recenze - HUSTÁ MELA

22.04.2021

Všechny možné i nemožné frakce z paralelních vesmírů, historické i budoucí doby uzavírají spojenectví, aby ovládli svět. A kdo není s nimi, je proti nim. To zní dost šíleně nebo hustě?? V deskové hře Hustá mela nás prý čeká nevídaná krutopřísná řezba, tak se do ní zkusíme bez úhony připojit.

Hustá mela má jednoduchý cíl i jednoduchý princip. Z osmi různých frakcí si každý hráč vybere dvě. Ty si zamíchá do balíčku o čtyřiceti kartách, pomocí kterého se bude snažit ovládnout nejvíce základen. Ty jsou následně obodovány a body rozděleny mezi hráče. Hráč, jenž první dosáhne patnácti vítězných bodů se stane novým vládcem světa, a může beztrestně mučit lidstvo.

Hra je pro dva až čtyři hráče. Jelikož každý hraje se dvěma balíčky, je k dispozici osm balíčků frakcí (o těch si ještě povíme). Každá frakce má jiný styl boje, a tudíž lze nakombinovat absurdity dle chuti. Po pořádném zamíchání a vytvoření dobíracích balíčků se ještě vyberou karty základen, o které se bude bojovat. Tedy to nejdůležitější. Základny mají na sobě obranné číslo, VB (vítězné body), a také mohou mít nějakou vlastnost. Hráči svými kartami postupně dobývají základny. Pokud je celková síla všech vyložených karet od všech hráčů rovna nebo vyšší než obrana základny, je karta vyhodnocena. VB se poté rozdělí mezi hráče podle velikosti síly, teda většinou.

Karty frakcí se rozdělují pouze na karty bojovníků (s určitou bojovou silou a schopností) a karty akcí (se schopností). V jednotlivých tazích mohou hráči vyložit právě jednu kartu bojovníka a jednu akční kartu. Na konci tahu se ještě doberou dvě karty, a pak pokračuje další hráč. To je vše dámy a pánové. As simple as that!

Schopnosti karet, respektive frakcí je to, co dělá z mely hustou melu. Karty se navzájem přebíjí, posilují, odstraňují, přesunují nebo ničí. "Podstatný jsou ale body". Vše je o snaze rozdělit karty s co možná největší bojovou silou mezi základny a získat VB podle zásluh. Tady se ještě jednou zmíním o schopnosti základen, jelikož ne úplně vždy nejvíce znamená nejlépe.

Nejzajímavějším a nejzábavnějším aspektem hry jsou samotné frakce. Jmenovitě čarodějové, dinosauři, mimozemšťané, nindžové, piráti, roboti, skřítkové a zombie. Nemusím vám asi říkat, že na míle (světelné roky) vzdálené druhy mají svá specifika. Zatímco zombíci se specializují na vrácení karet z odhazovacího balíčku, dinosauři disponují brutální silou, mimozemšťané využívají karty protihráčů atd. Teď si představte jakékoliv dvě frakce a vyjde vám desítky všemožných kombinací. Zde si každý najde své oblíbence. Distributor Rexhry již v základní hře doufal v lokalizaci rozšiřujících doplňujících balíčků frakcí. K tomu, ale nikdy nedošlo.

Koncept Husté mely je: jednoduchá, rychlá, a hlavně zábavná hra. Přitom "mela" je přesně vystihující název. Ne vždy se vám podaří vše dopočítat a správně načasovat. Než na vás opět přijde tah, je zase všechno jinak. Často máte pocit, že hru ovládá spíše chaos a náhoda než strategie. Což může být pro jednoho hráče frustrující, pro druhého hustě zábavné. Osobně se mi moc líbí idea jednoduché karetní řežby s mnoha různými balíčky. Musím se ale přiznat, že už po několika zahráních se hře nedostává tolik mé pozornosti a entuziasmus brzy vyprchal. Navíc mě hlava nebere, proč není ve hře žádný ukazatel bodování, a je potřeba si každé kolo zapisovat tužkou na papír. Ještě když je polovina krabice prázdná, bože proč!? I přesto se k Husté mele určitě vrátím, už jen proto, že tentokrát najdu tu správnou krutopřísnou kombinaci frakcí!