recenze - KALEIDOSKOP

09.04.2018

Kaleidoskop, který u nás v roce 2004 vydal Mindok, už asi v obchodech neseženete. My jsme se ale k téhle abstraktní hře dostali a měli možnost ji pořádně otestovat.

V červeno-oranžové krabici najdete kromě návodu pytlík plný dílků a pro ně čtyři scrabbleoidní stojánky, ve kterých budete mít po ruce vždy šest náhodně vytažených dílků, podobně jako písmena ve slavné hře se slovy. Dále jsou připraveny čtyři bodovací tabulky, což je zároveň maximální počet hráčů.

Herní plán je z tvrdého kartonu, nečekejte žádné bohaté ilustrace, vše tu prostě slouží svému účelu. Dílky s nejrůznějšími tvary jsou plastové, což zvyšuje životnost hry. S dílky se při hře neustále manipuluje, losují se z pytlíku a přikládají na herní desku, pokud by byly z kartonu rychle by se opotřebovaly. Nicméně i tak by mohly být plastové části lépe zpracované, aby jejich losování a držení v ruce bylo příjemnější, hrany jsou nepříjemně ostré a tím to celé působí lacině. Největší strach jsem měl o bodovací desky, kde se zasouvají plastové špuntíky do kartonového podkladu, ale hra už má něco za sebou a zatím to celé drží pohromadě.

Celkově tedy grafické a materiálové zpracování hry nenadchne, ale dobře poslouží pro samotné hraní. Vše je přehledné, neustále vidíte kolik mají vaši soupeři bodů a můžete tomu přizpůsobovat svojí taktiku.

Co se týče hratelnosti, podle mě je to určitě jedna z nejlepších abstraktních her, které u nás kdy vyšly. Nejblíže má asi ke qwirkle, proti němu ale ztrácí hlavně ve zpracování. Na druhou stranu přináší lepší možnosti jak zamezit protihráčům v jejich snažení. V Kaleidoskopu spojujete dílky, které obsahují stejné barevné tvary, podobně jako třeba v dominu. Postupně zaplňujete herní plán a zvyšujete si na počítadle stav bodů u jednotlivých barev. Na konci máte tolik bodů, jaká je hodnota vaší nejslabší barvy. Nejvíce mě baví velká možnost škození, sledujete soupeřovo počítadlo a snažíte se mu zabránit v zisku chybějících bodů.

Jak už jsem psal výše, hra je určena až pro čtyři hráče, ale já jsem si ji nejvíce užil ve dvou, kdy se rychle střídají tahy a hra je pak akčnější. Pokud rádi logicky uvažujete a podaří se vám hru někde sehnat, určitě ji berte, jsou to dobře utracené peníze.

Hodnocení designu: 2/5

Za zapůjčení hry děkujeme Samovi :)

PS: mimochodem ten český název se moc nepovedl, v originále se hra jmenuje Genial. V původní verzi navíc podle fotek vypadají plastové dílky kvalitněji.