recenze - JOHN COMPANY

11.04.2021

Téměř 300 let brázdily jejich obchodní lodě, plně naložené exotickým zbožím, po světových mořích. Hájili zájmy své i britského impéria. Jedna z prvních akciových společností, monopol své doby. To jest britská Východoindická společnost založená roku 1600, také zvaná jako John Company.

John Company je desková hra (co jiného lze na Deskologu čekat) vyprávějící příběh o téměř 300 let fungující obchodní společnosti. Ukazuje obchodní i politické procesy a rozhodnutí uvnitř společnosti a způsob, díky kterému se stala jedním s nejmocnějších monopolů své doby. Bohaté rodiny se ucházejí o lukrativní posty, aby zvýšily své bohatství, moc a prestiž. Ovšem pro takový úspěch je důležitá spolupráce s ostatními rodinami ve společnosti. A to není nikdy jednoduché.

Že není jednoduchá ani hra samotná, o tom dodnes kolují legendy. Hodnocení obtížnosti na BGG vysoko převyšuje 4/5, a někteří recenzenti deskových her při učení pravidel skončili s horečkami a zánětem mozkových blan. Je to celé opravdu tak složité? Studování pravidel ano, samotná hra už tolik ne. Bohužel, aspoň jeden hráč se musí obětovat a prokousat se dvaceti čtyř stránkovým sešitem informací. Nečekejte obrázky za každým odstavcem, dokonce ani na každé stránce. Ze startu budete mít problém najít i políčka na herním plánu, na které vás odkazují v pravidlech. Abych zbytečně nezabrušoval do hloubky - jednoduše - je to výzva.

Nevím, čím si to vysvětlit, ale krabice John Company ve mě evokuje bonboniéru. Akorát místo čokoládových dobrot uvnitř najdeme stovky dřevěných a plastových barevných dobrot. Představují členy rodin pro jednotlivé hráče, zboží, lodě a samozřejmě důležité peníze. Kromě již zmíněných pravidel zde objevíme nevelký herní plán. Jeho tabulkový a diagramový vzhled připomíná jakousi nepřehlednou prezentaci vnitřní hierarchie akciové společnosti ... počkat? Na rovinu, místo designových malůvek budete hodiny koukat na šipky a obdélníky všemožných tvarů a rozměrů. S největší pravděpodobností byl vzhled navržen účelově bez zbytečných skrupulí odvádějících pozornost od toho důležitějšího - hratelnosti.

Ve hře ovládáte jednotlivé úřady a prezidencie společnosti. Od úřadu pro obchod až po vojenství. Důležité pozice jsou také pro akcionáře či předsedu. Na začátku hry si hráči pomocí svých členů rodiny rozeberou tyto pozice, jelikož začínáte již v rozjeté společnosti. Mimochodem, každé kolo představuje zhruba 25let historie, takže události se budou měnit jak naši ministři zdravotnictví.

V Johnovi máte dva cíle. První je nezbankrotovat, a tím druhým je užít si bohatý důchod u sklenky whisky a doutníku. Vítězem se nakonec stane ta rodina, která má nejvíce odsloužených členů rodiny v nejprestižnějším sociálním postavení.

Hráči mají v každém kole v jedné fázi možnost umístit člena rodiny do nových pozic. Ovšem to nejzajímavější přichází až v následné fázi. Každý úřad postupně vykonává funkci, pro kterou je určen a rozhoduje o ní právě umístěný hráč. Tady přichází na řadu debata, vyjednávání a dohody mezi soupeři. Zakázané nejsou ani úplatky. Cílem těchto čachrů je, aby vaše rodina vytěžila z prospěchu společnosti co nejvíce. Toho lze ve hře dosáhnout mnoha způsoby.

V jednom článku nemůžu vypsat všechny možnosti, prvky ani pravidla, které John Company nabízí. To také není ani účelem. Mohl bych se pouze letmo zmínit o dividendách, dluzích, akciích, válkách, událostech v Indii, hlasování v parlamentu, nepotismu, povstání nebo třeba slonovi. Je toho opravdu spousty, ale to bychom tady byli déle než Východoindická společnost. Na co bych rád ale upozornil je, že i přes všechny pravidla a možnosti není hratelnost nikterak těžkopádná. Překvapivě jsou tahy a fáze lehce pochopitelné, a jediné na čem se plynulost může zasekávat je rozhodování a smlouvání hráčů.

Bohužel, tady přichází zdvižený prst. Ono, jak se správně rozhodnout není totiž vůbec jednoduché. Popravdě zvládnout hru strategicky, aby celá společnost neupadla do zapomnění, je poměrně obtížné. Zapomeňte na překypující bohatství. Zvlášť u první hry, kde je vysvětlující hráč většinou jediný aspoň trochu racionálně uvažující o tom, jak by mohla společnost prosperovat. V mém případě jsem defacto "oddirigoval" celou hru, což nebylo moc zábavné ani pro mě, ani pro mé spoluhráče. Pokud jste zrovna v minulém životě nebyl nějaký John nebo Goerge, první hru si moc neužijete, a nejspíš ani druhou. Tady je největší kámen úrazu.

Johna Company je hrozně těžké hodnotit, respektive doporučit. Zábavnost a kvality ochutnáte až po několikátém zahrání. Dostat se hře pod kůži vyžaduje větší dávku trpělivosti a času, kvůli své komplexitě a nepřístupnosti. Což může většinu hráčů bez problémů odradit. Vždyť také mají v dnešní době na výběr ze stovek nových deskovek. Johna Company navíc klade větší nároky na tu "správnou hráčskou skupinu", která bude ochotna věnovat hodiny svého času velmi netradiční hře.

Co se mi na Johnovi opravdu líbí je zvolené téma a propracované mechaniky propojené s chodem společnosti. Autor věnoval značné úsilí historické studii toho, jak takový monopol fungoval, aby se mohl co nejvíce přiblížit skutečnosti. Dokonce se mi úchylně líbí i jednoduchý diagramový vzhled přehlcený informacemi a údaji. K danému tématu mi to prostě sedí. Naopak mi nesedí k tak komplexní hře velký prvek náhody v kostkách. Hlavně u rozhodujícího odchodu do důchodu, který ovlivňuje právě hod kostkou. Jendou tak naše spoluhráčka při vší smůle ani nedostala příležitost spokojeně odejít na odpočinek, a tím možnost vyhrát.

Východoindická společnost neboli John Company je rozhodně unikátní a zajímavá hra. Popravdě v mé sbírce deskovek od ostatních značně vybočuje. Semi-kooperativní záležitost, kde všichni táhnete za jeden provaz, a přitom kopete sami za sebe. Super. Na druhou stranu super unikátnost, super zajímavé téma a super dlouhá pravidla ještě neděljí automaticky ze hry super zábavnou. A to je věc, které si na hrách cením více než jejich originálnosti.

Všem akcionářům zdar!

Hodnocení hratelnost: 3+/5

Akcie Deskologu si můžete koupit na našem facebooku tím, že se stanete fanoušky.