalo, že bych se během partie nudil. Neustálá nutnost sledovat dění na ploše i aktuální stav karet v ruce, protože každá karta se počítá a do následujícího kola si jich můžete přenést jen omezené množství. Jednou z věcí, na které Eric M. Lang ve svých hrách klade velký důraz, je atmosféra a v Kmotrovi se mu to podle mě podařilo na jedničku. Ve chvíli, kdy jsem podkládal figurky protihráčů do řeky Hudson a dával jim poslední sbohem, cítil jsem dostatečnou satisfakci. Co pochválit nemůžu, je málo možností, které ve svém tahu máte. Dost jednoduše se můžete dostat do kouta a poslední tahy během kola už nebudete mít možnost udělat něco smysluplného.

Další otazník se vznáší nad cenou, ten otazník ve skutečnosti představuje nějakých šestnáctset korun, které budete muset v eshopu nechat (a to už šla od roku 2017, kdy u nás hra vyšla, cena dolů). Za tuhle cenu dostanete perfektně zpracovanou hru, která vám sice zabere celý stůl, ale ve skutečnosti je vlastně "malá". Takže raději Nájezdníky ze severu, Architekty, nebo Gùgōng? Klidně, jsou to skvělé hry, většina hráčů jim dá v dnešní době určitě přednost. Ale to neznamená, že byste si při koupi Kmotra měli připadat ošizeni, protože takto dobře užité téma mafie, v tak luxusním provedení, jinde nenajdete. Co se týče znovu-hratelnosti, protože partie není dlouhá, neměl jsem problém si to celé hned zopakovat. Variabilitu do hry navíc přináší spojenci a dvanáct dílků nových podniků, které během hry pokládáte na herní plán.

K naší trofeji za zpracování chyběl jen dětský krůček.

Kmotr je svižná a zábavná hra, kterou snadno naučíte i deskoherní nováčky. Já bych uvítal víc herních možností, delší herní dobu, draft karet, větší mapu, scénáře, další scénáře... Ještěže jsem do toho autorům nemohl mluvit.